Ross Holidays
Meer over Klantenservice

Vervolg van Karins reis naar Lesbos, Samos, Chios & Andros

Chios met de unieke dorpen en de rijke historie

Op de luchthaven van Chios worden we hartelijk ontvangen door de hostess. Zij heeft voor ons een ongelooflijk mooie route uitgestippeld naar het midden van Chios. Bij het uitrijden van Chios-stad komen we langs de beroemde windmolens, bijzonder om te zien en zeer typerend voor het eiland. We rijden richting Vrontados en genieten van de magnifieke uitzichten en het bijzonder landschap. Een boeiende tussenstop maken we in Volissos om de ruïnes van het middeleeuwse fort te bewonderen. We vervolgen de weg naar de haven van Limnea en gaan verder langs de kustweg. Typerend voor Chios zijn de drank kartonnetjes met verschillende smaken van sappen zoals citroen, mandarijn, sinaasappel en een mix, dankzij de vele citrus boomgaarden hier op het eiland. We bezoeken het kerkje in het bedevaartsoord van Agia Markella. Hier branden we een kaarsje, dit is altijd een bijzondere ervaring.

Chios Chios

Anavatos, vroeger een zeer belangrijk dorp maar tegenwoordig een ruïne, heeft iets weg van een spookdorp. Het voelt dan ook heel apart om hier doorheen te wandelen, maar zeker de moeite waard. Op de terugweg willen we nog een bezoek brengen aan het klooster Nea Moni. Van verre zien we een grote groep mensen voor de ingang en verschillende taxi’s komen aanrijden. We beseffen dat er iets groots staat te gebeuren en zijn zeer benieuwd. Het klooster is helemaal versierd en de politie en beveiligingsagenten houden een oogje in het zeil. De mensen zijn helemaal opgemaakt en dragen hun beste kleding. Er heerst een opwinding, enthousiasme en ongeduld. Dan arriveert Johannes X van Antiochië, de patriarchaat van het Grieks-Orthodoxe geloof (zoals een paus). Hij brengt een bezoek aan het klooster, een mooie ervaring om mee te maken.

’s Avonds verkennen we Karfas. Het is een gezellig plaatsje met een leuke boulevard met genoeg keuze aan eetgelegenheden. Er komen veel families met kinderen vanwege het lange zandstrand en het ondiepe water. Het is ook een ideale uitvalsbasis om de rest van het eiland te verkennen. Mijn hart heb ik verloren aan het zuiden van Chios en de mastiekdorpen. Zelden heb ik zo een prachtige, unieke en buitengewone dorpen gezien. Neem zeker de tijd om een rustige wandeling te maken door het mastiekdorp Mesta. Het is een middeleeuws stadje met een labyrint van kleine straatjes dat uitkomt op een gezellig plein. Mijn absolute favoriet is Pirgi, daar heb ik echt mijn ogen uitgekeken, werkelijk een uitzonderlijk dorp. Het hele dorp en alle huizen zijn versierd met bijzondere geometrische motieven. Het is zo een gezellig en authentiek dorp, waar overal tomaten buiten hangen te drogen. We gaan naar binnen bij een ontzettend leuk winkeltje waar mastiek gebruikt wordt in allerlei producten. De eigenaar nodigt ons direct uit om te proeven en hij geeft ons uitleg over de werking en de methode. De man is zo enthousiast en vriendelijk, weer een ontmoeting die voor altijd zal bijblijven. Armolia is een pottenbakkersdorp vlakbij Pirgi. Er is ook een mogelijkheid om deel te nemen aan een workshop pottenbaken. Prachtige dorpen, stuk voor stuk uniek. Absolute pareltjes!

Chios Chios

We rijden verder naar het Emborio strand, ook wel Mavro Gialos genoemd, dat zwart zand betekent. Het strand heeft een vulkanisch karakter en de zwarte kleur van het zand en de stenen maken het uniek. Het is een leuk plaatsje om te eten bij een van de tavernes aan het water en te genieten van de rust en het leven dat zich er afspeelt. Emborios Bay is een hotel vlak aan het dorpje met een heel vriendelijke eigenares. Er heerst een heel gemoedelijke en relaxte sfeer. Het is een mooi hotel met oog voor details en een eigen karakter. Er worden verschillende activiteiten voor hun gasten georganiseerd zoals yoga en een workshop over mastiek, tevens kan men de huisschildpadden bewonderen. We sluiten de dag af met een bezoek aan Chios-stad. Aan de haven zijn talrijke cafeetjes, bars, restaurants en tavernes. Het is het drukste gedeelte van de stad.

Vandaag maken we een tocht door de prachtige streek van Kambos, ten zuidwesten van Chios gelegen in een vruchtbare vlakte bezaaid met citrus boomgaarden. Breng zeker een bezoek aan het citrus museum waar je kan proeven van de historie van Kambos. Het is een hele uitdaging om het te vinden door de kronkelende straten met herenhuizen en prachtige tuinen maar een absolute aanrader en de zoektocht is al een ervaring op zich en geeft de mogelijkheden om te genieten van de omgeving. We sluiten ons avontuur in Chios af met een etentje in een bekend restaurant in Limnionas. Heel gezellig en lekker met een originele kaart. Ik heb weer iets anders geproefd, de is gevulde courgette met rijst en gehakt en veel citroen, en het smaakte voortreffelijk. Dan is het opnieuw tijd voor een nieuwe bestemming. We vliegen naar Athene waar we de bus nemen, heel comfortabel met wifi. Na een half uurtje komen we aan in Rafina, de haven waar de ferry vertrekt naar Andros. We hebben nog tijd om wat te relaxen en rond te kijken en te lunchen met uitzicht op de haven. Op de boot naar Andros is het heerlijk genieten met de zee als achtergrond en de zon die je gezicht verwarmt. We zijn heel benieuwd naar onze volgende bestemming.

Boot Andros

Chios  Accommodaties op Chios

Het groene Andros en de vele bronnen

Bij aankomst in Batsi worden we meteen enthousiast. Wat een gezellige haven met de lichtjes, tavernes en winkeltjes. We gaan meteen op ontdekking en schuiven aan voor een heerlijk diner in een leuke taverne met een originele inrichting en kaart. Zo hebben ze bijvoorbeeld kaasraspen gebruikt om de verlichting in te doen. Onze tijd in Andros is helaas beperkt en vandaag hebben we een vol programma om alle accommodaties en de nieuwe hotels te bekijken. Samen met de lokale agente van Ross Holidays gaan we op pad. Van Hotel Peraklis ging onze mond open van bewondering. Zo een zalig mooie uitzichten. Een aanrader, ook als men niet in dit hotel verblijft kan men hier ’s avonds eten. We krijgen van de hostess een mooie route om centraal Andros te gaan verkennen. Het is een prachtige route van Batsi naar Chora, de hoofdstad van Andros.

Andros

Apikia is zeker een bezoek waard. Deze plaats is bekend vanwege de bekendste bron van het eiland, de Sarizabron met geneeskrachtige eigenschappen. In dit dorp is ook de fabriek gevestigd waar het natuurlijk water wordt gebotteld en in heel Griekenland wordt verkocht. Een aanrader is om een wandeling te maken naar Pithara. Het is echt een mooi pad langs de bergkloof dat leidt naar watervalletjes en platanen. Chora is een heel fijne stad om te bezoeken. Wij hebben onze auto helemaal boven geparkeerd en zo een heerlijke lunch gehad met fenomenaal uitzicht. Via de winkelstraten kan men helemaal tot het uiterste puntje van Chora lopen tot het plein met een groot standbeeld van ‘de onbekende zeeman’. Voor de kust ligt een klein eiland met de restanten van een Venetiaans kasteel en een vuurtoren. Zeer indrukwekkend. Op de terugweg naar Batsi makken we nog een stop in Menites. Het is gelegen in een groene omgeving en bij de ingang van het dorp zien we een rij van leeuwenkoppen waar natuurlijk en helder bronwater uitkomt. Een wandeling naar de watervallen hier is een aanrader. ’s Avonds sluiten we af in de rooftopbar aan de haven van Batsi.

Andros Andros

Andros Accommodaties op Andros

Bedankt aan iedereen voor weer een onvergetelijk programma, de begeleiding en de mooie reis! Met heel veel enthousiasme en een hele rugzak aan kennis ga ik weer richting België en sta te springen om onze klanten te adviseren voor hun perfecte vakantie.

Bent u nieuwsgierig naar nog meer studiereisverhalen van onze medewerkers?