Reisverhaal Sander naar Ithaki

Twee jaar geleden bezochten wij Kefalonia. Een prachtige kennismaking met Griekenland die veel indruk op ons maakte.

Mijn vriendin en ik hebben deze zomer al een vakantie naar de Peloponnesos gepland, maar we zijn niet zo goed in wachten en we houden erg veel van Griekenland, dus ik besloot haar te verrassen met een 8-daagse vakantie naar Ithaki. Het kleine broertje van Kefalonia vertellen mijn collega’s. We pakken onze koffers en gaan op reis, via Kefalonia met de boot naar Ithaki.

Straf

Voordat we onze weg naar het zuiden van Ithaki inzetten moeten we eerst de huurauto tanken. Bij het tankstation zien we een bewegwijzeringsbordje naar twee kloosters. We laten ons verleiden en slaan het weggetje in waar we de auto parkeren en te voet onze weg voortzetten. Het mooie uitzicht over zee leidt ons af en daardoor missen we de afslag naar de grotten. Als “straf” wandelen we over een wandelpad dat ons een schitterend uitzicht geeft over Vathi en de baai. De cipressen, schapen, warmte en de geur geven ons het gevoel waar we zo lang naar uitkeken, we zijn terug in Griekenland.

Na de wandeling trakteren we onszelf op een Griekse salade in een van de tavernes in Vathi. Op het water is de zeilschool bezig, acht kinderen steken feilloos de baai over in een eigen zeilbootje. Het is net moedereend in de motorboot met acht kleine kuikens achter zich aan. We spreken af om deze week ook een keer het water op te gaan.

Het gaat om de reis, niet om de bestemming

De vriendelijke eigenaar dankte ons hartelijk dat we in zijn taverne hadden gegeten. Dan vertrekken we eindelijk naar het zuiden. Tijdens onze wandeling naar de Arethousa bron, hebben we vanaf het pad een mooi vergezicht over de gehele oostkust van het eiland en ook zien we het vasteland. Door het warme weer geeft de bron niet meer dan enkele druppels, maar zoals vaker geldt hier dan ook: het gaat om de reis, niet om de bestemming.

Spookdorp

Ithaki bestaat uit twee delen, het noorden en het zuiden. Na het zien van het zuiden zijn we nu reuze benieuwd hoe de noordkant er uitziet. Van de foto’s op het kantoor was ik het meest onder de indruk van Exhogi. Het is dan ook makkelijk te raden waar we eerst heen gaan. Het spookdorp, waar velen hun huis voor eeuwig verlaten hebben na de aardbeving van 1953, overtrof volledig mijn verwachtingen. We rijden verder naar de top van de berg waar een klooster en een klokkentoren staan. Vanuit de klokkentoren hebben we een adembenemend uitzicht over de zee tussen Kefalonia en Ithaki.

De vakantiewoningen

Als ik op vakantie ben in Griekenland, maak ik altijd gebruik van het moment om de verschillende vakantiewoningen te bezoeken die Ross Holidays aanbiedt op de bestemming. Samen met de hostess ging ik op pad en zag ik het prachtige uitzicht, wat in positieve zin niet te vergelijken is met de foto’s. Daadwerkelijk op een balkon of terras staan bij Huize Nona, Lykithes of Odyssey en de zeilbootjes over het water zien verschuiven is niet op foto’s vast te leggen. Ook vanuit Huize Panorama werden we getrakteerd op een prachtig uitzicht over het dorp en de baai.

Idyllisch

Naast Exhogi liggen in het noorden twee leuke vissersdorpen, genaamd Frikes en Kioni. In beide dorpen vertoeven we uren in de haven, tavernes en bij de strandjes. Idyllische dorpen die we met weinig andere dorpen in Griekenland durven te vergelijken.

ZON!

Vandaag doen we helemaal niets! De temperatuur is rond de 28 graden en bij het zwembad van Huize Responvi vermaken wij ons uitstekend en genieten wij van de zon.

Peddelen langs honderden vissen

Voor iedere vakantie hebben wij een regel waaraan we ons moeten houden: iets doen wat we nog nooit eerder gedaan hebben. ‘Iets’ is natuurlijk heel breed en dat maakt het juist zo leuk. Ook ditmaal gaan we op zoek naar een uitdaging, de hostess vertelde tijdens haar welkomstbezoek over van alles wat op Ithaki te ondernemen is, zo ook zeekajakken. Het open water op in een kajak lijkt ons een mooie onderneming die perfect aansluit bij het eiland. De zee speelt natuurlijk een grote rol in het leven van de eilandbewoner en zoals je de natuur het beste wandelend kunt beleven, vinden wij de kajak een uitstekende wijze om de zee op te gaan.

Bij aankomst bij de Odyssey Kajak Club worden we hartelijk ontvangen door eigenaar Giorgos, en er staan twee geavanceerde kajaks voor ons klaar. Giorgos vertelt dat hij een maand eerder nog in deze kajaks van Kreta naar Ithaki was gepeddeld, dat zat dus wel goed! Na een duidelijke uitleg en instructie over de werking van de kajaks peddelden we op ons gemak de haven van Vathi uit. De boot snijdt zich verrassend eenvoudig door de Ionische zee heen. We konden met onze voeten sturen in deze boot, wat het kinderlijk eenvoudig maakte om te sturen.

Zonder dat de zon erg fel is kijken we voor het gevoel toch tientallen meters diep het water in. We zien honderden vissen, groot en klein, kwallen en een vuurrode zeester. Onderweg komen we een visser tegen die zijn netten uitgooit, we groeten elkaar vriendelijk en kijken nog even hoe de man zijn vis probeert te vangen.

We varen langs de kust van Ithaki naar beneden en passeren verschillende mooie stranden. Om de 200 meter worden we wel weer verrast door een andere baai. Bij het Gidaki strand stappen we uit de kajaks en eten we de broodjes die we ’s ochtends bij de bakker in Vathi hebben gehaald. We komen tot de conclusie dat het inderdaad een van de mooiste stranden van Ithaki is. Omdat het nog vroeg in het seizoen is zijn we de enige bezoekers op het strand en dat maakt de beleving alleen maar mooier. Als aandenken nemen we een mooie steen mee van de krijtrotsen waar we 2015 in krassen.

Onze eindbestemming is het strand van Sarakiniko, waar we nog getrakteerd worden op een indrukwekkende rotsformatie die onderwater zelfs nog groter is dan bovenwater. Een berggeitje mekkert ons toe vanaf de rotsen, we horen je wel, maar we zien je niet. Totdat mijn vriendin wijst naar een hele steile rots waar het geitje tegenaan geplakt lijkt. Even denken we dat hij geen kant op kan, totdat hij lopend en springend zichzelf over de steile rotswand beweegt. Voor hem duidelijk een dagelijkse bezigheid.

Eenmaal aangekomen op het strand is Giorgos, na een telefoontje naar hem toe, binnen een kleine 15 minuten bij ons. Hij brengt ons samen met de kajaks netjes terug naar Vathi. De hostess had dit uitstekend geregeld voor ons, zodat we niet hetzelfde stuk terug hoefden te varen.

Efcharisto!

Dank aan iedereen die ons zo hartelijk heeft ontvangen. We hebben weer een heerlijke vakantie gehad in Griekenland en kijken met veel plezier uit naar onze vakantie op de Peloponnesos! Oddysey Kajak Club bedankt voor de ondersteunende foto’s van het zeekajakken.

Heeft u ook zo genoten van het reisverhaal van Sander? Onze medewerkers vertellen u graag over hun ervaringen op onze bestemmingen. Lees ook onze andere studiereisverhalen.

keyboard_arrow_leftkeyboard_arrow_right

Deel met vrienden of reisgenoten