Reisverhaal Sander Lesbos en Samos

Mijn vakantie is pas echt begonnen, op het moment dat ik door de deur van het vliegtuig stap en een warme gloed op mij af komt. Heerlijk, we zijn weer terug!

Dit keer gaat de reis naar Lesbos, waar we een week zullen verblijven, daarna zullen we de overstap maken naar Samos om ook kennis te gaan maken met dit veelbelovende eiland.

Even helemaal weg

Na deze prachtige vakantie kom ik thuis en heb na de lange reis flinke trek, dus ik ben benieuwd of er nog iets in de koelkast ligt. In de keuken sta ik voor twee witte deurtjes. Ik weet niet meer welke de koelkast is en welke de diepvries. Mijn vakantie is geslaagd.

Bergdorpen en de nachtegaalvallei

Uiteraard mocht een bezoek aan de Nachtegaalvallei niet ontbreken. Bewapend met bevroren waterflessen, camera en goede schoenen gingen we naar Manolátes en Vourliótes.

Afkoelen

Wanneer de zon op zijn heetst was, zochten wij graag een van de mooie stranden op. Deze foto is gemaakt op het strand van Tsamadoú, tussen Ágios Konstantínos en Kokkári.

Het ene dorp nog leuker dan het ander

Op het terras van Pythagórion geluncht en genoten van de in- en uitvarende jachten en vissersbootjes in de haven.

Bij Iréon op het strand gelegen en ‘s avonds genoten op het terras bij het strand.

Toen we op een avond door de dorpsstraat van Kokkari liepen, kwamen we uit bij deze werkplaats. Een van de twee broers was nog druk bezig. Na een leuk gesprek kochten we een mooie lantaarn die nu op onze vensterbank staat, ook kregen we nog een leuke waxinelichthouder cadeau.

Rondje over het eiland

Zelf hebben we gekozen voor een verblijf in Huize Zafíria, een zeer goed verzorgde woning in het vissersdorpje Ágios Konstantínos waar we een uitstekende tijd hebben gehad. In Órmos bezochten we Huize Pántheon, we begrijpen volledig waarom deze woning een 9,5 scoort op beoordelingswebsite Zoover, en de schattige Galíni huisjes. De reis vervolgde naar Iréon, waar we eigenaar Nikos ons rondleidde door zijn goed onderhouden Huize Déspina. Via Pythagórion en Samos-stad reden we naar Kokkári, waar we een bezoek brachten aan Huize Green Hill en genoten van een weids uitzicht over het achterland, het dorp en de zee. De dag eindigde bij Huize Dímitra, waarvandaan u zo de Nachtegaalvallei in loopt.

Kalimera Samos

Waar op Lesbos gele, rode en oranje kleuren de boventoon voerden, worden we hier wakker tussen de witte huisjes, donkergroene bomen en felblauwe zee. We zijn op Samos aangekomen en vinden het al snel leuk hier. De dorpjes ademen gezelligheid en we worden meermaals verrast door leuke kerkjes in de natuur.

Kalinichta Lesbos

We nemen afscheid van Lesbos, lopen nog een keer door dit bijzondere stadje met zijn tweeën en genieten deze avond van de mooiste zonsondergang die we in tijden gezien hebben.

Zwemmen en ouzo in het zuiden

Na een rustdag te hebben gehad op het strand van Mólivos stapten we weer in de auto, op weg naar Plomári, de stad van de ouzo. Onze eerste stop was bij Skala Kalloní om de flamingo’s vast te leggen. We hadden niet verwacht dat het er zó veel zouden zijn en fotografeerden er dus ook rustig op los. Na de lunch in Agiássos reden we naar Agia Isidoros, waar we het heetste van de dag trotseerden in de koele zee.

Na volledig opgedroogd te zijn eindigden we onze dag in Plomári, waar we uiteraard een flesje ouzo kochten.

Op bezoek in Pétra

Deze avond gingen we samen met de hostess de accommodaties van Ross Holidays in Pétra bezoeken. We begonnen vooraan in Pétra bij Huize Géa. Onder de indruk van de mooie kleuren en het meubilair die de eigenaar van Huize Géa gebruikt heeft om de huisjes in te richten, bezochten we daarna het iets verderop gelegen Huize Kalirói. De bloemen en planten fleuren het terrein op en vanaf het terras bij de achterzijde kijkt u mooi over de fruitbomen heen. Als laatste bezochten we Huize Móusses, vier stijlvolle woningen die allen net anders gebouwd zijn en hierdoor een speels karakter hebben. De woningen zijn omringd door olijfbomen, waardoor u zich echt in Griekse sferen begeeft op het terras.

Op naar het westen

Vroeg uit de veren, de tas goed ingepakt, snel nog een broodje op de hand en dan op naar de westkust. Na een fotostop in Anaxos, Skoutaros en Vatoussa reden we naar Ántissa voor een verfrissing. We kwamen aan bij het dorpsplein die overschaduwd werd door een grote plataan. Het was rond twaalf uur en alle terrasjes waren gevuld met Grieken die druk met elkaar in gesprek waren. De vrouwen hadden allen een blauw doosje in de hand met zoetigheid daarin. In de plaatselijke kerk was een viering geweest en daar hadden zij dit gekregen, werd ons verteld. De gezelligheid op het plein was een schouwspel.

Onderweg naar het westen deden we ook het Ypsiloú-klooster aan. Door de ligging bovenop de rotsen heeft het klooster een spectaculair uitzicht over de omgeving. De volgende stop was het veel beschreven versteende woud. Mooi om dit bijzondere natuurverschijnsel in het echt te hebben gezien. Wat mij echter voornamelijk interesseerde was het maanlandschap van dit gebied. Rotsen zo groot als huizen staken uit de grond en er was nauwelijks leven te bekennen.

Met de smaak van de tzatziki in de mond, die we gegeten hadden in Sígri, reden we door dit landschap naar Skála Eressós. Om daar te ontspannen in de gezelligheid van het fraaie zandstrand met de typerende tavernes op palen.

Langs de woningen in Mólivos

Deze dag gaan we samen met de hostess op bezoek bij de verschillende woningen uit het aanbod van Ross Holidays om mijn kennis te vergroten. Tussen de woningen van de Grieken komen we bij de dorpswoning Huize Eléni, daar genieten we van een mooie uitzicht van de haven tot aan het strand. Na dit bezoek rijden we naar Huize Michaéla, net buiten Mólivos. Vanuit de woning met uitzicht op zowel de natuur als de stad lopen we zo het strand op. We begrijpen volledig waarom deze woning al jaren is opgenomen in het aanbod van Ross Holidays. Hetzelfde geldt voor Huize Ródi, echter is deze woning aan de andere kant van de berg gelegen en kijkt uit over de vallei. Op dit balkon zouden we uren kunnen kijken naar het leven in de vallei, maar we gaan door naar Huis I Daskála. Een met smaak gerenoveerde woning in het hart van het dorp. Vanaf het huis loopt u gemakkelijk naar alle winkeltjes en tavernes. Als laatste gaan we naar het bijzondere Huis Dímitra, de eigenaresse heeft goed haar best gedaan om een dorpswoning te creëren met een romantische twist. Na het zien van al deze Griekse dorpswoningen sluiten we de dag in stijl af en bestelden we deze speciale tomaat en feta salade.

Mólivos, wat ben je mooi

We worden hartelijk verwelkomd door mevrouw Popi in Huize Pinelópi, boven op de berg van Mólivos. De woning ziet er keurig uit en heeft een groots uitzicht over het stadje en de Egeïsche zee. We complimenteren mevrouw Popi en pakken rustig de koffer uit.

De eerste dag is toch altijd even bijkomen van de reis. We besluiten om eerst het stadje te gaan verkennen en het bijkomen even uit te stellen totdat we op een rustig terrasje zitten. Als we de berg afdalen, worden we door verschillende Grieken die op de trappen voor hun huis zitten vriendelijk begroet met Kalimera. We voelen ons direct thuis en zijn erg onder de indruk van de bouwstijl en smalle straatjes. Onderaan de berg zien we de haven liggen met verschillende terrasjes, onderweg komen we leuke winkeltjes tegen met onder andere kruiden, oliën en tassen. Ook zien we het uitgerekte strand liggen en besluiten dat niet lang op ons te laten wachten. Aangekomen in de haven bestellen we een verse jus d’orange en frappé en zien we nu pas goed hoe bijzonder dit stadje eruit ziet. De foto’s hebben gelogen, in het echt is het veel mooier.

keyboard_arrow_leftkeyboard_arrow_right

Deel met vrienden of reisgenoten