Martje op reis naar Griekenland

Deze zomer was het zover, mijn allereerste reis naar Griekenland! Na al veel moois gehoord en gezien te hebben, verheugde ik me erop om het allemaal eens zelf te gaan beleven. Een kleine rondreis stond op het programma: Lefkas, Corfú, het Zagória-gebied en Parga.

Aankomst op Lefkas

Vroeg in de ochtend vliegen we richting de luchthaven van Prèveza. Het is mijn eerste keer vliegen, dus spannend vind ik het wel. Ver boven het wolkendek zien we langzaam de zon opkomen. Heel bijzonder om dit eens mee te maken. Eenmaal geland gaan we met onze huurauto op weg naar Lefkas. Onze vakantie is begonnen!

’s Ochtends gaan we meteen op pad om samen met hostess Maria twee woningen uit het aanbod van Ross Holidays te bezichtigen, Huize Marína in Lefkas-stad en Huize Queen Bay in Vassilikí. Leuk om nu in het echt te kunnen zien waar deze accommodaties liggen. Op onze weg terug naar Lefkas-stad, waar we twee nachten in een hotel verblijven, rijden we langs de kust op. Het ene mooie uitzicht na het andere volgt. We stoppen dan ook regelmatig om hier van te genieten en foto’s te maken. Het is een prachtige tocht en we zijn onder de indruk van het afwisselende landschap op Lefkas. Onze dag sluiten we af in Lefkas-stad, waar de zon in zee zakt terwijl we over de boulevard slenteren. We genieten van de gezelligheid hier en van het heerlijke eten op een van de vele terrasjes.

Op naar het westen

De volgende dag staan er weer enkele bezichtigingen op het programma. Allereerst rijden we naar Huize Klío, Chlói en Érato in Lefkas-stad en vanaf hier gaan we door naar Huize Lidy in Katóuna en Huize Theodóra in Nikiána. We hebben het geluk ook al twee woningen uit het nieuwe aanbod te mogen bezoeken; Huize Géa en Huize Seven Islands. Bij deze laatste strijken we neer voor een lunch op de boulevard, terwijl we heerlijk uitkijken over zee. Tot onze verbazing zijn we hier nog getuige van het avondeten dat arriveert: zwaardvis. We vonden het een bijzonder moment.

Na de lunch besluiten we de westkant van Lefkas verder te gaan verkennen. Een bezoek aan het strand van Pórto Katsíki kan daarbij natuurlijk niet ontbreken. Een enorme rots, groene omgeving en prachtig, helderblauw water. De foto’s doen het eigenlijk geen eer aan, wat een indrukwekkende plek is dit.

We vervolgen onze weg naar Kaap Lefkatas, genieten op de weg terug naar Lefkas-stad opnieuw van het gevarieerde landschap en eindigen onze trip van die dag bij het strand van Ágios Ioánnis om naar de kitesurfers te kijken, een heus spektakel.

Dag Lefkas, hallo Corfú!

Helaas zit onze tijd op Lefkas er alweer op, maar er staat nog veel meer leuks op het programma. We vertrekken vanaf Igoumenítsa met de boot naar Corfú, waar we in Huize Nikifóros verblijven. Eenmaal aangekomen, worden we hier vriendelijk ontvangen door de huiseigenaren. Gewapend met een kaart en leuke tips van hostess Esther, maken we tijdens onze tweede dag op Corfú een flinke rondrit. Na een stop bij de accommodaties Huize Naftís in Pélekas en Huize Pélagos in Ágios Górdios, bezoeken we in het binnenland enkele typisch Griekse dorpjes, waaronder Doukádes. Een hoogtepunt hier is onze lunch bij een gezellige tavernes. De lieve eigenaren verwennen ons met wijn en fruit en we genieten volop van het heerlijke eten en de gastvrijheid.

We vervolgen onze weg naar het noordwesten van Corfú en bezoeken het Canal d‘Amour in Sidári. De kalksteenrotsen hier vormen een groot contrast met de kust bij Messonghí en andere delen van het eiland. Erg mooi om te zien. Via de kust rijden we verder en we stoppen regelmatig om foto’s te maken van het weidse uitzicht. Onze rondrit eindigt aan de andere kant van Corfú, bij het Vlacherna-klooster in Kanóni. Hier zien we de zon langzaam ondergaan, wat een prachtige gloed werpt over het water en het pittoreske klooster.

Een rondrit door het oosten

Na de dag begonnen te zijn met een heerlijke duik in het zwembad van Huize Nikifóros, gaan we met de hostess op pad om de andere woningen op Corfú te bezoeken. Ook hier hebben we het geluk al te mogen proeven van het nieuwe aanbod bij Huize Nikos in Psará/Messonghí. We bezoeken daarnaast Huize Róula in Víros en Huize Giórgos in Dassiá.

Vanuit Dassía gaan we op weg om de oostkant van het eiland te gaan verkennen. Langs de kust rijden we omhoog naar het pittoreske haventje van Kouloúra, waar we lunchen langs de waterkant. De bootjes varen hier af en aan en brengen steeds weer nieuwe mensen die ook aanschuiven op het terras. Niet zo gek, want het is een heerlijke plek. Met een goed gevulde buik rijden we verder en gaan de bergen in, op weg naar de top van de Pantokrátor. Via de ene slingerende bocht naar de andere klimmen we omhoog, terwijl het uitzicht steeds weidser wordt. We bereiken de top en zijn onder de indruk van het panoramische zicht over het eiland en de zee. Het klooster maakt het plaatje compleet.

Corfú-stad

De volgende dag zijn we alweer vroeg op pad, voor een bezoek aan Corfú-stad. We beginnen bij het oude fort en maken de klim naar de top. Ondanks de warmte, is dit zeer de moeite waard vanwege de mooie aanblik van de stad van bovenaf. Eenmaal weer beneden, trakteren we onszelf op een lekker, koude frappé op een terras langs het Listón. Daarna slenteren we door de gezellige straatjes, bekijken we onder andere de kerk van de Heilige Spirídon en bezoeken we het bankbiljettenmuseum. Hier vertelt een oude, Griekse vrouw ons van alles over de geschiedenis van de biljetten die hier te bewonderen zijn. Ons bezoek aan de stad sluiten we af bij het nieuwe fort dat, ook al ziet er het qua bouw heel anders uit, eveneens een prachtig uitzicht biedt over de stad en de zee. Op de weg terug naar huis maken we nog een stop bij Achíllion, het paleis van Sissi.

Op onze laatste dag op Corfú genieten we nog even van de rust en het zwembad bij Huize Nikifóros. Aan het einde van de middag rijden we een laatste, mooie route van het zuidwesten naar Lefkímmi in het zuidoosten. Na al het moois dat we in onze tijd op Corfú hebben gezien, kunnen we maar een ding concluderen: wat een heerlijk eiland!

Op weg naar het Zagória-gebied

De volgende bestemming tijdens onze rondreis is het Zagória-gebied. De reis er naar toe is er een vol contrasten. Van het lieflijke Corfú met zijn groene natuur en helderblauwe water, naar het bergachtige binnenland. Hoe verder we rijden, hoe meer het landschap verandert.

We komen aan bij Huize Améliko dat is gelegen in Áno Pedína, een van de vele bergdorpjes in het gebied. Hier worden we hartelijk ontvangen door de eigenaren, waardoor we ons er meteen thuis voelen. Zij geven ons tips en laten ons aan de hand van een fotoboek zien wat er allemaal in de omgeving te zien is. We besluiten die middag dan ook eerst het klooster in Monodendri te gaan, waar je mooi zicht hebt op de Víkos-kloof. Ook bezoeken we het uitzichtpunt Oxiá, waar je eveneens de immens diepe kloof inkijkt. We zijn erg onder de indruk van het natuurschoon hier.

De rest van de middag vermaken we ons met het rijden van allerlei bergweggetjes. Genietend van het landschap, passeren we diverse boogbruggen. De een nog kundiger gebouwd dan de ander.

Een uitstapje naar de Metéora-kloosters

De volgende dag maken we de lange rit naar de Metéora-kloosters. Hier waren we zo benieuwd naar. Als we bijna onze bestemming naderen, rijzen er plots hoge rotsen uit het dal omhoog, met daarbovenop de kloosters. We verwonderen ons erover hoe ze dit ooit hebben kunnen bouwen. Dat gevoel wordt nog meer versterkt als we enkele kloosters bezoeken. Wat een bouwwerken. En wat een prachtige kerkjes en kapellen. In twee van de kloosters wonen nonnen en in beide kloosters zijn zij druk bezig met allerlei werkzaamheden. Het verkopen van entreetickets, kruiden en honing, maar ook het maken van allerlei souvenirs, zoals armbandjes met bedels en het beschilderen van stenen. Erg leuk om zo een indruk te krijgen van de bewoners en contact met hen te leggen. Het is dan ook met recht een van de hoogtepunten van onze vakantie.

Een laatste tocht door het Zagória-gebied

Ook vandaag vinden we het weer jammer dat onze tijd in dit gebied er alweer op zit. Maar we gaan niet verder voordat we nog meer hebben gezien. We rijden dan ook naar het dorp Víkos om nog een laatste blik op de kloof te werpen. Daarna bezoeken we Mikró en Megálo Pápingo, twee traditionele bergdorpjes die beide gebouwd zijn met de typische, witte stenen. Na een lunchstop bezoeken we de natuurlijke bronnen die tussen beide dorpjes in liggen, om vervolgens door te reizen naar Parga waar we de laatste dagen van onze vakantie aan de kust zullen doorbrengen.

Genieten van Parga

Omdat we de afgelopen week een druk programma hadden, besluiten we in Parga lekker rustig aan te doen. En dat gaat prima in ons appartement in Huize Tsovílis. We wisselen het lezen van boeken op ons balkon af met slenteren door de straatjes en over de boulevard. Ook naar het strand gaan en het drinken van een frappé op het terras ontbreekt niet. Verder beklimmen we de oude burcht van Parga. Hier genieten we van het prachtige uitzicht over het dorp, de baaien eromheen en de bedrijvigheid op de boulevard en in het water. Via de polaroid krijgt u een indruk van het gezellige Parga.

Langs de accommodaties in Parga

Op woensdagochtend gaan we op pad met hostess Stephanie, die ons de andere vakantiewoningen in Parga laat zien. We bezoeken Huize Pétrino, Huize Renáta en Huize Bella Vista, stuk voor stuk leuke woningen met prachtig zicht op zee. Ook rijden we naar Huize Patéras, wat een heerlijke plek is om tot rust te komen. ‘s Middags gaan we op weg naar het Valtos-strand, waar we de rest van onze dag genieten van de zon en de zee.

Een uitstapje naar het binnenland

De volgende dag verlaten we de kust en rijden we naar het dodenorakel Nekromanteíon. We zijn verrast door de ruïnes hier. Met name de ondergrondse ruimte is indrukwekkend om te zien. Onze volgende stop is bij de Achéron-rivier bij Glikí. Een prachtig gebied waar van alles te beleven valt; raften, paardrijden en noem maar op. We besluiten een stuk langs de rivier op te wandelen. Zelf trotseer ik nog even het water, maar het is te koud om veel verder te lopen.

De laatste dag…

Onze laatste vakantiedag brengen we door op een strandbedje op het Valtos-strand. Wat hebben we genoten van de veelzijdigheid van onze vakantie, de mooie natuur, bezienswaardigheden, het lekkere eten, de zee en vooral de vriendelijkheid van de Grieken. Vol van alle indrukken die we tijdens onze reis hebben opgedaan, vliegen we terug naar Nederland. Een mooie ervaring rijker.

keyboard_arrow_leftkeyboard_arrow_right

Deel met vrienden of reisgenoten