Weerzien met Serifos

We hebben een nieuwe bestemming, meldde Ross Holidays in december 2022 in de nieuwsbrief “Aroma Elladas”: Serifos. Wat een leuke verrassing, daar was ik in de zomer van 1978 (45 jaar geleden!) met mijn zus op vakantie geweest!

Ik zocht al gauw in de boekenkast mijn dagboek op van die vakantie. We waren toen allebei begin 20 en gingen “op de bonnefooi” naar Griekenland. We hadden een vliegticket naar Athene en wilden wat eilanden bezoeken. Onze eerste bestemming was Serifos omdat daar geen enkele touroperator naartoe ging.

Na een overnachting in een hotel in Piraeus stapten we ’s morgens op de boot (de Agios Georgios) naar Serifos, het bootkaartje kostte 217 drachmes, omgerekend naar de (toen nog) Nederlandse gulden fl. 13,67.

Op de boot sprak een Grieks meisje van onze leeftijd ons aan, Maria, ze was de dochter van de bakker in het havenplaatsje Livadi op Serifos. Ze wist wel een kamer voor ons, met toilet en douche op de gang. We betaalden 200 drachmes per nacht, omgerekend ongeveer fl. 12,00. Op het eiland was geen bank. Gelukkig hadden we op de luchthaven van Athene een Eurocheque ingewisseld en daar konden we wel een week van leven. Eén keer per week kwam er een bankemployee uit Athene naar het eiland met een aktetas vol drachme biljetten onder zijn arm. Bij een wiebelig tafeltje op het terras van een kafeneion kon je dan geld wisselen.

Er waren maar een paar restaurantjes, met tafeltjes en blauwe stoeltjes op het strand. Menukaarten waren er niet; je ging in de keuken kijken wat de kok gekookt had of de ober vertelde wat je kon bestellen. Soms waren er maar twee gerechten die na elkaar bereid werden, helaas kozen wij een keer het tweede gerecht en moesten we een uur op ons diner wachten. Maar wat hebben we er genoten van het mooie weer, het zwemmen in het blauwe zeewater, de vriendelijke mensen en het relaxte leven. We bleven uiteindelijk bijna twee weken op het eiland en vertrokken daarna naar Syros en Tinos.

Serifos 1978: Haven Livadi en uitzicht op Chora, 2e foto uitzicht van Chora op Livadi

Dus toen ik Serifos als nieuwe bestemming zag bij Ross Holidays, stelde ik aan mijn man voor om daar eens een weekje naartoe te gaan. We boekten in januari een 9-daagse vakantie in oktober.

We hebben genoten! Vliegen naar Athene, met de auto naar een mooi hotel in de stad om daar te overnachten en de volgende dag op een grote ferry (Anemos) naar Serifos. We verbleven in een appartement van Huize Indigo, een heel mooie accommodatie. We hebben het hele eiland verkend, lekker met de auto eropuit. Maar natuurlijk ook veel gewandeld, o.a. via de kalderimi naar Chora bovenop de berg, een dorpje met allemaal witte huizen met blauwe deuren en luiken en kerkjes met blauwe daken. Leuke smalle steegjes om doorheen te dwalen en een prachtig uitzicht op Livadi.

Gelukkig zijn er nu wel geldautomaten en (bijna) overal kun je met je pinpas betalen. De restaurantjes hebben nog steeds hun tafeltjes en stoeltjes in het zand staan, maar hebben nu een uitgebreide menukaart met de heerlijkste Griekse gerechten. De mensen zijn nog steeds vriendelijk en gelukkig kan ik nu in het Grieks een praatje met hen maken. Het weer was heerlijk: zonnig en steeds rond de 25 graden, terwijl in Nederland de herfst aanbrak. We hebben ook elke dag nog in zee gezwommen.

De terugreis naar Nederland kon in één dag: met de snelle boot in twee uur naar Piraeus en dan naar de luchthaven voor de avondvlucht van Transavia naar Amsterdam.

Serifos 2023: Haven Livadi en uitzicht op Chora, 2e foto uitzicht van Chora op Livadi

Serifos: een superleuke bestemming, we komen zeker terug!
Καλό χειμώνα και στο επανιδείν!

2023, Samos
Mevrouw De Jong - van Es

Heeft u ook zo genoten van dit bijzondere reisverhaal? Lees ook de andere reisverhalen.
Wilt u zelf ook meedoen met de reisverhalen wedstrijd? Stuur dan nu uw bijzondere reisverhaal in en wie weet wint u wel een prijs!

keyboard_arrow_leftkeyboard_arrow_right

Deel met vrienden of reisgenoten