Overzicht studiereisverhalen
Home > Klantenservice> Het Kafenion> Studiereisverhalen> Dennis op studiereis naar de Peloponnesos en Zakynthos

Dennis op studiereis naar de Peloponnesos en Zakynthos

Door mijn werkzaamheden bij Ross Holidays heb ik het geluk om op studiereis te mogen gaan. Dat wil zeggen dat ik de accommodaties en bestemmingen ook daadwerkelijk ga zien en beleven. Zo krijgen mijn collega’s en ik een nog completer beeld van al het moois dat Ross Holidays aanbiedt om u vervolgens zo goed mogelijk te kunnen adviseren.

Na een prettige ochtendvlucht onderweg naar Kalamata word ik wakker in Kythira, de tussenlanding van onze vlucht. Nog zo’n kleine 40 minuten vliegen naar onze eindbestemming Kalamata op de Peloponnesos. Mirja, een van de hostessen voor onze gasten van de Peloponnesos, stond ons op te wachten op het vliegveld om vervolgens door te rijden naar Stoupa. De badplaats waar veel van onze accommodaties liggen. Na een uur rijden komen we aan in het gezellige plaatsje Kardamili. Een sfeervol dorp met leuke winkeltjes en tavernes wat mij direct het ‘authentieke Griekenland gevoel’ geeft. In Kardamili hebben wij een accommodatie bezocht en zijn wij onze reis vervolgt richting Stoupa.
In Stoupa hebben wij kennisgemaakt met de andere hostess van de bestemming Peloponnesos, Chara. Zij laat ons de levendige boulevard van Stoupa zien waar voldoende is te beleven. Hier vind je onder andere gezellige tavernes en winkels. Wij hebben, onder het genot van een heerlijke lunch en een schitterend uitzicht over de baai, de verdere reis besproken.

Stoupa en Agios Nikolaos, Peloponnesos

De middag staat gepland voor bezoeken aan alle accommodaties van Ross Holidays op de Peloponnesos. Als eerste gaan we richting Stoupa. Daar hebben wij een nieuwe vakantiewoning genaamd: Huize Markos. Wij worden direct begroet door een hartelijke en gastvrije eigenaresse met een vrolijk hondje. Vol trots laat ze ons 2 studio’s zien en ook de 2 maisonnettes met een overweldigend dakterras komen aan bod. Huize Markos heeft een tuin waar je heerlijk tot rust kunt komen en een heerlijk frisse duik kunt nemen in het zwembad. Na alle accommodaties te hebben bezocht mag een bezoek aan onze lokale agent Doufexis Travel uiteraard niet ontbreken. Na deze prettige ontmoeting besluiten wij om een bezoek te brengen aan het dorp Agios Nikolaos. Het is een sfeervol vissersdorp met gezellige tavernes aan het water. Wij hebben ervoor gekozen om naar het dorp te wandelen. Er ligt tussen Stoupa en Agios Nikolaos een goed wandelpad. De wandeling duurt ongeveer 40 minuten en wij hebben ons bij aankomst getrakteerd op een glaasje verse sinaasappelsap.

Pilos

Vanuit Stoupa vervolgen wij onze weg door Kalamata richting Pilos. Tevens onze eindbestemming van vandaag. Kalamata is een grote, bruisende stad met een uitgestrekte boulevard waar veel hippe lounge bars, leuke winkels en gezellige restaurants te vinden zijn. Tijdens de route richting Pilos doe ik veel indrukken op van de schitterende bergachtige omgeving. Onderweg viel me de vele wandelaars op. Niet gek, want deze omgeving nodigt hier ook zeker voor uit. De avond begint te vallen wanneer wij in het sfeervolle plaatsje Pilos aankomen. Onder het genot van een heerlijke moussaka hebben wij de dag afgesloten in de haven van Pilos.

De eerste zonnestralen raken het plaatsje dat in de baai van Navarino tegen de heuvel is opgebouwd. Mirja geeft ons een rondleiding door het plaatsje Pilos waar ook ons AutoUnion kantoor huisvest en waar ze zelf haar kantoor heeft. Na het bezoek aan Pilos staat Methoni op het programma. Hier is een imposant fort dat kleiner aandoet vanaf de buitenkant dan wanneer je het fort betreedt. Het fort is indrukwekkend groot en het valt mij op dat deze bezienswaardigheid na jaren nog steeds in prima staat is. Methoni vind ik een absolute aanrader.

Iets ten noorden van Pilos ligt het plaatsje Gialova waar onze vakantiewoningen staan. Tijdens het bezoek aan Gialova hebben wij 3 van onze accommodaties bezocht en zijn wij het plaatsje gaan ontdekken. Giavola is een rustig plaatsje met een gemoedelijke uitstraling en een ruime keuze aan gezellige restaurants.
Er zijn ook echt mooie, fijnzandstranden. Met gratis gebruik van bedjes en parasols mits je een drankje of hapje afneemt. Mirja liet ons ook het mooie natuur reservaat zien waar we zelfs ‘witte’ flamingo’s zagen. Deze waren wit in plaats van roze in verband met de voeding. De lagune van Voidokilia is schitterend vanaf boven en ook echt zoals die op de cover staat van onze Peloponnesos brochure 2018.

Nu stond een 2-urige rit gepland naar Olympia. De plaats waar de Olympische spelen voor het eerst werden gehouden. Het eerste wat je ziet is een enorm complex met voornamelijk veel stenen uit de oudheid. Indrukwekkend is de atletiekbaan waar je nog echt de start en finish lijn ziet. Fascinerend om er over na te denken dat er toen al ruim 15.000 mensen op af kwamen. Daarna hebben we het museum bezocht waar veel oude beelden en wapens tentoon worden gesteld. Na een klein rust momentje hebben we heerlijk gegeten in Olympia. Ik kan me niet herinneren wanneer ik zo snel na een maaltijd in slaap ben gevallen als die nacht.

Zakynthos

De wekker ging redelijk vroeg om vervolgens onze reis voort te zetten naar de ferry in Killini, waar de ferry ons op ligt te wachten om ons naar Zakynthos te brengen. Na een tijdje vertrekken we uit de haven en nemen we afscheid van Mirja. Een ruim uurtje varen later komen we aan op Zakynthos waar Nicole ons op staat te wachten. Excursie de Eiland Tour stond op het programma met als begin Keri, waar de grootste vlag van Griekenland staat. Helaas was de vlag kapot en daarom niet te zien. Maar ook zonder vlag genoot ik hier van een prachtig uitzicht over het groene landschap en het kraakheldere water. Er heerst een andere sfeer dan op de Peloponnesos en je merkt ook qua briesje dat je op een eiland zit.

Daarna bezochten we Loucha en Gyri, 2 kleine berg dorpjes wat een beetje aanvoelt als spookdorpen omdat veel huizen niet meer bewoond zijn. Wel worden we begroet door vele honden en katten. Dorpen zijn zeker leuk om te bekijken omdat je echt in een heel andere sfeer komt dan direct aan de kust. Helaas was Navagio beach gesloten i.v.m. het tragische ongeval. Daarna zijn we doorgereden naar weer een prachtig uitzichtpunt waar we gegeten hebben. Xygia was een baai met water waar zwavel en collageen voorkomt dus hier moesten we natuurlijk wel even in pootje baden. Nadat we het water inschoten nam een golf gelijk onze schoenen mee en waren we zeik en zeik nat.

De rit voortzettend kwam ik erachter dat Zakynthos veel groener en heuvelachtiger is dan ik dacht en is het een must om zeker een auto te huren om op al de mooie plekjes te komen. Het noorden is niet toeristisch en je waant je echt in de rust en natuur. We rijden naar onze accommodatie Anemomylos waar we slapen in het plaatsje Vasilikos. Om de volgende dag verder te rijden door Argassi, een redelijk grote badplaats met uitgaansmogelijkheden, restaurants en winkels. Dit past niet helemaal in de gedachte van Ross Holidays maar zodra je hier voorbij bent, kom je weer terug in de rust. Vasilkos heeft niet echt een centrum maar je vindt hier alles wat je nodig hebt. Het bakkertje is gezellig druk en je vindt zowel toeristen als locals. We waren uitgenodigd door onze plaatselijke agent BesTour om een hapje te eten met het hele team. Een klein afscheid omdat het seizoen bijna was afgelopen, hebben we gegeten in een leuk restaurant. We zaten al vol bij het hoofdgerecht, zoveel eten kregen we daar. Ook ontmoeten we hier de hostess voor onze gasten op Zakynthos, Romy, en ze vertelde me een beetje over Zakynthos-stad. Ze zei dat Zakynthos niet een heel groot centrum had maar wel een gezellige kern met meerdere pleinen met een enorme keus aan restaurants en winkels.

De volgende ochtend hebben we al onze accommodaties bezocht. Inclusief onze nieuwe accommodatie genaamd Huize Elia. Vervolgens bezochten wij het strandtentje van de huiseigenaar van Huize Anemomylos genaamd Caretta Bar. Een mooi ruim restaurant met een zwembad en ook bedjes op het strand. Dus zeker een aanrader voor de mensen die geen zwembad hebben. Het gebruik van parasols, bedden en zwembad is al mogelijk bij afname van 1 consumptie. Na even heerlijk te hebben gezwommen is het alweer tijd om terug te gaan naar Nederland. Wat is het ontzettend snel gegaan. Wat een indrukken en veel informatie in een korte tijd. Maar ontzettend leerzaam en zeker goed voor mijn toekomstige adviesgesprekken om mijn klanten nog beter te kunnen adviseren over de bestemmingen en accommodaties. Bedankt voor de mogelijkheid dit te kunnen doen en mochten er vragen zijn over deze 2 bestemmingen dan hoor ik u graag verder! Aan de telefoon of bij ons op kantoor.
ZakynthosPeloponnesos

Deel met vrienden of reisgenoten

Om Rossholidays.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleidAkkoord