Gwen op de Peloponnesos

Onlangs bracht Gwen Eikhout, een enthousiaste medewerker op onze reserveringsafdeling, een bezoek aan de Peloponnesos. Zo was zij in de gelegenheid om persoonlijk kennis te maken met deze regio en bezocht zij alle vakantiewoningen daar. Heeft u een vraag over de Peloponnesos, ga dan gerust haar te rade.

Gwen aan het woord:
“Na alle inwerkprocessen doorlopen te hebben bij Ross Holidays, kwam het eindelijk tot een praktijk ervaring. Ik was al razend enthousiast door alle informatie op papier en van de verhalen van collega’s en klanten aan de telefoon. Maar na mijn bezoek in real life ben ik echt verliefd geworden op dit deel van Griekenland. Wat een veelzijdigheid en variatie in landschap en sfeer!

De eerste dag ben ik na aankomst op Kalamata direct aan de slag gegaan. Ik werd verwelkomd door Chara die de gasten van Ross Holidays van service voorziet. Na een bezoek aan de bakker in Stoupa waar we een heerlijk broodje aten met een vers gezet kopje cappuccino konden we er tegen. Het is mooi weer dus een bezoek aan de stranden rondom Stoupa is geen straf. Het ene strand is nog mooier dan het andere. Het strand van Kalogria had echt mijn aandacht. Het zonnetje scheen en de eerste gasten meldden zich op het strand. Ik had graag een duik willen nemen in het prachtige blauwe water, maar helaas moet ik daar een andere keer voor terug komen. Nu eerst serieus aan de gang.

Mani

Daarna tijd voor een dorpentocht langs de bergdorpen die tegen de hellingen boven Stoupa en Kardamili liggen. De dorpspleinen met platanen zijn meestal de plek waar de lokale bevolking zich verzamelt op het terras van het dorpskafenion. De mannen bespreken er vol vuur alle onderwerpen van de dag waarbij politiek geen uitzondering vormt. De typische bouwstijl van de Mani valt mij direct in het oog. Deze is in het hele gebied duidelijk herkenbaar zichtbaar. Er mag hier volgens mijn gids, niet anders dan op die manier gebouwd worden. Vooral in de kerkjes komt dit goed naar voren. De ronde daken in aardetinten zijn hier een kenmerk van.

De woontorens zijn een andere kenmerk van de Mani. Deze etages in deze overblijfselen zijn via smalle trappen bereikbaar. Van het dorp Kastania slingert de weg richting het volgende dorp Saidonia. Onderweg prachtige vergezichten over Stoupa, de baai van Messini en Pilia, de ‘linkervinger’ van de Pelopónnesos, van hieruit aan de andere kant van de baai. Bij het dorp Exochori zijn we naar het uitzichtpunt gegaan waar we een blik konden werpen in de Viros-kloof. Hier zijn overigens prachtige wandelingen te maken. Vraagt u reisleiding naar de mogelijkheden als u hier op vakantie bent.

Kardamili ligt aan de kust en heeft een klein en gezellig centrum. Enkele tavernes en wat terrasjes bieden een gezellige sfeer. Het oude dorp is een mooi tafereel voor het maken van een korte wandeling. Ik ben benieuwd want ik ga langs bij de vakantiewoningen uit ons aanbod. Als eerste brengt ik een bezoek aan Huize Skardamoula. Deze is gelegen aan de rand van het centrum en ligt in een groene omgeving, toch tussen de Grieken. De eigenaren hebben de woning goed in orde en zijn allervriendelijkst tegen ons. Ze vinden het leuk dat iemand van kantoor hen een bezoekje brengt. We mogen alles zien en meer dan tevreden rijden we door naar Huize Vardia. Het uitzicht vanaf deze woning is perfect. Zowel deze woning als Huize Skardamoula zijn geheel in traditionele stijl gebouwd. De grove stenen vormen de muren en ook de inrichting is in de stijl van deze regio met gebruik van donker hout.

Op weg naar Stoupa nemen we de afslag naar Huize Ktima me Thea. Dit is gelegen net voor Stoupa en de zandweg ernaar toe houdt ons nog even in spanning. Niet voor niets dat veel gasten een foto van het terras sturen. Op dit tijdstip ontbreekt de ondergaande zon, maar mijn fantasie kan hier een voorstelling van maken. De sfeervolle studio’s zijn ruim en comfortabel. De gasten die er op dit moment zijn, spreken stuk voor stuk hun waardering hiervoor uit.

Huize Didima is de volgende woning op mijn programma. Veelgeprezen door onze vaste gasten en ook hier kan ik me voorstellen dat alleen enthousiaste ervaringen het geval zijn. De ‘tweeling’ wat Didima betekent in het Grieks, liggen broederlijk naast elkaar en het zwembad aan de voorzijde is reeds in gebruik door de gasten. Ook zij genieten hier van een heerlijke vakantie. Gelukkig hebben ze nog even en is een afscheid nog niet het geval.

Daarna meteen door naar de broer van de eigenaar van Huize Didima, de eigenaar van Huize Electra. Zij hebben tijdens het bouwen duidelijk overleg met elkaar gehad. Het is in dezelfde stijl gebouwd. Huize Electra ligt op een steenworp van het dorp en dus ideaal voor een volta in de avonduren. Een auto is hier geen noodzaak. Om iets van het achterland te kunnen zien, zou ik dit overigens wel aanraden. Het lijkt me een genot om hier een beetje bij het zwembad te gaan zitten met een goed boek. Ik zie het al voor me.

Een klein stukje verder aan de weg van Huize Electra ligt Huize Notos. Ook hier een comfortabel zwembad met heerlijke bedjes eromheen. Ik ben niet de enige met het idee om hier lekker te gaan liggen. Alleen zijn de gasten op vakantie en heb ik een ‘zware taak’ in te vullen. Wie wil er nu niet voor zijn werk een bezoek brengen aan Griekenland?

Vervolgens breng ik een bezoek aan Huize Bonos. De studio is echt heel ruim en gezellig. Ook de appartementen geven mij een goede en comfortabele indruk. Huize Myrto ligt net buiten het dorp in een omgeving met veel bomen en groen. Vanaf het dakterras van de de half vrijstaande maisonnette is het uitzicht echt super! En in de vrijstaande studio wil ik wel een romantisch weekje doorbrengen. Een eigen terras en een gedeeld zwembad zijn echt perfect.

Het schijnt dat je op de fiets een leuke tocht naar Agios Nikolaos kunt maken. Ik zie het fietspad en spreek een van de gasten die deze tocht heeft gemaakt. De traktatie aan het einde van de tocht was een lunch op een van de terrassen van het gemoedelijke dorp. Vooral veel wiebelende tafeltjes met geblokte kleedjes zijn het beeld. De bootjes dobberen vredig in het haventje en een enkele, verlate visser komt nog binnen met zijn vangst voor vandaag. Misschien vanavond maar eens terug voor een overheerlijke maaltijd. In dit dorp liggen de woningen van Petrino die op aanvraag te boeken zijn. Een mooie tuin vormt hun omgeving.

’s Avonds in het dorp Kardamili bij een taverne aan zee gegeten. Wat een relaxte afsluiter van deze dag, onder het eten het aanspoelen van de golven van de zee horen. En wat een heerlijke verse vis!

Gialova

De volgende dag op pad naar de andere ‘vinger’ van de Peloponnesos. Al vroeg in de ochtend vertrokken we richting Kalamáta en reden we via de boulevard met het lange stadsstrand met kleurrijke strandtenten door richting Ithomi, dat ook wel Oud Messini wordt genoemd. Dit terrein met indrukwekkende opgravingen, gelegen rond het dorp Mavromati, is minstens zo mooi als Olympia dat verder naar het noordwesten van de Peloponnesos ligt. En wat belangrijker is, er zijn bijna geen mensen die er een bezoek brengen. In het museum kunt u beeldhouwwerken bewonderen die bij de opgravingen gevonden zijn.

Daarna door richting Pilos en Gialova. Onze vakantiewoningen uit het aanbod zijn Woningen Panos, Huize Fofo en Huis Efi waar Panos, de zoon van de eigenaar ons al op stond te wachten. Eerlijk gezegd zou ik niet weten welke plek mij hier het meest bevalt. De tuin van Panos met de verspreid gelegen woningen lijken me ideaal voor mensen met kinderen of rustzoeker die met een boek een plaatsje bezetten onder de schaduwrijke bomen. Savvas – die regelmatig een column schrijft in onze nieuwsbrief Aromas Elladas, was hier toevallig ook en nam ons mee naar de waterval Kataraktis vlakbij Gialova. Een wandeling van zo’n 40 minuten vanaf Panos brengt u hier heen. Zeer de moeite waard om te bezoeken, wat een serene rust heerst hier.

Daarna hebben we Voidikilia bezocht. Dit is een prachtig strand in een veelzijdige natuurgebied. In het vroege voorjaar worden hier veel vogels gespot. Voidikilia betekent koeienmaag in het Grieks, dat de ronde vorm van het strand verklaart. Hierachter ligt de lagune van Gialova, ook wel de wetlands genoemd. Dit beschermde natuurgebied grenst aan het Chrissi Akti strand dat Gouden strand betekent. In de lagune komen veel vogels voor en een zeldzame soort kameleon legt hier eieren.

De boulevard van Gialova telt verschillende tavernes, restaurantjes en koffietentjes. Boulevard is wellicht een groot woord, maar een leuke wandelstraat is het wel. In een zijstraatje van de boulevard zit een folklore museum dat een bonte verzameling heeft van oude kranten, telefoons, gebruiksvoorwerpen uit het verleden. Op de verdieping is een heel huis ingericht zodat u een goede indruk krijgt hoe men vroeger leefde.

Hierna doorgereden naar Pylos, een vestingstad met een burcht en een oergezellig dorpsplein met allemaal terrassen rondom. Vanaf de haven kunt u een boottocht maken naar het tegenovergelegen eiland Sfaktiria, indrukwekkende rotspartijen waar de geschiedenis van vertelt dat er bij een scheepsslag diverse boten tot zinken zijn gebracht. Er is een georganiseerde tocht naar de rotsen en de scheepswrakken op de bodem maar ook is het mogelijk om hier een motorbootje te huren.

Na dit bezoek zijn we doorgereden naar de vestingstad Methoni, dat samen met Koroni op de andere zuidpunt van deze vinger van de Peloponnesos, ook wel ‘de ogen van Venetië’ werden genoemd. Vanwege de ligging had men een goed zicht op eventueel naderende piraten en andere ongewenste indringers.

In Koroni hebben we gegeten aan het Zanga-strand en daarna met een gevulde buik een wandeling door de stad gemaakt. Er was teveel om allemaal te bekijken dus we moesten ons beperken tot een vluchtig bezoek. Maar als ik in de gelegenheid ben om hier nog eens heen te gaan, zal ik zeker meer tijd hier doorbrengen. Een snel bezoek aan de burcht en het klooster waar een vriendelijke non ons gastvrij onthaalde. De kerk en het kafenion tegenover de kerk is het op zondagochtend een drukste van jewelste. Alle mannen gaan hier koffiedrinken na een kerkbezoek en hun vrouwen bezoeken de kleine markt met producten uit de streek, zoals groenten en fruit, honing, wijn, olijfolie en kazen.

Griekse leven

’s Avonds in mijn bed bedenk ik wat ik in deze dagen allemaal gezien en vooral ervaren heb. Wat een lieve mensen en wat een rijke omgeving. Echt voor iedereen is hier iets te beleven. Met een boek op een heerlijk strand, cultuur in de vorm van kloosters en opgravingen, natuur voor het maken van een wandeling of een mooie tocht met de auto, of ‘gewoon’ rondom een woning genieten van het dagelijkse, Griekse leven. Lekker eten en drinken en onthaasten.

Deel met vrienden of reisgenoten

Om Rossholidays.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid Akkoord