Overzicht nieuws
Home > Klantenservice> Kafenion> Nieuws> Reistips voor Lefkas met de auto

Reistips voor Lefkas met de auto

Lefkas, mede bekend door het omringende zeewater dat 'too blue to be true' is, heeft een heuvelachtige binnenland, een gemoedelijke oostkust en een spectaculaire westkust. Dit eiland werd bezocht door Liset Verberne, die voor Ross Holidays een blog schreef. Vol enthousiasme maakte zij een reis per auto over het eiland en ontdekte er alle plekken die zij onderstaand voor u beschrijft.

• Lefkas

Zo haal je het beste uit jouw roadtrip op Lefkas

Dag 1Faneromeni-klooster - Lefkas-stad

Van Lygia naar het klooster is het ongeveer tien minuten rijden. Normale mensen hebben denk ik aan een half uurtje genoeg voor het bezoek aan het klooster. Ik heb me er maar liefst twee uur vermaakt, knap hè? Ik zat nog in mijn opstartmodus. Bovendien heb ik over het algemeen meer tijd nodig dan de gemiddelde toerist, omdat ik graag de tijd neem om foto's en video's te maken.

Van het klooster naar Lefkas-stad is het weer zo'n tien minuten rijden. Je kunt je auto parkeren op een groot parkeerterrein vlakbij het archeologisch museum. Toen ik er was (in mei), kostte het geen geld. Hoe dit in het hoogseizoen is, durf ik niet te zeggen.
In Lefkas-stad is er een centraal plein, waar een aantal restaurantjes zitten. Het plein heet Plateia Ethnikis Antistaseos. Hier komt ook de lokale bevolking graag naartoe. Als je van levendigheid houdt, is dit the place to be. Laat je verrassen door het doolhof aan straatjes achter de hoofdstraat en je komt op de leukste en wat rustigere plekken.

Zelf heb ik bij een taverne gezeten waar ik mijn favoriete gerecht (feta verpakt in filodeeg met honing en sesamzaad) op de menukaart zag staan. Ik ben direct gaan zitten en heb ik niet meer verder gekeken. De rest van het eten was ook goed.

Dag 2Karya - Platistoma - Englouvi - Profitis Ilias - Exantheia

Tijd om onze knalgroene auto op de proef te stellen in de bergen. Van Lygia naar Karya is het zo'n half uurtje rijden (19 km).

Vanwege het laagseizoen was het nog leeg. Veel restaurantjes en winkels waren zich nog aan het klaarmaken voor het seizoen. Bijna geen toerist te bekennen. Voor mezelf vind ik dat heerlijk. Qua foto's is wat meer levendigheid altijd wel leuk. Het is het één of het ander, hè? Hoe minder toeristen, hoe blijer ik over het algemeen word. Daarnaast kan ik ook niet zo goed tegen de warmte in het hoogseizoen. Lang leve het laagseizoen!

Via Platistoma en Englouvi zijn we naar het hoogste kerkje van Lefkas gereden: Profitis Ilias. Na Karya vallen deze twee dorpjes een beetje in het niet. Hierdoor zijn ze nog wel authentiek. Toen ik in Platistoma uitstapte vroeg ik me af: 'wat was er ook alweer te doen hier?'. Je zou dit dorpje eventueel kunnen overslaan. Aan de andere kant is het maar een paar km rijden en vond ik het landschap onderweg wel weer erg mooi. Heerlijk om met je raam open door de groene bergen te rijden, te moeten wachten tot een kudde schapen van de weg is en de Griekse geur op te snuiven.

Onderweg hadden we al zicht op het kerkje. Volgens Google heet het 'Ekklisia Profiti Ilias - Church of the Prophet Elias'. Let erop dat je de juiste hebt. Er zijn in heel Griekenland namelijk meerdere kerkjes die zo heten. Op de één of andere manier kon ik het ter plaatse niet goed vinden online, maar vanaf Englouvi is het best makkelijk te vinden. Zodra je ter hoogte van de kale vlakte bent en het kerkje aan je rechterhand hebt, sla je rechtsaf. Hier staat geen bordje.

Wanneer je het laatste stukje weg met hobbels en gaten hebt overwonnen, word je getrakteerd op een prachtig panoramisch uitzicht en kun je genieten van je meegebrachte bammetje, mocht je nog niet geluncht hebben in Englouvi. Er is geen horeca aanwezig op de berg. Je kunt tot bovenaan rijden en je auto parkeren. Of er in de zomer genoeg plek is, kan ik helaas niet voorspellen. Op het moment dat ik er was, waren er maar een paar mensen. Heer-lijk.

We vervolgden onze weg naar Exantheia (ongeveer 20 minuten rijden vanaf Profitis Ilias). Sander van Ross Holidays had me restaurant Rachi als tip gegeven. Dat was me toch een goeie tip! ;) Superhip en, tegen mijn verwachting in, helemaal niet duur. Voor een hapje kun je boven terecht. Zowel binnen als buiten op het terras kun je genieten van het uitzicht en de zonsondergang. Beneden hebben ze nog een aparte bar met loungegedeelte en uitzicht. Ook kun je er paragliden wanneer je een gevorderde paraglider bent.

Van Exantheia naar Ligia is het nog zo'n 40 minuten (25 km) rijden. Volgens Google kun je daar op drie manieren komen. Wanneer je een bordje met Kampaki ziet staan: HO, ga hier niet verder zoals wij deden. Het eerste gedeelte van de weg is gloednieuw, waardoor je denkt dat je goedzit. Maar op een gegeven moment lag er een berg met stenen en hield de weg op. Stoïcijns en moe als we waren, bleven we naar Google luisteren en volgden we een grindweg naar links. Inmiddels was het al pikkedonker. Op een gegeven moment begon het onkruid uit de weg te steken en hobbelden we nog net onze Skoda Citigo niet uit. Gelukkig kwam er een plek om te keren en konden we nog heel even genieten van ons Griekse avontuur. Echt weer iets voor mij.

Dag 3Nidri - Rachi (watervallen) - Geni - Vasiliki

Zelf heb ik Nidri naar het einde van de dag geschoven, omdat ik nog niet wist hoeveel tijd ik er nodig zou hebben. Ook ligt Nidri vlak bij Ligia, zodat ik het eventueel nog op een andere dag kon doen.

Om naar de watervallen te gaan volg je vanaf Nidri de gele bordjes met 'watervallen' erop. Vanaf de parkeerplaats is het zo'n 650 meter lopen naar de waterval. Het is een leuk pad langs het water. Trek wel goede schoenen aan. Het pad is op zich prima te doen, maar op sommige stukken liggen er veel stenen. Ook kan het erg glad zijn, vooral bij de waterval. Badslippers zou ik afraden. Nadat ik mijn foto's had genomen zag ik een man zo van de rots afroetsjen. Pijnlijk!

Na de watervallen zijn we richting Geni gereden. Ik was nieuwsgierig hoe Nidri er vanaf de andere kant uit zou zien. Leuk stukje als je gewoon wat wilt toeren en sightseeën. Aan het eind bevindt zich een kerkje. Het pad naar dat kerkje loopt langs het water met zicht op de vele boten die er liggen.

Vanaf Geni zijn we in 25 minuten (19 km) naar Vasiliki gereden. Vasiliki is een gemoedelijk vissersdorp. Een heerlijk plaatsje om doorheen te slenteren, een bezoekje te brengen aan de diverse boetiekjes, op een terras aan het water in de haven neer te ploffen en te genieten van een Griekse lunch of om wat verkoeling op te zoeken in het water en bij te komen op het strand.

Vanaf Vasiliki lijkt het nog maar een klein stukje naar het meest zuidelijke puntje van Lefkas, maar schijn bedriegt. Doordat je eerst weer een stuk richting noorden moet, namelijk via Komilio, doe je er toch nog zo'n uur over (35 km). Om deze reden heb ik hem bij de westkust gedaan, maar het is een optie om hem nog aan deze dag toe te voegen.

Dag 4Kathisma - Kalamitsi - Porto Katsiki - Cape Lefkatas

Vandaag was de westkust aan de beurt. In zo’n 25 minuten reden we van Ligia naar het strand van Kathisma. Wauw, wat mooi! Toch besloten we om alleen even van bovenaf te kijken hoe het eruitzag. Dan konden we daarna besluiten bij welk strand we later op de dag wilden gaan zitten.

We vervolgden onze weg naar Kalamitsi (20 minuten). Na veel geslinger kwamen we bij het strandje Kevalikefta. Hier zijn twee parkeerplaatsen. Bij de rechterparkeerplaats betaal je € 3 voor vier uur parkeren en € 5 voor de hele dag. Bij de linkerparkeerplaats betaal je geen parkeerkosten, maar wordt er wel van je verwacht dat je strandbedjes huurt of een consumptie nuttigt. Bovendien mag je hier gebruikmaken van het toilet. Ook hier zijn we doorgereden na het even te hebben bekeken.

Na deze korte stop reden we door naar het uiterste punt van Lefkas: Cape Lefkatas. Onderweg rijd je langs Taverne Oasis. Vanaf hier heb je nog een mooi uitzichtpuntje. Hier is tevens de splitsing van de weg naar Cape Lefkatas en Porto Katsiki. Vanaf hier is het zo’n twintig minuten rijden naar de vuurtoren. In tegenstelling wat de wegenkaart aangeeft, is de weg naar de vuurtoren wél geasfalteerd en dus goed te doen. Een mooie route die ik niet had willen missen.

In een half uur rijd je van de vuurtoren naar Porto Katsiki. Er zijn hier een paar tentjes waar je eten, drinken, zwemspullen en souvenirs kunt kopen. Je moet goed ter been zijn om het strand te bereiken, want je kunt alleen maar op het strand komen door middel van een heel hoge, steile trap. In het voorjaar heb je kans dat je het strand bijna voor jezelf hebt, zoals wij. We installeerden onszelf, op het enige plekje met wat schaduw, onder de krijtrotsen. Vanaf hier konden we genieten van de rust, de blauwe zee en het geluid de omslaande golven en de rollende kiezels.

Voor het fijnste strand zou ik Kathisma kiezen. Dit is een zandstrand. Kalamitsi en Porto Katsiki zijn kiezelstranden. De zee is op alle plekken aan de westkust even blauw, dus daarvoor maakt het niet uit. Bovendien is Porto Katsiki het meest toeristische strand waardoor er in de zomer ook nog veel boten met toeristen aankomen.

Dag 5Meganisi

Vanaf Nidri namen we de boot naar Meganisi. De boottocht duurt 30 minuten en kost maar € 1,90 enkele reis. Kijk van tevoren even op de site www.ferryboatmeganisi.gr voor de tijden. Ze varen namelijk gemiddeld maar vier keer per dag, afhankelijk van de maand en de nationale feestdagen. Kaartjes betaal je aan boord, er komt iemand langs tijdens het varen. Je kunt de auto ook meenemen (€ 12,90 enkele reis).

Zelf hadden we de boot van 14.00 uur heen en 17.30 uur terug. Eigenlijk net wat aan de korte kant om echt wat van het eiland te zien. Zo had ik bijvoorbeeld Vathi of Spartochori nog wel willen bezoeken.

Dag 6Agios Nikitas – Kalamitsi – uitzichtpunt Nidri

Nu we het meeste gezien hadden, was het eindelijk tijd voor een relaxdagje en konden we de laatste dingen doen die we nog wilden doen. Aangezien het nog bewolkt was, besloten we een tussenstop te maken in Agios Nikitas (20 minuten vanaf Ligia). Het stond niet op de planning, maar het was onverwachts leuk. Op en top Grieks! Ik vond het zelfs het leukste dorpje dat ik heb gezien op Lefkas.

De zon kwam door en we verplaatsten onszelf richting Kalamitsi. De reden waarom ik nog een keer naar Kalamitsi wilde en niet naar Kathisma, was omdat ik hier met m’n ananasluchtbed nog een droneshot wilde maken. Achteraf gezien zou ik toch naar Kathisma zijn gegaan. Doe er je voordeel mee. ;)

Na een middagje relaxen, besloten we om weer terug naar Ligia te rijden. Deze keer namen we de bergroute via Karya. Op twintig minuten rijden voordat je Nikiana bereikt, word je nog getrakteerd op een mooi uitzicht over de baai van Nidri. Vanaf Profitis Ilias heb je min of meer hetzelfde uitzicht, maar dan van veraf. Zeker met het gouden uurtje schijnt het licht prachtig op Nidri en de eilanden voor de kust.

keyboard_arrow_leftkeyboard_arrow_right

Een unieke ervaring

Wat mij vooral opviel op Lefkas, is dat het een groen en overzichtelijk eiland met genoeg mogelijkheden. Waar ik helaas geen tijd meer voor heb gehad, maar wat ik wel altijd relaxt vindt, is een bootexcursie. Ross Holidays gaf mij het gevoel dat ik geen nummer ben. Door de kleinschalige accommodatie en hun persoonlijke benadering heb ik een prettige reis gehad.

Deel met vrienden of reisgenoten