Reisverhaal Sander op de Peloponnesos

Ondanks dat we pas net terug zijn van Ithaki, staan we te trappelen om weer naar Griekenland te gaan. Afgelopen november boekten we deze reis waardoor we er lange tijd naar uit gekeken hebben. De collega’s beloofden mij een reis terug in de tijd.

Een warm welkom

We landen ‘s ochtends en de stewardess opent de deur van het vliegtuig waardoor een warme gloed ons tegemoet komt, een glimlach verschijnt op ons gezicht! Met de huurauto beginnen we onze reis van luchthaven Kalamata naar het dorp Gialova aan de westkust van de Peloponnesos, hier zullen we de eerste week verblijven. Eenmaal aangekomen in Gialova zoeken we een terrasje op, kolokithokeftedes en frappé! Misschien niet de allerbeste combinatie, maar beide al jaren onze favoriet op de menukaart.

De eerste week verblijven we in Huize Fofo. Twee woningen die gelegen zijn op hetzelfde terrein als Huis Efi en Huize Panos. Het zwembad is fijn, de woning wordt goed verzorgd, maar vooral het uitzicht is de reden wat deze woning bijzonder maakt. Over de olijfbomen heen kijken we naar het eiland Sfaktiria, de lagune en het bijzondere Voidokilia strand.

Let’s go to the beach!

Al jaren plagen de foto’s van het Voidokilia strand mij als ik in Nederland ben. Een bijzonder rond gevormd zandstrand met aan twee zijden water. We leggen onze handdoek neer en beloven onszelf hier niet weg te gaan voordat de zon daalt. Het is erg makkelijk om aan deze belofte te voldoen.

Ancient Messenia

Vandaag staat Ancient Messenia op het programma, een van de vele bezienswaardigheden op de Peloponnesos. Midden in de vallei bij het dorpje Mavrommati zijn prachtige opgravingen gedaan die nog bijzonder goed bewaard zijn gebleven. Met name het stadion is een plek die ik nooit meer zal vergeten. En als u hier bent, vergeet dan zeker niet een bezoek te brengen aan het museum, hier staan veel sculpturen uit het verleden tentoongesteld.

Garden, straight, right, stairs, view

In de zuideelijke punt van het westelijk schiereiland ligt aan de oostkust het havenstadje Koroni, bekend van het enorme kasteel dat boven de stad uittorent. Nadat we eerst Dakos hebben gegeten aan de kade lopen we de vele trapstraatjes van Koroni omhoog naar het kasteel. Eenmaal aangekomen staan we voor de indrukwekkende poort van het kasteel die wel meer dan 10 meter hoog is.

Binnen de kasteelmuren staan nog verschillende huizen die bewoond zijn, maar het meest bijzondere van het kasteel is het vrouwenklooster Agios Ioannis Prodromos. Ondanks de vele oorlogen die hier gevoerd zijn heb ik het gevoel dat ik nog nooit eerder op zo’n vredig plekje ben geweest op deze aarde. Na een bezoek aan de kerk gebaard een van de nonnen ons naar een hek in de prachtige tuin. Het is duidelijk dat ze dit uit haar hoofd heeft geleerd: “garden, straight, right, stairs, view”. We bedanken haar uiteraard en schuifelen verder de tuin in. Het 360 graden uitzicht vanaf het dak van de kerk waar ze ons heen stuurde is adembenemend.

Het gaat niet om de bestemming, maar om de weg

Vanuit Koroni rijden we langs de kust verder naar Methoni. Als een broer van Koroni ligt Methoni aan de westkust van het westelijk schiereiland, ook een havenstad met een kolossaal kasteel. De weg is prachtig, eerst rijden we tussen de groene bergen na Vasilitsi en vervolgens langs de mooie kust bij Foinikounta. Eenmaal aangekomen bij Methoni zien we de zon achter het kasteel wegzakken en genieten bij het naastgelegen restaurant van verse vis.

Rondje Peloponnesos

Onze 15-daagse vakantie hebben we verdeeld in 6 dagen Gialova, 3 dagen rondreis en 6 dagen Stoupa. Inmiddels zit de eerste week in Gialova er al weer op. Met de auto rijden we noordwaarts en gaan we in 3 dagen via Olympia, Langadia, Nafplion, Monemvasia naar Stoupa. Onze eerste stop maken we in Kyparissia.

Olympische Spelen

In het jaar 776 v. Chr. werd de eerste officiële Olympische Spelen georganiseerd in Olympia op de Peloponnesos, tot de Romeinse keizer Theodosius 1 in het jaar 393 de spelen verbood. In 1896 werden de officiële Spelen hervat. Een evenement van enorme omvang. In Olympia worden tot op de dag van vandaag opgravingen gedaan van de vele tempels die er ooit hebben gestaan, zoals het twaalf meter hoge beeld van Zeus, een van de zeven wereldwonderen van de antieke wereld. En ook hier is een bezoek aan het museum zeker de moeite waard.

De Arkadische dorpen

Vanaf Olympia rijden we verder naar onze overnachtingsplaats Langadia, een van de Arkadische dorpen. De eerste plek in Griekenland die vanwege de uitbundige natuur enigszins kan concurreren met het Zagoria gebied in Epiros, waaraan we prachtige herinneringen hebben. ‘s Avonds zitten we op het balkon en zien we zwaluwen door de vallei schieten, kinderen spelen op het basketbalveldje en op straat maken de taverne eigenaars hun tafels klaar voor de gasten. Langadia is een idyllisch plaatsje tegen de berg aan geplakt en adviseer ik iedere wandelliefhebber.

De oude hoofdstad

‘s Ochtends rijden we na het ontbijt door naar Nafplion, de oude hoofdstad van Griekenland. Het is heerlijk om door de kleurrijke winkelstraatjes te lopen en op een van de gezellige terrasjes wat te drinken. Vervolgens gaan we naar de burcht boven op de berg (met de auto in plaats van via de 999 treden). Daar genieten we van een spectaculair uitzicht over de baai en de omgeving.

Monemvasia

Een plaats in Griekenland met het wauw effect. Voor de zuidoostkust van de Peloponnesos ligt een gigantische rotseiland. Vanaf het vaste land ziet het er ook gewoon uit als een rots, maar aan de achterzijde van de rots is een dorp gebouwd met de naam Monemvasia. Een doolhof van smalle straatjes, het was bijna niet te geloven dat hier mensen wonen. Het was een lange rit, maar meer dan de moeite waard!

Poli oréo!

We verblijven deze week in Huize Ktima me Thea, omgeven door olijfbomen en een prachtig uitzicht. Uiteraard breng ik tijdens mijn vakantie ook een bezoek alle andere woningen voor mijn productkennis.

Dyros grotten

Tijdens ons verblijf in Stoupa mag een bezoek aan de Dyros grotten natuurlijk niet ontbreken. Het is een indrukwekkende beleving om 1500 meter in een bootje door de grotten heen te varen.

Strand!

Ook voor strandliefhebbers zoals wij heeft de Peloponnesos veel te bieden, hier zijn zoveel mooie stranden! Zowel het gezellige strand van Stoupa als de rustige stranden in de omgeving. We hebben zelfs een stukje in een grot gesnorkeld waar we felrode zeesterren zagen.

Exochori

De laatste dag maken we nog een mooie avondrit met de auto door de dorpen ‘boven’ Stoupa. We genieten van de vele uitzichten, het vreedzame leven hier in de bergen en natuurlijk van een prachtige zonsondergang.

We hebben weer intens genoten deze vakantie en bedanken iedereen die hier een steentje aan bijgedragen heeft.

Heeft u ook zo genoten van het reisverhaal van Sander? Onze medewerkers vertellen u graag over hun ervaringen op onze bestemmingen. Lees ook onze andere studiereisverhalen.

keyboard_arrow_leftkeyboard_arrow_right

Deel met vrienden of reisgenoten