Overzicht studiereisverhalen
Home > Klantenservice> Het Kafenion> Studiereisverhalen> Annet op reis naar Kythira en de Peloponnesos

Annet op reis naar Kythira en de Peloponnesos

Na een voorspoedige vlucht landen we op Kýthira, waar de reisleiding ons welkom heet en we onze huurauto in ontvangst nemen

Hiermee rijden we naar Agía Pelagía, waar we een week in Huize Filíra zullen verblijven. Na een warm welkom nemen we meteen een kijkje bij beide appartementen. De bezichtiging van de studio’s volgt in de loop van de week.

Een rondje over noordelijk Kýthira

We beginnen de dag met een heerlijk, door de eigenaresse van Huize Filíra verzorgd ontbijtje. Vervolgens starten we met onze ronde over het noordelijke gedeelte van Kýthira, wat voor mij als bakkersdochter uiteraard begint bij een van de bekendste bakkers op het eiland; die in Karavás. Hier maken ze de zogenaamde ladopaksímada, een soort beschuitjes die vaak als croutons aan salades worden toegevoegd. Het is erg leuk om even in de bakkerij rond te kijken!

Via Karavás rijden we door naar het vissersplaatsje Plátia Ámmos. Erg mooi hier is kaap Moudári, ten noorden van het dorp. Hier bevindt zich de beroemde vuurtoren. We vervolgen onze weg richting het gezellige Potamós met zijn winkels, cafeetjes en restaurants. Elke zondag is hier een markt waarbij vooral lokale agrarische producten verkocht worden. Het is leuk om te zien hoe de dorpsbewoners hun tafeltjes neerzetten en hun eigen producten, zoals zeep, olijfolie, honing en jam uitstallen. Via enkele zijweggetjes rijden we terug naar Agía Pelagía, waar we de rest van de dag genieten van de zon, het uitzicht en de rust. In de avonduren is er in het dorp een festival dat volgens Griekse traditie tot in de late uurtjes doorgaat. Bijzonder om dit mee te mogen maken!

De woningen in Agía Pelagía

Vandaag staan de bezoeken aan de diverse woningen in Agía Pelagía op de planning. We beginnen bij Huize Évi, dat direct bovenin het dorp gelegen is en het ernaast gelegen Huize Mários. Hierna maken we een stop bij Huize De Negen Muzen, hoog in het dorp gelegen waardoor er prachtig uitzicht is over het dorp en de zee. We gaan door naar Huize Golden Sun, dat door de ligging tegen de heuvel eveneens prachtig uitzicht biedt richting zee en het bergachtige landschap van de Pelopónnesos aan de overkant. De laatste woning van onze ronde is Huize Kyriákos.

Een tocht langs de dorpen

De twee daarop volgende dagen maken we regelmatig tochtjes met onze huurauto. Zo verkennen we Agía Pelagía, waar we door het haventje slenteren en neerstrijken bij een van de gezellige terrasjes die bijna tot aan het water reiken. Bij Karavás bezoeken we de waterbronnen. De bron van ‘Amir Ali’ is de bekendste. Vanaf hier voert een mooi wandelpad langs beekjes en stroompjes. Het kabbelende water, de fluitende vogels en het gezoem van insecten zijn de enige geluiden die je hier hoort. Wat een prachtig, rustgevend plekje. Ook de bronnen van Portokalía, die hun naam te danken hebben aan de grote sinaasappelboom die hier zou hebben gegroeid, is een groene oase van rust.

Ook Palióchora wordt tijdens onze reis niet overgeslagen. In dit dorp in het noordoosten van Kýthira bevinden zich de ruïnes van wat tijdens de Byzantijnse periode de oude hoofdstad was, destijds met de naam Ágios Dimítrios. Deze stad werd gebouwd op een kilometer afstand van zee, op de top van een klif waar twee ravijnen samenkwamen. Vandaag de dag zijn hier de restanten van enkele kerken te zien. We maken ook een tocht naar het zuiden van het eiland, waar we een bezoek brengen aan Chóra. In dit stadje, dat op de top van een rotsachtige berg rondom een middeleeuws kasteel werd gebouwd, slenteren we door de straatjes. We stoppen regelmatig om foto’s te maken van de prachtige, witte huisjes, smalle steegjes, boogbruggetjes en de vele Byzantijnse kerkjes. Ook genieten we bij het kasteel van het waanzinnige uitzicht over Chóra, het strand van Kapsáli en het eilandje Avgó.

Kapsáli is het laatste dorpje dat we tijdens deze twee dagen bezoeken. Hier genieten we van de bedrijvigheid in het dorp en de vele vissersboten die aanmeren. Op het schiereiland dat tussen de twee baaien bij Kapsáli ligt, zijn we onder de indruk van het weidse uitzicht over het bergachtige achterland van Kýthira, het Venetiaanse kasteel in Chóra en het witte Ágios Ioánnis-klooster dat op de rotsen van een steile afgrond is gebouwd.

Het nieuwe aanbod op Kýthira

Vandaag gaan we de nieuwe woningen voor het komende seizoen bekijken. Eerst brengen we een bezoek aan Huize Ilios in het gehucht Perlegiánika, met vijf mooie woningen die elk een eigen naam en karakter hebben. Een groot pluspunt is hier het zwembad. Onze tweede stop is bij Huize Koutsómilos in Kastrisiánika. Deze sfeervolle woningen zijn gebouwd in de traditionele stijl van het eiland en zijn een mooie aanwinst voor ons programma van 2015.

De laatste dagen

Onze laatste dagen op Kýthira vullen we in met het maken van nog meer mooie tochten over het eiland. Zo rijden we richting Milopótamos, met de vele watermolens en de prachtige waterval Fónissa, en Limniónas, een heerlijk strand dat gelegen is in een gesloten baai. Ook bezoeken we Mirtidia in het zuidwesten van Kýthira. Hier bevindt zich het klooster van Panagía Myrtidiótissa.

Verder rijden we naar Mitáta en Avlémonas, dat wordt beschouwd als een van de mooiste kustplaatsen van Kýthira. Net buiten het dorp ligt het grootste strand van het eiland, het Kaladí-strand. Volgens de Griekse mythologie zou Afroditi hier uit het schuim van het zeewater geboren zijn. Op weg naar ons eindpunt Diakófti maken we nog een stop bij het Agía Moní-klooster. Stil en verlaten ligt dit klooster bovenop een berg. Hier genieten we van het geweldige uitzicht over de omgeving. Uiteindelijk komen we aan in Diakófti, waar we de ferry nemen naar onze volgende bestemming: de Pelopónnesos. Hier verblijven we in Huize Várdia in karakteristieke Kardamíli.

De eerste dag in Kardamíli

De eerste dag op de Pelopónnesos beginnen we met een uitgebreid ontbijt, verzorgd door de eigenaresse van Huize Várdia. Hierna besluiten we de directe omgeving te voet te gaan verkennen. We dalen via enkele trappen af naar het dorp en gaan daar op ontdekking uit. We struinen door het sfeervolle dorpje richting de omliggende strandjes. Aan het einde van de middag bezoeken we samen met de hostess nog Huize Skardamóula en gaan vervolgens weer terug naar Huize Várdia.

De woningen in Stóupa

Vandaag maken we een ronde langs de woningen in Stóupa en omgeving. We starten bij Huize Óstria, de meest centraal gelegen woning in ons aanbod en gelegen in een zijstraatje van het dorp. Vervolgens rijden we naar Huize Eléctra waar we een goed beeld krijgen van de centrale ligging in het dorp. Dan gaat de tocht verder richting Huize Dídima. Hier laat de eigenaar ons trots zijn studio’s en maisonnettes zien die midden tussen de olijfbomen zijn gebouwd.

Om Huize Pétrino te kunnen bekijken, vervolgen we onze route naar Ágios Nikólaos. In een weelderig begroeide tuin bevinden zich hier drie woningen, op korte afstand van het schilderachtige haventje. Nadat we kennis hebben gemaakt met de eigenaar en zijn familie, gaan we op weg naar Huize Myrtó, waar we de studio’s en maisonnettes bekijken, die omringd worden door een mooie tuin en twee zwembaden. Het laatste bezoek brengen we aan onze nieuwe aanwinst voor komend seizoen: Huize Ktíma me Théa, wat landgoed met uitzicht betekent. Deze woning doet zijn naam eer aan, want het uitzicht mag er zijn! De rest van de dag weten we ons prima te vermaken in de omgeving van Kardamíli.

Het westelijk schiereiland

Op deze dag gaan we richting het westelijk schiereiland. In circa twee uur rijden we van Kardamíli via Kalamáta naar Giálova. Hier bezoeken we de woningen van Huize Pános, die speels verdeeld liggen in een grote tuin met zwembad. Daarna gaan we naar de woningen van Huize Fofó, waar bij het terras rondom het zwembad prachtig uitzicht is over de heuvels en de omgeving van Giálova. Tegen de helling, boven Huize Fofó en Huize Pános, ligt Huize Éfi, onze laatste stop. Hierna rijden we vanaf Giálova richting de wetlands en daarna via Pílos, Methóni en Koróni, om zo een goede indruk te krijgen van het westelijk schiereiland.

Nog een paar dagen genieten

De rest van de week vermaken we ons met het maken van mooie wandelingen en een bezoek aan de stranden rondom Kardamíli. Ook stappen we in de auto om een leuke route door de bergen te maken. We rijden via Proástio, Chóra, Exochóri en vervolgens richting Saidóna en Kastaniá, om via Neochóri weer terug richting Stóupa en Ágios Nikólaos te gaan. Hier rijden we nog richting het Pantazi-strand en het zuidelijker gelegen Ágios Dimítrios. Eenmaal terug in Kardamíili strijken we neer bij een van de tavernes aan het Ritza-strand om te genieten van de lunch.

Met een heerlijk, uitgebreid ontbijt bij Huize Várdia sluiten we onze vakantie af. We rijden terug naar de luchthaven van Kalamáta om terug te vliegen naar Nederland. Helaas, het zit er weer op. Morgen weer richting het kantoor in Wijchen voor een nieuwe werkdag!

Deel met vrienden of reisgenoten

Om Rossholidays.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid Akkoord