Reiswijzer 2018

In de reiswijzer vindt u de volgende informatie:

- Alles over uw reisleiding
- Het welkomstbezoek
- Uw accommodatie
- De informatiemappen en borden
- Onze excursies
- Nuttige informatie over de omgeving
- De vliegreis
- Eigen auto- en bootreis (vanuit Nederland en België)

Hieronder vindt u de reiswijzer van 2017. De reiswijzer van 2018 zal medio maart verschijnen.

file_downloadNuttige informatie voor uw vakantie

Reisdocumenten

U ontvangt van ons de volgende reisdocumenten:
1. Voucher voor uw accommodatie en eventuele overige diensten ter plaatse.
2. Telefoonnummers van contactpersonen ter plaatse en routebeschrijving.
3. Boottickets, voor zover via Ross Holidays geboekt.
4. Kofferlabels en stickers voor uw bagage.

Voor- en naseizoen

Kiest u voor een vakantie in het voor- en/of naseizoen, dan heeft dit vele voordelen. De prijzen liggen lager en bovendien is het meestal rustiger. Wel moet u rekening houden met het feit dat in het vroege voor- en late naseizoen sommige restaurants, winkels en uitgaansmogelijkheden gesloten kunnen zijn. Indien de avonden misschien wat kil zijn, kunt u bij sommige eigenaren tegen betaling een kacheltje huren. De airconditioning in sommige woningen beschikt tevens over een warme luchtvoorziening (zie tevens tekst airconditioning, pag. 12). Reisleiding kan u hier meer over vertellen.

Preferenties/voorkeuren

Soms maken onze gasten bij boeking een voorkeur kenbaar voor een bepaald appartement of kamer. Wij kunnen dergelijke voorkeuren niet garanderen, met uitzondering bij voorboekingen gemaakt voor afloop van de vroegboekactie. Deze wordt te zijner tijd bekend gemaakt via onze nieuwsbrief Aroma Elladas en op de website. U kunt er echter zeker van zijn dat wij steeds ons uiterste best doen om zoveel mogelijk met uw wensen rekening te houden. Speciale regelingen voor rolstoelgebruikers, dieet-, carapatiënten zijn essenties en dienen vooraf duidelijk bij de reserveringsafdeling te worden aangevraagd. Wij gaan ervanuit dat indien u te maken heeft met een beperking, dit bij boeking heeft aangegeven bij ons team. Dit om teleurstelling ter plaatse te voorkomen.

Ongewenst bezoek

Insecten, zoals bijvoorbeeld muggen, zult u ook in Griekenland wel eens aantreffen. Het meenemen van een beschermingsmiddel tegen muggen is aan te bevelen. Overigens verkopen de lokale minimarkten speciale insectwerende apparaatjes. Bedenk tevens dat het voeren van honden en katten, hoe lief ze ook zijn, zorgt voor herhaald bezoek. Eigenaren zien liever geen zwerfhonden en –katten in hun woning en ook door volgende gasten kan dit als hinderlijk worden beschouwd. Denkt u hierbij aan allergieën of andere gevoeligheden. Houdt u hier alstublieft rekening mee, zodat ook volgende gasten probleemloos van hun vakantie kunnen genieten. Kunt u de verleiding van voeren niet weerstaan, doe dit dan ergens op straat op een beschutte plek.

Mankementen

In uw eigen huis gaat wel eens een lamp kapot of raakt de koelkast defect. Dit kan natuurlijk ook in uw vakantiewoning gebeuren. Meldt u dit alstublieft direct bij de hostess of de eigenaar. Zij zullen ervoor zorgen dat het mankement zo spoedig mogelijk wordt verholpen. Schade aan de inboedel van de vakantiewoning dient gemeld te worden bij de hostess of de eigenaar, zodat deze zorg kan dragen voor vervanging. Schades dienen vergoed te worden door de huurder en zijn wellicht te verhalen op uw reisverzekering. Achteraf gestelde schades zullen alsnog worden verhaald op de huurder.

Airconditioning

In de brochure staat beschreven of uw vakantiewoning over airconditioning beschikt en of deze inclusief of exclusief is bij de prijs. Indien de prijs exclusief is, dient deze ter plaatse aan de eigenaar betaald te worden. Zie ook tekst voor- en naseizoen.

Stroomsterkte

In Griekenland heeft men overal 220 volt netspanning.

Hand-, theedoeken en bedlinnen

Handdoeken en bedlinnen worden wekelijks gewisseld. Zie de beschrijving van de betreffende woning in de brochure of op de website voor de frequentie. Washandjes en theedoeken zijn niet voorhanden omdat deze voor Grieken onbekend zijn. Bij reservering doorgegeven campingbedjes worden geleverd zonder beddengoed

Keukeninventaris

De keukeninventaris is afgestemd op het maximaal toegestane aantal personen en is voldoende voor het bereiden van een eenvoudige maaltijd. De keukens en kitchenettes zijn meestal voorzien van een of twee kookplaatjes, een koelkast en een waterkoker en/of koffiezetapparaat. Voor het klaarmaken van uitgebreide gerechten adviseren wij de benodigde attributen van thuis mee te nemen. Een kaasschaaf en een koffiefilter zijn niet gebruikelijk in een Griekse keuken.

Zwembadregels

Indien uw vakantiewoning over een zwembad beschikt, zijn er regels voor het gebruik van het zwembad. Dit komt de veiligheid en het gebruikcomfort ten goede. Leest u deze na aankomst aandachtig door.

Huisregels

In elke woning vindt u een vermelding van de huisregels. Wij verzoeken u deze bij aankomst door te lezen en ook na te leven. Onze dank hiervoor.

Aankomst en vertrek

Bij een vroege aankomst kan het voorkomen dat u wegens schoonmaakwerkzaamheden uw vakantiewoning/hotelkamer nog niet direct kunt betreden. In de meeste gevallen is het in de accommodaties regel dat u deze uiterlijk om 10.00 uur dient te verlaten. Dit in verband met de aankomst van nieuwe gasten, waarvoor de woning of kamer tijdig klaar dient te zijn. De accommodatie is veelal vanaf 14.00 uur beschikbaar. Op verzoek zal de hostess u hierover nader informeren.

Aankomst in Griekenland

U heeft van ons een routebeschrijving naar uw accommodatie ontvangen. De hostess of de accommodatie-eigenaar zorgt ervoor dat u toegang heeft tot uw vakantiewoning. Wanneer u uw bootovertocht niet via Ross Holidays heeft geboekt, horen wij graag voor vertrek van u hoe laat u verwacht op de bestemming te zijn. Na aankomst zal onze hostess bij de accommodatie langskomen voor eventuele vragen en om u wegwijs te maken in de omgeving. Voor de bestemmingen Samos, Limnos, Lesbos, Chios, Paxos, Skópelos en Alónissos kunt u terecht bij onze lokale vertegenwoordiger en bieden wij u een 24 uurs telefonische hostessservice. Op Thassos, Kéa, Andros, Tinos, Noord-Évia, Zuid-Évia en Skyros kunt u terecht bij de eigenaar en ook hier bieden wij u de 24 uurs telefonische hostessservice.

Zaklamp

In Griekenland zijn niet alle wegen even goed verlicht. Wellicht is het een tip om een zaklamp mee te nemen.

Ondanks alles toch een klacht?

Wij hebben al het mogelijke gedaan om u en uw eventuele reisgenoten een zorgeloze vakantie te bezorgen. Mochten zich echter onverhoopt toch problemen voordoen met betrekking tot de uitvoering van de door onze organisatie verzorgde vakantie, aarzelt u dan niet om de hostess in te lichten. Ook kan zo nodig onze lokale agent worden ingeschakeld. U mag van ons aannemen dat wij alles in het werk zullen stellen om het ongemak ter plaatse naar tevredenheid te verhelpen.
Indien een ter plaatse kenbaar gemaakte klacht naar uw mening niet naar tevredenheid wordt opgelost, dient u na thuiskomst schriftelijk uw klacht in te dienen bij ons kantoor in Wijchen.

Enquête

Wij stellen uw mening zeer op prijs. Door te blijven luisteren naar de ervaringen van onze gasten zijn wij sinds jaren in staat onze kwaliteit te continueren en daar waar nodig bij te stellen. Bij uw reisbescheiden treft u een enquête die wij graag na afloop van uw vakantie ingevuld in de meegezonden antwoordenvelop van u retour zouden ontvangen. Nog makkelijker is het om de enquête digitaal in te vullen op rossholidays.nl/enquete

Schoonmaak

Bij de beschrijving van uw vakantiewoning in de brochure en op de website leest u hoe vaak er per week schoongemaakt wordt. Staat er bijvoorbeeld dat er twee keer per week schoongemaakt wordt en u verblijft er één week, dan houdt dit in dat de accommodatie bij aankomst en eenmaal tussentijds schoongemaakt wordt. Tevens de frequentie van het wisselen van bedlinnen en handdoeken staat aangegeven. Toiletafval wordt tijdens de schoonmaakdagen voor u opgehaald. Op de andere dagen vragen wij u dit zelf dagelijks weg te gooien in een van de vele containers langs de openbare weg.

Wandelen

Wie van wandelen houdt, is in Griekenland op de juiste plaats. U dient er wel rekening mee te houden dat wegen/paden niet altijd even goed begaanbaar zijn. Degelijk schoeisel is daarom aan te bevelen. Let u goed op wanneer u zich in het voor- en/of naseizoen buiten de paden begeeft. In hoog gras en tussen struiken kunnen insecten zoals teken en soms een enkele slang zich schuil houden. Zie voor meer tips onze wandel- en trekkingvoorwaarden in de brochure en op onze website. Reisleiding heeft veelal diverse wandelmogelijkheden voor onze gasten beschikbaar.

Brommer- en scooterhuur

Ross Holidays bemiddelt niet in het huren van fietsen, scooters, quads of motoren en aanvaart geen aansprakelijkheid voor eventuele ongelukken die ontstaan zijn hierdoor. Uiteraard kunt u op eigen gelegenheid iets huren. Wilt u in Griekenland een brommer/scooter (t/m 50cc) huren, dan dient u in het bezit te zijn van een brommerrijbewijs (AM), ook al heeft u een autorijbewijs (B). Wanneer u zonder brommerrijbewijs betrokken raakt bij een ongeval of een schade veroorzaakt, biedt een verzekeringsmaatschappij u geen dekking. Voor het huren van een motor boven de 50cc heeft u ook een motorrijbewijs nodig. Het dragen van een helm is in Griekenland verplicht.

Zeiljachthuur

De voorwaarden voor het charteren van een zeiljacht staan vermeld op onze website. Indien men ervoor kiest om bareboat te huren, dan is een vaarbewijs verplicht. Dit dient ter plaatse overlegd te kunnen worden.

Autohuur

Voor het huren van een auto dient u een geldig rijbewijs te kunnen overleggen bij het in ontvangst nemen van de huurauto. Een kopie van uw rijbewijs volstaat niet. Een huurauto kan vooraf of ter plaatse, veelal op andere condities, worden gehuurd. De voorwaarden bij een in Nederland geboekte auto staan op de prijsbijlage van de desbetreffende brochure. Het is raadzaam te verifiëren wat daarbij verzekerd is. Het autoverhuurbedrijf is u erkentelijk voor gepaste betaling bij aflevering van de auto, indien u heeft gekozen voor de afkoop van het eigen risico of de verzekering voor schade aan de onderkant, banden en ruiten af wilt sluiten. Sluit u geen extra verzekeringen af, dan kan de autoverhuurder vragen om een garantie door middel van een creditkaart of een contante borgsom. De kosten voor het gebruik van een kinderzitje en eventuele afleverkosten worden ter plaatse aan de autoverhuurder betaald.

Wifi

In de beschrijvingen van de woningen wordt aangegeven of er wifi aanwezig is. In veel tavernes en openbare gelegenheden is wifi gratis voorhanden. Houdt u er rekening mee dat in Griekenland het internet nog niet overal zo goed ontwikkeld is als u thuis gewend bent. Dit kan per bestemming verschillen.

Mobiel telefoneren

Dankzij de gemeenschappelijke GSM-norm kunt u overal in Europa uw mobiele telefoon gebruiken. Om er zeker van te zijn dat uw telefoon toegang biedt tot internationaal bereik, neemt u voor u vertrekt het beste contact op met uw telefoonmaatschappij. Het bereik varieert en de kosten hangen af van uw maatschappij. Informeert u vooraf bij uw provider hoe een voicemail in het buitenland afgeluisterd kan worden. Soms moet hiervoor vooraf een code ingesteld worden. Tegenwoordig is bijna overal wifi beschikbaar.

Telefoneren

In Griekenland is OTE de grootste provider. Voor bellen in een telefooncel is een kaart met beltegoed noodzakelijk. Deze zijn verkrijgbaar bij diverse minimarkten en kiosken. Reisleiding adviseert u graag welke dit zijn.
Het internationale toegangsnummer voor Nederland vanuit Griekenland is 00 31. Vervolgens laat u de ‘0’ van het netnummer achterwege.

Drinkwater

Water wordt in Griekenland veel gedronken. In de lokale tavernes en kafenia krijgt men vaak een glas gekoeld water. Dit is zonder uitzondering goed drinkbaar. Het kraanwater is met uitzondering van het water op Kreta, Kýthira en in Pílion, niet echt lekker.

Tijdverschil

In Griekenland is het 1 uur later dan in Nederland. In de zomermaanden wordt de klok net als in Nederland een uur vooruit gezet, waardoor het tijdverschil constant blijft. De op uw vluchtbevestiging vermelde tijden zijn plaatselijke tijden.

Pech onderweg

Mocht u toch door pech worden overvallen en daardoor bijvoorbeeld later op uw bestemming arriveren, belt u met het telefoonnummer wat in de begeleidende brief staat vermeld. Zo zijn wij op de hoogte van uw vertraging en kunnen wij de betreffende partijen hierover informeren.

Reisdocumenten

U heeft het volgende van ons ontvangen:
1. Vluchtbevestiging; in combinatie met een geldig paspoort of identiteitskaart is dit uw ‘vliegticket’.
2. Vouchers voor uw accommodatie, transfer en eventuele andere diensten ter plaatse.
3. Kofferlabels en stickers voor uw bagage.

Wilt u s.v.p. verifiëren of de namen op de vluchtbevestiging en vouchers conform uw paspoort of identiteitskaart zijn? Dat wil zeggen uw eerste voornaam voluit plus geboortenaam.

Nog geen extra bagage bijgeboekt?

Bij Transavia is het mogelijk om bij reservering direct het aantal kilo’s door te geven wat u als ruimbagage mee wilt nemen. Heeft u dit nog niet gedaan of wilt u meer kilo’s meenemen dan u bij boeking heeft aangegeven? Dan kunt u vanaf 6 weken tot 4 uur voor vertrek uw bagage alsnog bijboeken via rossholidays.nl/klantenservice , mits u nog niet bent ingecheckt. Hier vindt u een link naar de website van Transavia. Houdt u voor het bijboeken van bagage het vluchtnummer en het bevestigingsnummer (uw 8-cijferige boekingsnummer beginnend met 1600…. of 1700…) en een manier om de bagage te betalen bij de hand. U vindt uw boekingsnummer op uw reisbescheiden of schriftelijke bevestiging van de boeking. Let op: indien u geen ruimbagage vooraf boekt, wordt u op Schiphol door Transavia belast met de tarieven vermeld in voorgaande alinea.

Bagage

Doet u uw reisdocumenten niet in uw koffer; deze wordt vanaf de balie van de luchtvaartmaatschappij direct naar het bagagesorteercentrum getransporteerd. Terughalen van bagage is niet mogelijk. Wij adviseren samenreizenden hun koffers gemengd te pakken. Mocht er een koffer zoek raken, dan is tenminste nog de helft van de bagage per persoon beschikbaar. Vloeistoffen, gels, spuitbussen en toiletartikelen mogen alleen in de handbagage in kleine hoeveelheden (max. 100 ml per stuk) en op de juiste manier verpakt (transparante, hersluitbare plastic zak van maximaal 1 liter), worden meegenomen. Scherpe voorwerpen zoals een zakmes, nagelschaartje of een vijl mogen niet in de handbagage voorkomen. Dit geldt ook voor flesjes water of andere drank voor consumptie. Zie voor informatie hierover www.schiphol.nl

Het merendeel van onze gasten vliegt met Transavia. Aan boord van Transavia is maximaal 1 stuk handbagage (inclusief laptop, foto- en filmapparatuur) van maximaal 10 kg toegestaan. Daarnaast is 1 jas en/of 1 draagtas met op Schiphol gekochte artikelen toegestaan. Handbagage met een afmeting van maximaal 45x40x25 cm kan gegarandeerd mee in de cabine van het vliegtuig. Deze past namelijk onder de stoel voor u, indien de opbergbakken boven uw hoofd, bij grote drukte, vol zijn. Handbagage met het maximaal toegestane formaat van 55x40x25 cm kan daarom soms alsnog in het ruim geplaatst moeten worden. Uiteraard is dit zonder extra kosten. Extra handbagage of handbagage die de maximale afmeting of gewicht overschrijdt, wordt niet in de cabine toegestaan, maar zal in het bagageruim op eigen risico worden vervoerd.

Per persoon mag het aantal vooraf bijgeboekte kilo’s aan ruimbagage worden meegenomen. Zie voor tarieven en voorwaarden onze website rossholidays.nl/reisinformatie. De kilo’s die het vooraf ingekochte aantal overschrijden worden door Transavia op de luchthaven belast met € 15 per 5 kg. Heeft u vooraf geen ruimbagage ingekocht en dient uw bagage toch in het ruim vervoerd te worden, dan berekent Transavia voor de eerste 15 kg € 30 per enkele reis en € 10 voor iedere extra 5 kg. Baby’s mogen geen handbagage, maar 10 kg ruimbagage vrij meenemen. Een paraplubuggy mag tot aan de gate worden meegenomen en maximaal 7 kg wegen.

Enkele van onze gasten vliegen met Corendon naar Lesbos of met Aegean Airlines. Wij verwijzen u voor de betreffende bagageregelgevingen naar rossholidays.nl/reisinformatie/corendon of rossholidays.nl/reisinformatie/aegean

Medische hulp

Indien u een arts nodig heeft, kunt u zich het beste wenden tot de reisleiding ter plaatse. Zij kunnen u de naam en het telefoonnummer van de dienstdoende arts geven. In geval van calamiteiten zoals ziekenhuisopname, het afbreken van uw vakantie in verband met een noodgeval e.d., is het van belang zo snel mogelijk contact op te nemen met de alarmcentrale waarbij uw verzekeringsmaatschappij is aangesloten. Indien u een verzekering via Ross Holidays bij de Europeesche heeft afgesloten, kunt u zich wenden tot Europeesche Hulplijn, telefoon +31 20 65 15 777. Uiteraard kan reisleiding u hierbij behulpzaam zijn.
Indien de alarmcentrale niet wordt ingeschakeld, loopt u het risico dat de gemaakte kosten niet door uw verzekeringsmaatschappij worden vergoed. Uiteraard dient u ook de reisleiding van de stand van zaken op de hoogte te houden.
Neemt u ook uw ziektekostenpas mee op vakantie? Deze kan soms in ziekenhuizen gevraagd worden bij een opname en zorgt voor een snellere behandeling ter plaatse.

Geldzaken

In Griekenland is de euro de geldende munteenheid. Neemt u naast uw pinpas, tevens wat contant geld mee voor de eerste dagen, omdat pinmogelijkheden niet overal uitgebreid aanwezig zijn, zoals bijvoorbeeld in Pílion en op Kýthira.

De banken en postkantoren zijn geopend van maandag t/m donderdag van 08.00 tot 14.00 uur en op vrijdag van 08.00 tot 13.30 uur.

Paspoort/identiteitskaart

Voor een vakantie naar Griekenland dient u te beschikken over een geldig paspoort of een geldige Europese identiteitskaart. Vanaf 26 juni 2012 moeten ook kinderen in het bezit zijn van een eigen paspoort of identiteitskaart. Wij raden u aan tijdig te verifiëren of deze in orde zijn. Ross Holidays kan niet aansprakelijk worden gesteld voor de eventuele gevolgen van het niet in het bezit hebben van de juiste reisdocumenten. Wij adviseren u tevens om een kopie van uw paspoort of identiteitskaart mee te nemen.
Deelnemers aan onze reizen die niet de Nederlandse of Belgische nationaliteit bezitten, dienen zich voor de vereiste reisdocumenten te wenden tot de Griekse Ambassade in Nederland 070 363 87 00, afdeling consulaire zaken 070 362 17 80, of de Griekse Ambassade in België 0 25 45 55 00.

Excursies

U kunt bij reisleiding terecht voor het boeken van excursies, die door het agentschap ter plaatse worden verzorgd. In uw welkomstenvelop en in de informatiemap vindt u het programma. Vraagt u desgewenst de hostess om meer informatie. De excursies zijn niet bij de reissom inbegrepen, tenzij anders vermeld. Indien u beschikt over een 65+ pas is het raadzaam deze bij de eventueel ter plaatse te betalen entreeprijzen van musea te tonen (zie www.culture.gr). Excursies, ter plaatse geboekt en op welke wijze en door wie ook georganiseerd, vallen buiten de verantwoordelijkheid van Ross Holidays. Het kan voorkomen dat, met name in het voor- en/of naseizoen, excursies wegens te weinig deelname niet doorgaan.

Informatiemappen en -borden

Op uw vakantiebestemming heeft reisleiding informatiemappen voor u samengesteld waarin u een en ander nog eens kunt nalezen. U vindt deze in iedere vakantiewoning.
Op een centraal punt bij uw woning hangt een informatiebord van Ross Holidays, waarop onder andere staat aangegeven wanneer de hostess bij uw vakantiewoning is, wanneer ons agentschap geopend is en waar u dit kunt vinden. Hierop staat ook de vertrekinformatie voor uw terugreis vermeld. Op de bestemmingen waar geen fysieke reisleiding aanwezig is, ontvangt u deze informatie van het agentschap ter plaatse of via de telefonische hostessservice, twee dagen voor uw vertrek naar Nederland.

Welkomstbezoek

Reisleiding bezoekt u op uw vakantieadres voor een welkomstbezoek, waarbij zij u informeren over het gebied, de bezienswaardigheden, de woning, de excursies, autohuur en de transfer naar de luchthaven op uw vertrekdag. Het tijdstip van het welkomstbezoek staat vermeld op de welkomstenvelop die u direct bij aankomst van de hostess ontvangt. Wij adviseren u hierbij aanwezig te zijn gezien de informatie voor u van belang kan zijn en voor een verhoging van uw vakantieplezier zorgt. De tijd op de envelop is de lokale tijd; in Griekenland is het 1 uur later dan in Nederland. Voor de bestemmingen Kéa, Tinos, Noord-Évia, Zuid-Évia, Skyros en Thassos kunt u gebruik maken van de telefonische hostessservice en is geen fysieke hostessservice aanwezig. Op Paxos, Skopelos, Alonissos, Limnos, Lesbos, Chios en Samos is de vertegenwoordiger van ons agentschap uw directe aanspreekpunt en uiteraard is de telefonische hostessservice ook voor de gasten van deze bestemmingen 24 uur per dag bereikbaar. Bovendien is op deze bestemmingen een eigenaar aanwezig en treft u onze uitgebreide informatiemap aan in uw woning.

Reisleiding

Op bijna alle bestemmingen wordt u ontvangen door reisleiding. Zij verzorgen de transfer naar en van uw vakantiewoning of verwijzen u bij aankomst waar u uw huurauto in ontvangst kunt nemen die vooraf voor u gereserveerd is. Zij bezoeken u tevens regelmatig om te informeren of alles naar wens is en u kunt bij hen terecht voor tips voor het maken van uitstapjes, eetadressen, mogelijkheden voor het huren van een auto of het bespreken van een excursie. Als er onverhoopt iets niet helemaal naar wens is, dient u dit direct bij de reisleiding te melden, zodat ter plaatse al het mogelijke gedaan kan worden om het ongemak te verhelpen. Reisleiding vertegenwoordigt onze organisatie in Griekenland. Heeft u vragen, aarzel dan niet deze tijdens een van hun bezoeken of telefonisch te stellen of contact op te nemen met het agentschap ter plaatse. Voor de bestemmingen Paxos, Kéa, Tinos, Noord-Évia, Zuid-Évia, Skyros, Skópelos en Alónissos wordt u op de luchthaven ontvangen door reisleiding en verlenen wij u tijdens de vakantie een telefonische hostessservice. In Thessaloníki en op Thássos, Límnos, Lesbos, Chios en Samos is geen fysieke reisleiding aanwezig en bieden wij u de service van een Nederlandssprekende telefonische hostessservice. Zij zijn 24 uur per dag bereikbaar en zullen telefonisch of via WhatsApp contact met u opnemen of alles naar wens is. U kunt dan terecht met uw vragen of andere opmerkingen. Uiteraard ligt in iedere woning de uitgebreide informatiemap waar u inspiratie op kunt doen voor te ondernemen tochten en andere belangrijke gegevens. Op Paxos, Skopelos, Alonnisos, Limnos, Lesbos, Chios en Samos hebben wij een zogenaamde ‘Meet & Greet’ service voor u. Dit houdt in dat een (Engelstalige) vertegenwoordiger van onze agent op de luchthaven aanwezig is en u verwelkomt namens het team van Ross Holidays. Deze persoon brengt u tevens een bezoek tijdens uw vakantie en is bereikbaar voor vragen.

Stoel reserveren (tegen betaling)

Indien u vliegt met Transavia, dan kunt u vanaf 6 weken voor vertrek, tegen betaling, online uw stoel reserveren. Gaat u hiervoor naar rossholidays.nl/reisinformatie waar u een link vindt naar de website van Transavia. De heen- en terugreis dienen tegelijkertijd gereserveerd te worden. Er is slechts eenmaal toegang tot de boeking mogelijk.
Let op, het maken van een stoelreservering betekent niet dat u ook ingecheckt bent. Dit zijn twee aparte handelingen.

Bij Corendon en Aegean Airlines is het niet mogelijk vooraf een stoelreservering te maken.

Inchecken

Bij Transavia kunt u vanaf 30 uur tot 4 uur voor vertrek online inchecken. Gaat u hiervoor naar rossholidays.nl/reisinformatie waar u een link aantreft naar de website van Transavia.
Houdt in beide gevallen het vluchtnummer en het bevestigingsnummer (uw 8-cijferige boekingsnummer beginnend met 1600…. of 1700….) bij de hand. U vindt uw boekingsnummer op uw reisbescheiden of de schriftelijke bevestiging van uw boeking.

Zie voor online incheckvoorwaarden van Corendon en Aegean Airlines rossholidays.nl/reisinformatie/corendon of rossholidays.nl/reisinformatie/aegean

De terugreis

Een paar dagen voordat u weer naar huis vertrekt, vindt u op het informatiebord het tijdstip waarop de hostess u met de bus of taxi komt ophalen om u naar het vliegveld te brengen. De hostess zal u behulpzaam zijn bij het inchecken voor de terugreis.
Op bestemmingen waar geen fysieke hostess aanwezig is, ontvangt u de vertrekinformatie bij aankomst en wordt u op de hoogte gesteld indien zich een wijziging voordoet in de vertrektijd.
Wanneer u alleen een vlucht heeft geboekt, een zogenaamde seat only, dient u uw terugvlucht binnen 72 uur voor vertrek te herbevestigen bij reisleiding. Het telefoonnummer ontvangt u op de luchthaven van de hostess. Indien u niet herbevestigt en u bent hierdoor niet in staat om van uw vlucht gebruik te maken, zijn alle hieruit voortvloeiende kosten voor uw rekening.

Verloren voorwerpen

Het kan gebeuren dat uw koffer zoek raakt. Meld dit dan direct aan de agent van de betrokken luchtvaartmaatschappij op de luchthaven van aankomst of aan de hostess. Er wordt dan een zogenaamd PIR-formulier ingevuld waarop melding wordt gemaakt van het zoek raken. U ontvangt hiervan een kopie. Vervolgens zal men trachten uw koffer zo snel mogelijk te vinden. Indien dit lang duurt, is het raadzaam contact op te nemen met uw reisverzekering. Het kan zijn dat zij een vergoeding uitkeren voor de aanschaf van een aantal essentiële zaken zoals ondergoed, tandenborstel en dergelijke. Uiteraard zal de hostess behulpzaam zijn bij het terug verkrijgen van uw bagage.

Aankomst op uw bestemming

Nadat het vliegtuig is geland, begeeft u zich naar de aankomsthal. Hier neemt u uw bagage weer in ontvangst. Denk eraan alle handbagage mee te nemen uit het vliegtuig, u kunt niet meer terug het toestel in. Buiten de aankomsthal wordt u ontvangen door de hostess, m.u.v. de luchthaven van Thessaloníki en Lesbos. Op Samos, Chios en Limnos wordt u verwelkomt door een medewerker van ons lokale agentschap. Dit geldt ook voor uw aankomst in de havens van Skopelos, Alonissos en Paxos. De transfer is bij de reis inbegrepen, mits anders aangegeven. Deze is per bus en soms per taxi. Uw koffers worden door de chauffeur ingeladen. Een correct ingevuld bagagelabel is belangrijk, omdat de chauffeur de koffers op volgorde van accommodatie inlaadt. Normaliter begeleidt de hostess u naar uw vakantiewoning. Zij of de eigenaar zal u kort wegwijs maken, waarna de hostess met de overige gasten in de bus de route vervolgt. Op de aangereikte welkomstenvelop staat de tijd vermeld, waarop de hostess u een welkomstbezoek brengt. In Griekenland is het 1 uur later dan in Nederland.
Indien een auto is inbegrepen bij uw reis, meldt u zich bij de autoverhuurder en rijdt u op aanwijzing van de ontvangen routebeschrijving naar uw geboekte locatie. Deze ontvangt u van de hostess bij aankomst en op de bestemmingen waar geen fysieke hostess aanwezig is, sturen wij u deze vooraf.
Indien wij voor u een taxi hebben geregeld of er geen fysieke ontvangst door een hostess is op de luchthaven, dan heeft de taxichauffeur een bord in zijn hand met hierop Ross Holidays en/of uw naam.

Reist u naar de bestemmingen Paxos, Kéa, Andros, Tinos, Noord-Évia, Zuid-Évia, Skyros, Skópelos of Alónissos, dan wordt u op de luchthaven van aankomst verwelkomt door de hostess die u verwijst naar de balie van de autoverhuurder of de transferbus/taxi. Tevens overhandigt zij u een welkomstenvelop waarin een routebeschrijving naar uw bestemming. In deze envelop vindt u tevens het telefoonnummer van de mobiele hostessservice. U krijgt daar een Nederlandssprekend persoon aan de telefoon, waar u terecht kunt met uw vragen. Voor de gasten die aankomen in Thessaloníki geldt dat zij vooraf reeds een routebeschrijving naar hun bestemming ontvangen en op Thassos door de eigenaar verwelkomt worden.

Vertragingen

Door de sterk toegenomen drukte in het luchtruim, verscherpte veiligheidscontroles, weersomstandigheden of stakingen kunnen vertragingen ontstaan. Ross Holidays heeft hierop geen enkele invloed en kan dan ook niet aansprakelijk worden gesteld voor eventuele financiële gevolgen. Indien deze vertragingen zich voordoen, vragen wij om uw begrip. Ook hier geldt: veiligheid boven alles!

Op de luchthaven

Indien u met Transavia vliegt, raden wij u sterk aan om 2,5 uur voor vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn. De drukte op Schiphol kan soms zorgen voor de nodige vertragingen. De incheckbalies zijn vanaf 4 uur voor vertrek geopend en u heeft voldoende tijd om tijdig bij de gate te zijn. Drie kwartier voor vertrek sluiten de incheckbalies. Uiterlijk 10 minuten voor sluitingstijd dient u bij de incheckbalie aangemeld te zijn.
Indien u reeds online bent ingecheckt, dan kunt u uw bagage afgeven bij de zogenaamde drop off balies van de betreffende luchtvaartmaatschappij. U dient hiervoor in het bezit te zijn van een geprinte boardingpas. U kunt deze thuis uitprinten of ophalen bij een van de incheckautomaten op Schiphol.
Nadat u bent ingecheckt of uw bagage heeft afgegeven, gaat u door de beveiligingscontrole. Bij inchecken op Schiphol ontvangt u van de grondsteward(ess) een instapkaart waarop de tijd vermeld staat waarop u uiterlijk bij de gate verwacht wordt. Als u vooraf reeds bent ingecheckt, dan is de print die u thuis maakt uw instapdocument. De grondsteward(ess) noteert hier vaak de meldingstijd en de gate op. Indien u uw bagage af moest geven bij een onbemande balie, houdt u dan de schermen op Schiphol in de gaten hiervoor. Roken aan boord van de vluchten is niet toegestaan. Transavia en Corendon (naar Lesbos) bieden tegen betaling a la carte service aan tijdens hun vluchten.

Kofferlabels/stickers

Bij de reisdocumenten ontvangt u kofferlabels en stickers. Wij verzoeken u de Ross Holidays kofferlabels duidelijk in te vullen en aan uw bagage te bevestigen. De stickers kunt u op uw koffers plakken. Zo zijn ze altijd herkenbaar, ook in geval van zoekraken is dit een duidelijk kenmerk. Voor eventuele schade aan of het zoek raken van bagage kan Ross Holidays niet aansprakelijk gesteld worden. Uiteraard zullen wij er in een dergelijke situatie alles aan doen om u bij te staan bij het opsporen van de bagage.

Afhalers bij terugkomst

Familie of kennissen die u bij terugkomst willen afhalen, kunnen voor de aankomsttijden kijken op www.schiphol.nl Zij dienen wel op de hoogte te zijn van uw vluchtnummer, de luchtvaartmaatschappij en de naam van de buitenlandse luchthaven.

Adres voor thuisblijvers

Zorg ervoor dat bij de thuisblijvers uw vakantieadres bekend is. Bij uw reisbescheiden vindt u een document dat u thuis kunt laten voor de achterblijvers. Hierop staat uw vakantieadres, uw vluchtgegevens, telefoonnummers van Ross Holidays en de mogelijkheid om uw eigen mobiele nummer toe te voegen. Zo weten de achterblijvers waar u bereikbaar bent in eventuele noodgevallen. Uiteraard kan men altijd contact opnemen via Ross Holidays, zodat wij u ter plaatse op de hoogte stellen.

Medicijnen

Indien u regelmatig medicijnen gebruikt of onder doktersbehandeling bent, verdient het aanbeveling uw apotheek te vragen om een medisch paspoort voor het geval u in het buitenland onverwachts medische hulp nodig heeft. Wij adviseren u tijdens de reis uw medicijnen in de handbagage te doen. Het is handig de medicijnverpakking of bijsluiter met daarop de samenstelling mee te nemen zodat u in geval van verlies een Griekse variant met dezelfde werkzame bestanddelen kunt aanschaffen.

Waardevolle artikelen

Het is bekend dat zakkenrollers het liefst hun slag slaan op drukke plaatsen. Op dergelijke plekken wordt uw aandacht immers afgeleid. Neemt u dan ook zo min mogelijk spullen van waarde mee op vakantie.

Transfertijden

Onderstaand vindt u de indicatieve transferduur van de luchthaven naar uw verblijfsplaats.

Zie voor de reistijden per auto naar de bestemmingen Andros, Tinos, Kéa, Noord-Évia, Zuid-Évia, Skyros, Skópelos, Alónissos en Thassos het separaat aan u toegestuurde schrijven

BestemmingPlaatsGlobale duur
ChiosAgia Fontini35 min.
Kambos5 min.
Karfas10 min.
Katarraktis50 min.
Kallimasia25 min.
Komi45 min.
CorfuBarbati40 min.
Boukari40 min.
Chlomos55 min. (auto)
Dassia30 min.
Messonghi50 min.
Pelekas25 min.
Viros15 min. (auto)
EpirosParga45 min.
IthakiVathi10 min. (plus transfer Kefalonia en boot)
KefaloniaAgia Effimia1 uur en 20 min.
Karavomilos1 uur
Sami1 uur
Kreta (Chania)Agia Marina45 min.
Gavalochori45 min.
Kamisiana55 min.
Kalives25 min.
Myrthios1 uur en 30 min. (auto)
Vamos45 min. (auto)
Lefkogia1 uur en 20 min. (auto)
Plakias1 uur en 30 min.
Souda1 uur en 30 min. (auto)
Rodakino2 uur (auto)
KythiraAgia Pelagia30 min.
Avlemonas25 min. (auto)
Diakofti15 min. (auto)
Kalokerines25 min. (auto)
LefkasLefkas-stad25 min.
Lygia40 min.
Nikiana35 min.
Vassiliki1 uur en 30 min.
LesbosMolivos1 uur en 30 min.
Petra1 uur en 20 min.
LimnosAgios loannis1 uur en 15 min
Kontias20 min.
Moudras15 min.
Plati55 min.
PaxosGaios5 min. (plus transfer Corfu en boot)
Otzias10 min. (plus transfer Corfu en boot
PeloponnesosAgios Nikolaos1 uur en 45 min.
Gialova50 min.
Kardamili1 uur en 15 min.
Stoupa1 uur en 30 min.
PilionAfissos1 uur en 30 min.
Chorto1 uur en 30 min. (auto)
Kala Nera1 uur en 20 min.
Lefokastro1 uur en 20 min. (auto)
Milies1 uur en 20 min. (auto)
Damouchari2 uur (auto)
SamosAgios Konstantinos1 uur
Kerveli30 min. (auto)
Kokkari45 min.
Ireon10 min.
Ormos1 uur
ZakynthosKeri30 min.
Vasilikos40 min.

Deel met vrienden of reisgenoten

Om Rossholidays.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleidAkkoord