Annet en Ashley op studiereis

Ons team bezoekt regelmatig de bestemmingen om zo een nog beter en persoonlijk advies te kunnen geven aan u. Op deze manier heeft het team gezamenlijk alle bestemmingen zelf bezocht en zij vertellen hier graag meer over

Deze keer waren Annet en Ashley aan de beurt om hun kennis te verrijken. Ze begonnen met een bezoek aan Corfú, vervolgens gingen zij door naar Epiros, Lefkas, Kefalonia en Ithak

Dag 1

Kaliméra Corfú! Na aankomst op Corfú gaan we direct door naar Huize Giorgos in Dassia om hier een kijkje te nemen. De gasten zetten de koffers binnen en gaan direct aan het zwembad om te gaan genieten van hun vakantie. Na alles hier bekeken te hebben gaan we door naar de westkust van het eiland. Hier brengen we een bezoek aan Huize Pelagos. Het zicht over de baai en Agios Giordis is helemaal niet verkeerd! De kust wordt hier gekenmerkt door fraaie stranden. Hierna vervolgen we onze weg richting de baai van Pelekas en bezoeken we huize Naftis. Ook hier al zo’n prachtig zandstrand! We zien onszelf al helemaal zitten op een van de balkons zo direct aan zee. Het gelijknamige bergdorp is gezellig en kent verschillende terrassen. Daarna rijden we door naar de zogenaamde Troon van Keizer Willem II. Op deze plaats heb je prachtig panoramisch uitzicht over Corfú.

Hierna vervolgen we onze route door het mooie en groene binnenland van Corfú en rijden we naar de oostkust richting Messonghi en Boukari. Na een heerlijke lunch aan het water bezoeken we Huize Nikiforos. Hier wonen we een welkomstbezoek van de hostess bij. Zo komen we meteen leuke dingen te weten over het eiland. Tevens maken we kennis met de gastvrije familie Nikiforos. Hier wordt je werkelijk verwend. Via een prachtige route rijden we vervolgens naar het midden van het eiland waar Huize Roula midden in het groen gelegen is. Kyria Roula heeft een prachtige tuin vol met bloemen die zij liefdevol verzorgd. En dat is te zien. Onze eerste avond op Corfú wordt afgesloten in Corfú-stad, waar we heerlijk eten bij een taverne in een van de oude, sfeervolle straten.

Dag 2

Vandaag staat er een toer over het eiland op het programma; vanuit Dassiá rijden we naar Doukades, waar we de Donkey Rescue en de door Ross Holidays geadopteerde ezel Tsipouro bezoeken. Hij maakt het goed en we worden onthaald door een duw van zijn natte snuit. Onze volgende stop is Lakones, een bergdorpje ten noorden van Paleokastritsa. Tavernes lokken ons maar we hebben nog geen tijd om al te gaan lunchen. Tijdens onze rit worden we constant verrast met geweldige uitzichten over de verschillende baaien en het fort van Angelokastro.

Door naar Paleokastritsa dat zich kenmerkt door twee prachtige baaien. Op het schiereiland hiertussen ligt het Panagia Theotokostis-klooster. We snappen wel waarom het klooster hier ooit is gebouwd. Het schitterende uitzicht geeft een gevoel van bezinning en maakt je nietig voelen op deze aardbol. Tevens is hier nog het nodige te bezichtigen in zowel de gebouwen als in het museum.

Onze route vervolgen we terug via Doukades richting noordkust, die we verder volgen. Via Roda en Acharavi stoppen we voor een lunch in Kassiópi. De haven is nog steeds pittoresk en we lunchen hier. Via onder andere de badplaatsen Agios Stéfanos, Kouloúra en Kalámi volgen we de kronkelde kustweg langs baaien naar Nissaki. Het bij de Grieken zeer geliefde strand van Barbati verleidt ons tot een stop. Vervolgens begeven we ons naar Corfú-stad en maken hier een stadswandeling. Het Liston, de oude straten, de agora, de oude burcht, de Agios Spyridon kerk, we hebben het allemaal bekeken en kunnen niet zeggen waar we het meest van onder de indruk waren. We sluiten de dag af met een panigiri (dorpsfeest) in Potamos. Dat was heel leuk om mee te maken en we hebben er tevens heerlijk gegeten. De mensen dansten en zongen dat het een lieve lust was. De Corfioten weten wat feest vieren is.

Dag 3

We nemen vandaag de boot naar Igoumenitsa aan de overkant, vanaf hier rijden we in 40 minuten naar Parga, waar we onze intrek nemen in Huize Tsovillis. We worden vriendelijk welkom geheten door de eigenaren. Wat een prachtig uitzicht vanaf het balkon op de straatjes van Parga, de boulevard en de haven. We brengen vervolgens een bezoek aan Huize Pateras; het voelt direct goed als we de poort doorrijden. Het zwembad, de ligging ten opzichte van het Valtos-strand en de gastvrije eigenaresse zorgen hier voor een prima verblijf. Een volgende vakantiewoning is Huize Petrino. Door de ligging tegen de heuvel kijk je uit over Parga heen op de zee. Heerlijk op je balkon nog even nagenieten van de dag is hier goed mogelijk. Ook het zwembad is een aanrader.

Met de auto rijden we richting Lichnos Beach om Huize Bella Vista te bezoeken. Zoals de naam al verklapt, een verbluffend uitzicht op de zee. In de vroege avond bezoeken we Huize Renata. In het grote appartement slaan we de terrasdeuren open en staan we minuten lang op het balkon te genieten van het uitzicht op Parga. De Sofita op de bovenste verdieping is sfeervol en knus ingericht. Ook hier is het genieten van de geweldige uitzichten. We sluiten de dag af op het terras van een taverne aan de boulevard waar we heerlijk eten. Wat een geluksvogels zijn we toch.

Dag 4

Vandaag gaan we een mooie route maken richting Zagoria. Allereerst maken we een stop bij Dodoni, een van de meest bekende orakels van Griekenland, ten zuiden van Ioánnina. Vooral gekenmerkt door het theater. Via Ioánnina rijden we de Zagoria in. Een prachtig natuurgebied en geliefd bij wandelaars en andere actievelingen. Raften, abseilen, bergbeklimmen, het kan er allemaal.

We beginnen bij Ano Pedina waar we tevens een bezoek brengen aan Hotel Ameliko. Voor een nachtje over te boeken. We worden met open armen ontvangen door de eigenaren. Miltos vertelt graag over wat er in de omgeving allemaal te doen en te zien is. Hiervan maken we gebruik tijdens het vervolg van onze tocht richting Monodendri en de-Vikos kloof. Uiteraard maken we van de gelegenheid gebruik om een speciale pita te eten. De verwachting werd bewaarheid; heerlijk! Onze indrukken zijn bijna niet te beschrijving; de natuur, de bergen, de dorpen, de huizen alles bij elkaar van een ongelooflijke schoonheid. Na al deze indrukken toch maar weer trug naar Parga. We bespreken onze indrukken van vandaag onder het genot van een drankje en een overheerlijke maaltijd.

Dag 5

De route naar Lefkas-stad geeft ons diverse malen de gelegenheid om even te stoppen. De kustlijn is bezaaid met fraaie baaien en het landschap prachtig. We rijden ook nog even naar de Acheron-rivier bij Gliki. Naast de natuurlijke schoonheid, zijn de bronnen van Acheron bekend om zijn mythologische inhoud. In de oude Griekse mythologie was Acheron een van de vijf rivieren van de Griekse onderwereld. Volgens de overlevering werd Zeus verwoest toen de Titanen dronken van het water en vervolgens veroordeelde hij de rivier om eeuwig onder de aarde te blijven. Het is een mooie locatie voor het maken van wandelingen, raften, paardrijden, maar ook voor een heerlijk hapje of drankje onder de platanen direct aan het water! Goed te doen als dagtrip tijdens een vakantie naar Parga.

We vervolgen onze route richting Mesopótamos en Nekromanteion. Indrukwekkend om te zien dat een oude beschaving zolang geleden reeds bestond. We waren echt ‘impressed’.

Op Lefkas aangekomen, nemen we onze intrek in Huize Marina. Deze accommodatie is geliefd bij onze klanten en wij snappen wel waarom. De tuin met het zwembad, de eigenaren en de omgeving zijn werkelijkwaar uitstekend. Hierna brengen we een bezoek aan Villa’s Klio/Chloi en studio Erato. Zo leuk die 3 huisjes in de tuin rondom het zwembad. Zeker na de geheel herziene inrichting zijn deze woningen een topper! Het volgende geplande bezoek is Katouna waar we Huize Lidy zullen gaan zien. Geheel in stijl van het dorp gerenoveerde, oude woning en vanaf het zwembad schitterend uitzicht. Katouna op zich was ook een belevenis. De taverne zorgt voor een goed gedekte dis. Terug naar de kust voor een lunch en een indruk van de oostkust van Lefkas te krijgen. Tevens bekijken we later op de middag nog de stad en de stranden in de omgeving. De westkust is zo prachtig, dat het bijna lijkt of foto’s niet echt kunnen zijn. Maar toch, we zien het met eigen ogen. De omgeving van de stad leent zich uitstekend voor fietsen. Het is mooi vlak en we nemen dan ook de fiets naar de stad. Slenteren nog wat door de stad om vervolgens, het klinkt wat saai, weer af te slutien met een heerlijk maaltijd in een van de smalle straatjes.

Dag 7

Vandaag maken we de oversteek naar Kefalonia. Na een klein uurtje varen arriveren we in Fiskardo. We beginnen meteen aan onze tocht en begeven ons naar het idyllische Assos. Zo gauw het al in je gezichtsveld komt, realiseer je hoe mooi het gelegen is. De baai, de kleurige huisjes en de groene omgeving versterken elkaar in schoonheid. In de haven genieten we van de sfeer van het dorp. De plataan biedt ons een verkoelende schaduw. Wij begrijpen heel goed dat hostess Inge zich op Kefalonia prima thuis voelt.

Hierna vervolgen we onze route richting Agia Efimia en nemen onze intrek in Huize Georgia, waar de vriendelijke huiseigenaar ons al opwacht. we installeren ons en nemen een kijkje in het dorp. Gezellige haven met rondom een aantal sfeervolle tavernes. We gaan op zoek naar Huize Natassa. Zowel de balkons van Huize Giorgia als die van Huize Natassa bieden een geweldig zicht op de baai en/of de haven. Sami wordt onze volgende stop. Na een lunch en genieten van de levendige sfeer van dit dorp met de ferryboten die hier af en aan komen, gaan we richting Karavomilos. De villa’s Ireneos en Pinelopi zijn schitterend. Elk met een eigen zwembad; hier willen we wel op vakantie gaan. Het dorp heeft een plein en enkele tavernes. Het lijkt dat het ook hier goed toeven is. Helaas ontbreekt het ons aan tijd om het te ervaren. Het Melissani meer wacht op ons.

Onze route vervolgen we richting Antisamos strand nabij Sami. De weg er naar toe is kronkelig en smal, maar na de rit door de groene heuvels ligt het mooie strand op ons te wachten. Een deel van de film Captain Corelli’s mandolin is hier opgenomen. We maken een stop bij de Acropolis van Same, de oude stad. Het levert ons een schitterende uitzicht op het binnenland en de kust. Huize Vangelis ligt net buiten Sami in een vlakke omgeving. Heerlijk rustig en de eigenaar allervriendelijkst. Met handen en voeten maken we duidelijk wie we zijn. Hij is helemaal enthousiast. Het zwembad ligt er prima bij en enkele gasten genieten hiervan. Ze hebben het prima naar hun zin. Alleen het geluid van de bellen van schapen of geiten is wat we horen. Deze dag sluiten we af in de haven van Sami. We gaan het niet nog een keer vertellen; we zeggen niets over het (heerlijke) eten.

Dag 6

We rijden in de ochtend richting zuiden en maken een stop in Nidri en Syvota. Nidri is wat drukker en ondanks dat nog niet alle winkeltjes open zijn, krijgen we een goede indruk hoe het hier later zal zijn. De haven met zicht op de eilandjes voor de kust is echter zeer fraai. Syvota is een waar zeilersparadijs. Schitterend gelegen aan een baai. We rijden door naar Vassiliki en nemen een kijkje in het dorp. De haven is gezellig en de tavernes beginnen langzamerhand hun deuren te openen. Huize Queen Bay is hier ideaal gelegen ten opzichte van het strand en het gezellige dorp. Via een pad staat men zo op het strand. Uiteraard brengen een bezoek aan het befaamde Porto Katsiki. Dit begrijpen we direct bij aankomst, krijtrotsen in combinatie met een fel blauwe zee. Zelden zoiets gezien. Via het binnenland rijden we via Karia dat bekend is vanwege de weef- en borduurkunst. Terug naar Lefkas-stad brengen we nog een bezoek aan het Moni Faneromenis-klooster. We eindigen de dag in Lefkas-stad. Moe maar voldaan schuiven we aan tafel van een taverne aan het plein midden in de stad. We hoeven niet te vertellen wederom heerlijk gegeten te hebben.

Dag 8

De route van vandaag brengt ons over het eiland. Allereerst de Drogarati-grotten. Het is binnen heerlijk koel, de permanente temperatuur bedraagt 16 graden, en met name de tweede ruimte is erg fraai. Hierna volgt een bezoek aan de kerk van de beschermheilige van het eiland, Agios Gerasimos, en de Robóla-wijnboerderij.

We proeven niet teveel van de wijn want anders wordt autorijden gevaarlijk. Door naar Agios Andreas, de oude hoofdstad van Kefalonia. Een prachtig middeleeuws kastro met gracht en brug en ruïnes van huizen en kerken zijn het overblijfsel van de stad. De volgende stop is in Argostoli, een moderne stad met een autovrije winkelstraat. Aan de rand van het centrum worden de waren aangeboden in kramen; fruit en kunstwerken liggen hier uitgestald. We zijn te laat om de Caretta Caretta schildpad te zien bij de haven. Hiervoor hadden we vroeger moeten zijn.

De laatste halte voor vandaag wordt het bekende Myrtos strand, een van de mooiste stranden van Griekenland. Van bovenaf gezien lijkt het een wit zandstrand, maar eenmaal op het strand zie je kleine witte kiezelstenen. Hier nemen we uitgebreid de tijd voor de nodige foto’s. Van hiervandaan is het een korte rit terug naar Agia Efimia, waar we onze verslagen bijwerken en in de avond gebruik maken van een gezamenlijke maaltijd in een van de sfeervolle taverna’s van Agia Efimia.

Dag 9

Vandaag maken we vanuit Sami de oversteek naar Piso Aetos op Ithaki. We gaan door naar Vathí. Het is een gezellig dorp dat tegen de hellingen rondom de haven is gebouwd. Het tafereel is kleurig door de vrolijk geschilderde huizen gelegen aan een slingerend labyrint van straten. Het dorpsplein beneden aan de haven van Vathí wordt omzoomd door koffiehuizen en terrassen en de straten zijn bezaaid met leuke winkeltjes. Na een korte koffiestop aan het plein gaan we richting Huize Panorama. Mooie appartementen en het zwembadje maakt een verblijf hier compleet. Vervolgens gaan we door naar Huize Nona. Zoals de beschrijving al aangeeft is het het huisje van oma. Lekker huiselijk en natuurlijk een schitterend terras. Heerlijk onder de druivenstruiken in de schaduw.

Huize Lykithes is ons volgende bezoek. Gasten zijn laaiend enthousiast over hun verblijf. Ze genieten van het uitzicht en de goede verzorging. Hierna maken een stop bij Oddyssey, waar het uitzicht ook al even fraai is. We zien onszelf al aan het ontbijt zitten bij deze accommodatie. Heerlijk boven het zwembad en genieten van het grote terras. Van hieruit bekijken we tevens de dichtstbijzijnde strandjes. Van Hotel Omerikon zijn we positief verrast. Dit is echt een soort van boutiquehotel waar de verzorging nummer 1 staat. Mooie ruime kamers die een tussenfase vormen tussen hotel en appartement. De klapper op de vuurpijl is ons bezoek aan Huis Responvi. Heerlijk beschut op het terras een duikje nemen lijkt ons wel wat. Helaas hebben we hiervoor geen tijd en gaan we verder op ontdekkingstocht. Onze laatste accommodatie van deze reis wordt Huize Porto Vista. Mooie nieuwe appartement en studio, zeer comfortabel ingericht. En wat een aardige eigenaar. Hij heeft zijn best gedaan hier een prima vakantieverblijf aan onze gasten te geven.

Alle woningen hebben we inmiddels bezocht en het is tijd voor een rondje eiland. Via Stavros en Frikes rijden we naar Kioni, een authentiek vissersdorp aan een prachtige baai. De boten in de haven dobberen rustig op het ritme van de golven. Hier maken we even tijd voor hapje en een drankje. De route terug is met een korte stop in het lieflijke vissersplaatsje Frikes en het bergdorp Stavros met een nog authentiek karakter. Het plein met tavernes laat de tijd ongemerkt voorbij gaan. Natuurlijk heeft ook Stavrós een mooie kerk. Tevens heeft men een borstbeeld van Odysseus in het dorp geplaatst ter ere van deze held. Vooral de uitzichten naar de westkust zijn vanaf hier erg mooi. Helaas snel weer verder en maken onderweg nog een paar mooie foto’s, alvorens we ons weer richting de haven begeven voor onze boot terug naar Kefalonia. Vanuit de haven rustig terug naar Agia Efimia, waar we alvast onze spullen in gaan pakken, voor de reis naar huis voor morgen. Maar we maken nog wel in de avond even een uitstapje richting het haventje van Agia Efimia, waar we voorlopig onze laatste Griekse maaltijd zullen gebruiken

Dag 10

In de vroege ochtend richting de luchthaven van Kefalonia, waar om 11.15 uur onze vlucht naar Amsterdam vertrekt, maar niet voordat onze gastvrije eigenaar van Huize Georgia persoonlijk afscheid van ons neemt! Wederom een hele ervaring rijker! Veel gezien van de diversiteit van bestemmingen en woningen welke Ross Holidays in het aanbod heeft!

Deel met vrienden of reisgenoten

Om Rossholidays.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleidAkkoord