Terug naar Skyros
Home > Skyros > Wandelen op Skyros

Wandelen op Skyros

Ontwaak, ontbijt en ontdek. Vroege ochtendwandelingen op Skyros hebben een bijzondere aantrekkingskracht. Wanneer de zon opkomt, zijn de vele kleurschakeringen adembenemend. De wandelingen zijn geschikt voor iedereen met een goede conditie. Het is raadzaam om goede wandelschoenen, zonnebrandcrème, voldoende water, een zonnebril en een windjack of trui mee te nemen.

Rustiek Skyros voor een eerste indruk

Deze kennismakingstocht gaat langs boomgaarden en kapelletjes. U wordt beloond met mooie vergezichten. Uw beginpunt is het zandpad na de kapel van St. Anna in Girísmata (duur wandeling vanaf de olijfboom is circa 1,5 uur).

Ga, komende vanuit Skyros-stad, richting Mólos/Girísmata en blijf bij hotel Melikari rechtdoor lopen. Dan volgt een splitsing in de weg waar u links aanhoudt. Na enige tijd komt u langs het piepklein St. Anna kapelletje. Na ongeveer 50 meter voorbij St. Anna gaat u in de naar rechts draaiende bocht linksaf het onverharde pad op. Het is even opletten, dit pad begint links van de dikke olijfboom, net voor de ommuurde tuin van het huis met de blauwe luiken. Uw wandeling op dit pad vervolgend ziet u, na de open ‘kippen en kalkoenen ren’, een zandpad naar rechts dat leidt naar een klein kapelletje in de rotsen. Dat betekent wel een klimpartij van ongeveer tien minuten, maar het is de moeite waard. Ga met de scherpe bocht mee, rechts omhoog. U heeft daar een mooi uitzicht over Mólos/Girísmata.

Dan keert u terug naar het hoofdpad en vervolgt de wandeling. Langs de kant van de weg groeit hier veel salie (faskomilo), oftewel bergthee. U mag dit plukken, droog het een paar dagen op een koele plek uit de zon en zet er daarna een heerlijk kopje thee van.

Aangekomen bij het einde van het pad slaat u linksaf, naar beneden over het riviertje. Dan rechts naar boven de weg vervolgen (zie ook rode stippen op de stenen). Na ongeveer een uur bereikt u de hoofdweg. Sla linksaf naar Skyros (of vervolg de tocht met de twaalf kapellen route; dan gaat u rechtsaf).

Strandwandeling

Strandwandeling aan de kustlijn van Skyros, GriekenlandU start deze wandeling bij de bushalte in het dorpje Magaziá. Loop bij de bushalte in Magaziá het steegje in en ga na ca. 100 meter rechts af. Na ca. 200 meter ziet u aan uw linkerhand een taverne. Net voor de taverne en er schuin tegenover liggen twee keramiek werkplaatsjes. Direct na de taverne gaat een trap beneden naar het strand van Magaziá. Vervolg de route via het strand in noordelijke richting naar het dorpje Molos. Wanneer u aan uw linkerhand een pleintje ziet met een kiosk, een speeltuintje en enkele tavernes heeft u het dorpje Mólos bereikt. Volg de route noordelijk via het strand richting het gezellige vissershaventje van Mólos. Loop vanaf het vissershaventje verder in noordelijke richting via het strand, genaamd Gialós Vína, richting de molen van Kaap Pouriá. Vanaf vlak voor de molen loopt u door een oude steengroeve. Aan het einde van de landtong is Kaap Pouriá en eindigt het strand bij een oude, gerestaureerde windmolen (taverne).

Vanaf de molen zijn er diverse mogelijkheden om terug te lopen naar het beginpunt van de wandeling. U kunt dezelfde weg langs het strand terug nemen. U kunt echter ook vanaf de molen de geasfalteerde weg nemen die parallel langs de zee loopt richting Magaziá en Skýros-stad. Blijf deze weg rechtdoor volgen tot u in Molos komt. Volg de weg, die na enkele minuten met een bocht naar links afbuigt. Wandel rechtdoor tot dat u bij een windmolen (woonhuis) uitkomt. Neem de trap naar beneden en houd rechts aan tot u het bruggetje bereikt. Steek het bruggetje over en blijf alsmaar rechtdoor lopen tot aan Magaziá. De weg buigt naar rechts en eindigt op de hoofdstraat van Magaziá.

Wilt u vanaf de molen graag nog verder wandelen (½ uur extra) vervolg dan de route in westelijke richting via het strand van Girísmata tot u na circa 1 kilometer een strandbar bereikt. Dan neemt u de geasfalteerde weg naar links en loopt richting Skýros-stad. Blijf recht doorlopen tot u Hotel Melikari bereikt. Ga daar linksaf. Ga daarna direct rechtsaf en loop door tot u bij de windmolen (woonhuis) uitkomt. Volg vanaf dat punt de bovenstaande routebeschrijving.
Wandeluren: circa 1,5

De twaalf kapellen route

Een kapelletje op Skyros, GriekenlandDe tocht start bij de kapel Ágios Geórgios op de hoofdweg die richting het vliegveld gaat. Na circa 3 kilometer, bij de eerste kapel aan de rechterkant van de weg waarop staat H ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ steekt u de weg over en loopt u het geplaveide pad op. Via het betonpad dat overgaat in een breed zandpad komt u gaandeweg langs vele kapelletjes, elk met een eigen sfeer en decoratie. Neem gerust binnen een kijkje en steek, in ruil voor wat kleingeld, desgewenst een kaarsje aan.

Blijf het grote pad volgen. Aan uw rechterhand ziet u de berg Ólymbos met in het midden de witte pilaren van de kapel Lympiani. Waar zich het pad splitst, daar waar u rechts een groot huis met blauwe toegangshekken ziet, volgt u het pad links omhoog. Het volgende huis heeft een zeer klein kapelletje. Wanneer u de eigenaar thuis treft, heeft u grote kans naar binnen gewenkt te worden om even te kijken. Vervolgens heeft het pad, in een scherpe bocht naar rechts, een hek. Dit is slechts als barrière voor de loslopende schapen en geiten bedoelt. Vergeet echter niet het hek achter u te sluiten. Steek het erf voor u recht over, terwijl u besnuffeld kunt worden door een van de vele geiten of verrast wordt met een concert door het voltallige vee. Volg het pad dat links naar beneden loopt. Nadat u door het eerstvolgende hek bent gegaan heeft u een schitterend uitzicht over Skyros-stad.

Bij het volgende huis, annex kapelletje, herhaalt voorgaande situatie zich. Het hek is hier overigens niet altijd dicht. Op uw gemak wandelt u verder en ook als zich onderweg een kleine splitsing voordoet, blijft u de weg naar beneden volgen. Op zeker moment gaat het zandpad over in een asfaltweg. Uiteindelijk komt u, via het dal van Anawálsa, aan de achterkant van Skyros-stad uit. Afhankelijk van wat u wilt doen, gaat u linksaf naar Mólos, rechtsaf richting het busstation ofwel omhoog, via kronkelpaadjes en verrassende straatjes naar het centrum van Skyros-stad.
Wandeluren: 2,5

Natuurtocht van oost naar zuid

Uitzicht op Skyros-stad op Skyros, GriekenlandHet busstation van Skyros-stad is het beginpunt van deze mooie tocht. Lopend langs het busstation rechts van de weg, volgt u de weg zuidwaarts en blijft u ook bij de splitsing rechts aanhouden. Vergeet niet om regelmatig even over uw schouder te kijken voor het uitzicht over Skyros-stad. Als de asfaltweg ophoudt, houdt u links aan. Bij de splitsing, na zo’n 400 meter, rechtsaf. Ter oriëntatie: linksaf leidt naar een zendmast.

Na 600 m komt u bij de volgende splitsing, waar u links aanhoudt. Rechts gaat naar een vuilstortplaats en een marmergroeve en de toegang is verboden. Na het passeren van het hek met pilaren, aan de rechterkant van de weg, en de ruïne van een van de oudste huisjes van Skyros, volgt u de eerste weg links omhoog, naar het gehucht Ágios Antónios. Zodra u bent aangekomen bij een open plek met olijfbomen, ziet u aan de rechterkant van de weg, na ongeveer 25 meter, een stenen muurtje met een rode stip. Houd hier rechts aan en volg het paadje langs het hek. Dan ziet u na 20 meter de ruïnes van een van de oudste dorpjes van Skyros, omzoomd door imposante laurierbomen en in de verte wordt uw ‘schilderij’ vervolmaakt door de mooie ligging van de plaats Acheróunes en de zee erachter.

Als uw ogen zich eenmaal hebben kunnen losrukken van dat beeld, wandelt u helemaal terug naar het punt op het hoofdpad waar u eerder linksaf geslagen bent en vervolgt u de weg. Het volgende pad links leidt naar het kapelletje van Ágios Antónis. Volgt u het pad. Achter het kapelletje is op de grond een met stenen omgeven cirkel. Hier werd vroeger het kaf van het koren gescheiden, waar vaak de wilde pony’s voor werden gebruikt. Van hieruit loopt een pad, dat een beetje lijkt op een rivierbedding, links naar beneden en dit komt weer uit op het hoofdpad. De weg blijven volgen tot deze eindigt in een asfaltweg. Daar ziet u de aanduiding rechtsaf richting Péfkos. Ga daarentegen linksaf richting hoofdweg. Op de hoofdweg kunt u de bus nemen of uw wandeling vervolgen met de tocht van Acheróunes naar Linariá.
Wandeluren: circa 2

Van Acheróunes naar Linariá

Neem de bus of taxi richting Linariá en stap uit bij de afslag Péfkos. Loop 50 meter terug, steek over en sla het brede zandpad in. (Indien u wandeling 2 uitbreidt: sla op de hoofdweg linksaf; steek na ca. 50 meter de weg over en sla het zandpad in). Nadat u eenmaal de huizen achter u heeft gelaten en de elektriciteitsdraden de weg kruisen, maakt de weg een scherpe bocht naar links en gelijk weer naar rechts. Als herkenningpunt staat daar een huis met bruine luiken en een bamboe overkapping.

Na een authentieke dorsvloer aan de rechterkant van de weg, gaat een pad links omhoog naar de kapel Panagía Meglóu. Loop dan terug naar het hoofdpad. De weg vervolgend komt u langs een ruïne van een origineel Skyriotisch huis. Bij een pad dat rechts naar beneden gaat, staan aan de linkerkant van de weg drie olijfbomen die omringd zijn met een stenen muurtje. Zittend onder de middelste boom heeft u een schitterend uitzicht op de eilanden Riniá en het grotere Skiropóula. Sla het pad naar beneden niet in, maar vervolg het pad rechtdoor omhoog. Na circa 50 meter ontdekt u in de verte de kapel Ágios Nikólaos en ziet u dat u, als het ware, achter Linariá langs loopt. Linariá dankt haar naam aan de export van lijnzaad dat vroeger van hieruit werd verscheept.

Het pad eindigt weer op een hoofdpad met een mooi uitzicht op Kalamítsa. Volg het hoofdpad rechts naar beneden totdat het eindigt op de verharde weg, circa 20 minuten. Ga rechtsaf en na tien minuten komt u in het pittoreske havenplaatsje Linariá uit. De uitnodigende en levendige havenzone heeft gezellige tavernes met, hoe kan het anders, heerlijke visgerechten. Vanaf het eindpunt is het mogelijk de bus terug naar Skyros-stad (16 km) te nemen.
Wandeluren: circa 1,5

Deel met vrienden of reisgenoten