Een rondreis vol plannen

Op zondag 8 oktober was het dan zo ver. Onze 8-daagse autorondreis over het vasteland van Griekenland kon beginnen. De plannen om op vakantie te gaan waren al eerder gemaakt en wat keken we ernaar uit om het regenachtige Nederland voor een paar dagen in te ruilen voor het zonnige Griekenland.

Samen met een vriend was ik vorig jaar begin oktober ook al op vakantie geweest. Die vakantie is ons zo goed bevallen, dat we allebei al zeker wisten dat we dat dit jaar ook weer wilden doen. Ditmaal sloten twee andere vrienden ook aan, waardoor we dus met zijn vieren waren. Het leuke aan een vakantie in oktober is dat het in Nederland wat minder weer begint te worden, terwijl het in Griekenland nog steeds zo'n 25 graden is. Daarnaast zit je buiten het hoogseizoen en dus ook buiten de drukte. Daardoor merk je dat de Grieken sneller een praatje met je maken en ook is het doorgaans rustiger bij de restaurants, tavernes en bezienswaardigheden.

Autorondreizen
  • Verblijf op dag 4
  • Methoni
  • Athene

Dag 1 (zondag) – Aankomst & Thessaloniki

Eenmaal aangekomen op de luchthaven van Thessaloniki, rond een uur of 14:00u, kon onze rondreis dan echt van start gaan. Buiten het vliegveld wachtten we op de shuttlebus die ons naar Auto Union bracht. Binnen een mum van tijd was ter plaatse op het kantoor alles geregeld en konden we met onze Fiat Tipo aan ons avontuur beginnen. Als eerst reden we naar Peraia toe, een dorpje dat vrijwel direct naast het vliegveld van Thessaloniki gelegen is. Van onze chauffeur in de shuttlebus hadden we te horen gekregen dat dit een gezellig plaatsje is waar we vast en zeker zouden slagen om een hapje te kunnen eten. En daar was dan ook niets aan gelogen. Eenmaal aangekomen in Peraia waren er talloze restaurantjes en tavernes vrijwel direct aan zee gelegen, sommige met live muziek. De sfeer was er geweldig en het gaf ons direct een vakantiegevoel. De zeer aangename temperatuur werkte hier overigens ook zeker aan mee.

Onder het genot van een souvlaki en een Mythos deelden we enthousiast onze eerste indrukken en verheugden ons op ons verblijf in Thessaloniki. Voordat we naar het appartement in deze stad toe reden, hebben we nog even een rondje gelopen door Peraia langs het water en hebben we een plaatselijke supermarkt opgezocht om wat drinken en eten in te slaan.

Eenmaal aangekomen in het centrum van Thessaloniki wachtte het eerste appartement op ons. Daar zijn we bijgekomen van onze reis en hebben we plannen gemaakt voor de avond. Ergens in de avond zijn we de stad ingedoken en hebben we gezocht naar een gezellig restaurant om uit eten te gaan. Dit viel nog niet mee, we werden overvallen met de hoeveelheid keuzes in de stad! Tripadvisor vertelde ons dat er zo’n 1.000 restaurants in de stad te vinden waren. Uiteindelijk hebben we een restaurant gevonden op een mooie plek en hebben we genoten van de Griekse gerechten die we besteld hadden. Daarna hebben we de stad nog wat verkend, hebben we op verschillende terrasjes gezeten en onder het genot van nog een aantal Mythos hebben we voorzichtig de eerste plannen gemaakt voor de volgende dag.

Dag 2 (maandag) – Kalambaka

Maandagochtend, rond een uur of 9 waren we allemaal wakker en klaar om te gaan. Voor deze dag stond een roadtrip naar het zuiden op het programma, naar de Meteora-kloosters die we allemaal erg graag wilden zien. Vanuit Thessaloniki was dit een autorit van zo’n 4,5 uur. Het was dus meteen een dag waarop we veel kilometers maakten. We hadden 2 mogelijke routes, maar hebben gekozen om de route langs Litochoro te nemen. Dan zouden we namelijk ook de Olympos zien. Dit komt goed uit, want van tevoren hadden we het erover dat we de berg graag zouden willen zien. Hoewel we deze uiteindelijk niet hebben beklommen, vonden we het al de moeite waard om er langs te rijden. Een bijzonder imposante berg waar we wel uren naar zouden kunnen kijken.

Ergens rond half 4 kwamen we aan in Kalambaka. We konden de auto alvast kwijt bij de accommodatie, een vakantiehuis met uitzicht op de rotsformaties. Om de tijd te doden hebben we een klein rondje gelopen in Kalambaka, waar we hebben overlegd wat we vandaag nog wilden doen. Nadat niet veel later de accommodatie schoon was en we onze spullen binnen hadden neergezet, besloten we om via Kastraki naar boven te rijden, het was immers nog licht. De route alleen al was erg indrukwekkend. We zouden het liefst elke 50 meter de auto wel even langs de kant willen parkeren om van de geweldige uitzichten te genieten. Dit hebben we de eerste paar honderd meter dan ook gedaan, maar we wilden ook door. Nog hoger, nog meer rotsformaties, nog mooiere vergezichten en een nog mooier beeld van de kloosters. We hebben onze ogen uitgekeken en voor het eerst deze vakantie viel er een lange stilte. Een stilte waarin je voelde dat iedereen even één was met de omgeving en aan het genieten was. Na nog wat stops hier en daar gemaakt te hebben en ook op een aantal rotsformaties te hebben gezeten waren we het er allemaal over eens: Dit was misschien wel de mooiste, meest adembenemende plek die we ooit in ons leven hebben bezocht. Het was in ieder geval met zekerheid nu al de highlight van de vakantie.

Dag 3 (dinsdag) – Patras

Dinsdag waren we vroeg opgestaan zodat we de hele dag voor ons zouden hebben. De avond ervoor hadden we na ons bezoek aan de Meteora-kloosters nog heerlijk gegeten in Kalambaka en in hebben we wat spelletjes gespeeld in de accommodatie. Om de dag goed te beginnen, hebben we bij de plaatselijke bakker eerst een ontbijt gescoord. Onder het genot van onze verse broodjes openden we Google Maps om onze route naar Patras te bepalen en te kijken wat er onderweg te zien zou zijn. Zonder stoppen zou dit neerkomen op een rit van zo’n 3 uur en drie kwartier.

De eerste kilometers vanuit Kalambaka waren geweldig. We kwamen via schitterende, kronkelende bergwegen langs verschillende dorpjes waar de uitzichten wederom fenomenaal waren. We besloten om onderweg, in een van deze bergdorpjes, een stop te maken bij een kafenion om van een kop koffie te genieten. Voordat we onze weg vervolgden, vulden we onze flesjes met water uit de bron in het bergachtige gebied. Heerlijk verfrissend tijdens deze dag waarop het opnieuw zo’n 25 graden was.

Dinsdagmiddag rond 15:00u zetten we via de Rio-Antirrio brug voet op de Peloponnesos. Toen we aankwamen in de havenstad Patras voelde het gelijk aan als een grote stad. Niet zo gek natuurlijk, aangezien het de op twee na grootste stad van Griekenland is. Na onze spullen in de door ons geboekte woning achter te hebben gelaten, gingen we meteen de stad verkennen. Patras voelde erg gezellig aan en de stad heeft ook veel historische elementen. We zijn in het centrum op zoek gegaan naar een plek waar we een pita gyros konden halen. Voordat we op zondag het vliegtuig instapten hadden we het er al over, maar tot deze de dag hadden we het nog steeds niet gegeten. De zoektocht duurde niet lang en het was het wachten meer dan waard. Ergens op een terrasje in de zon, onder het genot van, wederom, een Mythos, genoten we van onze ietwat uitgestelde lunch. Hier kwam het vakantiegevoel even volledig naar boven en na de lange autorit van vandaag hadden we dit ook wel verdiend, vonden we zelf althans.

Na de versnapering struinden we nog wat rond door de stad voordat we teruggingen naar onze accommodatie om ons op te frissen. De woning lag dicht bij het centrum en in de namiddag zijn we wederom de stad ingegaan om uiteten te gaan. In de avond was het er erg levendig en waren veel mensen op straat. We kwamen bij een pleintje met terrasjes dat bijna helemaal vol zat. Er was nog één tafel voor 4 personen vrij. Alsof ze hem bewust voor ons vrij hadden gehouden! We hebben uren op het pleintje gezeten, genoten van de gezelligheid om ons heen en gingen later nog naar wat bars toe voordat de derde dag er alweer op zat.

Dag 4 & 5 (woensdag en donderdag) – Methoni en Gialova

In het knusse huis waar we verbleven in Patras sliepen we in dezelfde ruimte, dus werden we allemaal zo ongeveer tegelijkertijd wakker. Vandaag wilden we een gezamenlijke vriend die in Koroni verbleef opzoeken, een mooie gelegenheid om nog meer van het land te zien voordat we naar Athene zouden rijden. Voor de overnachting hadden we een schitterende villa met een privé zwembad, gelegen in de bergen, net buiten Methoni geboekt. De villa was aan de dure kant, maar ach, we wilden onszelf nu ook wel eens verwennen. We hadden immers niet voor niets onze zwembroeken meegenomen.

De rit zou een kleine drieënhalf uur duren en zou zich voornamelijk langs de kust afspelen. Eigenlijk was het op papier een lange weg rechtdoor naar beneden toe. Onze vriendengroep zou onze vriendengroep niet zijn als we niet een willekeurige afslag zouden nemen om van de standaardroute af te wijken. Dit deden we in het begin van de rit omdat we ergens wilden lunchen. Later deden we dit nog een aantal keer, gewoon om te kijken waar we dan zouden uitkomen. Een van die afslagen leidde ons naar een mooie route langs wat olijfboomgaarden. We gingen naar rechts en de weg zag er hoopvol uit. Langzamerhand werd het echter steeds smaller en op een gegeven moment was er helemaal geen verharde weg meer te bekennen. We reden bijna letterlijk door de olijfboomgaarden heen en dat terwijl er volgens Google Maps ‘gewoon’ een weg zou liggen. De werkelijkheid bleek op latere momenten tijdens onze roadtrip overigens wel vaker af te wijken van Google Maps.

Vele kilometers en wat willekeurige afslagen later kwamen we langs Gialova. Hier wilde ik graag een stop maken, omdat een aantal van onze accommodaties zich hier natuurlijk bevindt. Na onze koffie vervolgden we onze weg. Eenmaal aangekomen in Methoni hebben we bij de supermarkt in het dorp wat eten en drinken ingeslagen en vervolgden daarna onze weg naar de villa toe. Een weg die bijna alleen maar bergop ging, waardoor we aankwamen op een prachtig gelegen terrein met bijzonder mooie villa’s. Van alle luxe voorzien konden we hier echt even tot rust komen. We wilden optimaal gebruikmaken van de villa en daarom besloten we om vandaag ons diner in Methoni af te halen en in de villa te gaan eten. We hebben een gezellige avond gehad in de villa en we hebben zelfs nog wat gezwommen.

De volgende ochtend straalde de zon en was het helder weer. Toen realiseerden we ons op wat voor een fantastische locatie we zaten. Vanuit het zwembad was er een geweldig panoramisch uitzicht over de bergen en over de zee. De temperatuur was in de ochtend ook al aangenaam, dus hebben we nog even een duik genomen. Tijdens het ontbijt hebben we een planning gemaakt voor de dag. Zoals eerder gezegd zat een vriend van ons niet ver uit onze buurt, op ongeveer 35 minuutjes rijden. Toen we de villa moesten verlaten is hij met zijn vriendin onze kant op gekomen en hebben we afgesproken om in Gialova bij elkaar te komen. Hier hebben we een groot deel van de middag met zijn allen op het strand doorgebracht. We hebben zelfs nog in de zee gezwommen, waar het water nog verrassend warm was.

Dag 5 & 6 (donderdag en vrijdag) – Athene

Zo rond 15:30u hadden we op donderdag afscheid genomen van ons tijdelijke reisgezelschap en reden we vandaag dus pas laat weg vanuit Gialova. Er stond vandaag een rit van een ruime 3 uur op het programma en met de tussenstops die we hadden gemaakt was het onderweg al donker. Toen we Athene in reden voelden we van ver buiten de stad al wat voor een megastad Athene is. Het werd steeds drukker en het verkeer werd chaotischer naarmate je dichter bij het centrum kwam. Iets voor 20:00u, na onze auto (door stom toeval) letterlijk voor de deur geparkeerd te hebben, arriveerden we bij onze accommodatie. Ons appartement bevond zich op een steenworp afstand van het Nationaal Archeologisch Museum van Athene.

Na onze telefoons te hebben opgeladen gingen we de deur uit om een plek te zoeken om uit eten te gaan. Aangezien het al laat was, waren een aantal restaurants die zich dicht in de buurt bevonden al bijna gesloten. Uiteindelijk hebben we een leuk plekje gevonden waar we van traditionele gerechten hebben genoten.

De volgende ochtend gingen we vrij vroeg de deur uit om de stad te ontdekken. We liepen in de richting van de Akropolis, daar wilden we namelijk sowieso naartoe. In de verte is de Akropolis al te zien op de heuveltop, dat is een geweldig beeld. Eenmaal boven aangekomen hebben we tickets gekocht om de Akropolis te mogen bezoeken. We hadden tickets gekocht voor 13:00u, dus zat er niets anders op dan te wachten totdat we naar binnen mochten. Het wachten was absoluut de moeite waard en de Akropolis was bijzonder imposant. Vanaf de heuveltop hadden we als kers op de taart ook nog een geweldig panoramisch uitzicht over de gehele stad.

Eenmaal weer beneden beland hebben we geluncht, waarna we verder het centrum van Athene in zijn gelopen en op verschillende terrasjes hebben gezeten. We beseften al snel dat je in 2 dagen tijd nooit alles kunt zien van Athene, want het is echt enorm. In de avond hebben we wat gegeten en zijn we vervolgens ook uitgegaan in Athene. We hebben het ongelooflijk naar ons zin gehad in deze stad.

Dag 7 (zaterdag) – Thessaloniki

Zaterdagochtend, dat betekent dat er nog maar 1 dag te gaan is voordat we weer terug naar Nederland gaan. Voordat het zover is, moeten we nog naar de stad waar we begonnen: Thessaloniki. En dat ligt zo’n 500 kilometer verderop. De langste autorit van de vakantie stond ons dus nog te wachten, een ruime 5 uur. Menig persoon zou hier tegenop kijken, maar eigenlijk verliep de reis heel soepel en in het gezelschap waarmee we waren vloog de tijd voorbij. Onderweg hebben we geluncht, gedineerd en hebben we tegen het eind van de rit zelfs weer willekeurige afslagen genomen om weer eens wat te beleven. Uiteindelijk aangekomen bij het appartement waren we behoorlijk gesloopt van de lange autorit. We hebben dicht bij het appartement van de laatste pita gyros van onze vakantie genoten en zijn niet veel later teruggegaan naar ons verblijf.

Dag 8 (zondag) - Vertrek

Zondag 15 oktober, de rondreis zit er alweer bijna op. De enige reis die onze auto nog te wachten stond was de reis terug naar Auto Union. Met alle onnodige, maar leuke afslagen meegeteld is de kilometerstand van ‘onze’ Fiat Tipo met zo’n 1900 kilometer omhoog gegaan. Een reis vol met memorabele momenten en geweldige plekken. Een vakantie die me weer iets meer van Griekenland heeft doen houden en bovenal een vakantie om nooit meer te vergeten.

keyboard_arrow_leftkeyboard_arrow_right

Deel met vrienden of reisgenoten