Dana’s autorondreis op de Peloponnesos

Op maandag 21 maart was het dan zo ver, we begonnen aan onze reis naar Griekenland. En niet zo maar een reis, maar een autorondreis avontuur beginnend in Athene.

In de ochtend komen wij aan op de luchthaven van Athene en na het ophalen van onze huurauto gaan wij op pad. In een rit van ongeveer 20 tot 30 minuten naar het Best Western Museum hotel in Athene. Wij moeten wel even wennen aan het verkeer en de rijstijl van de bewoners. Zowel auto’s als motoren en brommers/scooters zorgen voor een drukte in de stad. Maar dit is niet het enige wat ons opvalt. Ook de vele Grieken die hun hond uitlaten tekenen het straatbeeld. Erg leuk!

Als we in ons hotel aankomen kunnen wij direct inchecken. Wat een geluk, want wij zijn er al vrij vroeg in de middag. We brengen onze spullen naar de kamer en gaan de stad verkennen. Dicht bij het hotel bevind zich het metrostation Omonia, vanwaar heel gemakkelijk alle delen van Athene te bezoeken zijn. Wij zetten onze zinnen op de Akropolis, waar wij al een kleine glimp van mochten opvangen vanaf het dakterras van ons hotel. Wij stappen het station uit en staan vrijwel direct bij de Akropolis. Wij waren helaas te laat en de deuren waren al gesloten, maar het uitzicht alleen al was zeker de moeite waard.

Prachtige uitzichten en indrukwekkende dorpen

We genieten van het schitterende uitzicht en lopen hierna terug om de wijk Plaka te verkennen. Plaka is geweldig, overal zijn opgravingen te vinden, er zijn gezellige straatjes met restaurantjes en tavernes en ook de ‘flea market’ is zeker een bezoek waard.

De volgende morgen beginnen wij met een heerlijk ontbijt met vers geperst sinaasappelsap. Deze dag is onze eindbestemming Langadia en onderweg maken we een stop in Loutraki, het kanaal van Korinthos en Tripoli. Loutraki is een leuke badplaats met een mooi, lang strand. Vanaf het strand hebben we schitterend uitzicht op de besneeuwde bergen aan de westkant van de baai. Vanaf Loutraki rijden we door naar het kanaal van Korinthos, geweldig om te zien. Vanaf hier rijden we naar Tripoli en na een rondje door de stad eindigen we met een lekkere kop koffie in een taverne waar verder alleen maar Grieken zelf aanwezig zijn. Erg leuk om je zo onder de bevolking te begeven. We hebben met bewondering gekeken naar het ‘dubbel parkeren’. Wil je weg, toeter dan net zo lang tot dat de eigenaar van de andere auto weer terug komt om hem aan de kant te zetten!

Vanuit Tripoli zetten we onze tocht voort door de bergen naar Langadia. Een schitterende route met veel leuke, mooie bergdorpen en vergezichten. Opvallend zijn de vele kerkjes langs de weg, die variëren van klein tot groot.

Langadia is een zeer mooi, klein bergdorpje. De weg die er door heen loopt is misschien 300 meter en dan bent u het plaatsje alweer uit. Toch mag een overnachting tijdens de reis hier niet ontbreken. De bewoners van het dorp zijn ontzettend vriendelijk en we voelen ons er direct thuis. We komen helemaal tot rust op deze plek.

De volgende morgen gaan wij weer vroeg op weg naar Olympia. Het bezoek aan de opgravingen van Olympia mag natuurlijk niet ontbreken tijdens ons reis. Eerst bezoeken wij het museum en vervolgens de opgravingen, we zijn erg onder de indruk. Hierna staat Pylos op ons programma, en vanaf het balkon van onze hotelkamer hebben we een erg mooi uitzicht over de haven en het gezellige plein. Tevens brengen we een bezoek aan de burcht van Pylos.

Onder de indruk van de accommodaties

Tijdens ons verblijf in Pylos gaan we met de plaatselijke agent een kijkje nemen bij nieuwe en bestaande accommodaties in ons aanbod. We beginnen bij Hotel Philip, gelegen direct aan het begin van Pylos vanaf Gialova gezien. Een mooie accommodatie met een schitterend uitzicht op zee! Hierna rijden we naar Huize Panos, Huize Fofo en Huize Efi in Gialova, alle drie gelegen op hetzelfde terrein en gerund door een eigenaar en zijn zoon. Huize Panos voelt als een soort van dorpje. Leuke witte vrijstaande woningen, waarvan een woning is onderverdeeld in twee maisonnettes, met een fijn zwembad. Huize Fofo heeft mooie, ruime appartementen en er zijn twee zwembaden. Ook Huize Efi is erg mooi, het is de hoogst gelegen accommodatie op het terrein en heeft daardoor een schitterend uitzicht. En het hebben van een eigen privé zwembad is natuurlijk geweldig!

Vanaf Gialova rijden we naar Methoni, waar we Hotel Niriides bezochten. We lopen wat rond en hebben het gevoel in een gezellig straatje te lopen met aan weerszijde de huisjes. De afwerking is schitterend en elk kamertype heeft alles wat men zich kan wensen. De balkons en terrassen zijn zo gelegen dat er voldoende privacy is. Vanaf Hotel Niriides lopen we heel makkelijk naar het strand en het plein van Methoni.

De volgende morgen is het weer vroeg dag en na het ontbijt zetten wij de reis voort naar onze volgende bestemming Stoupa. Op de route van Gialova naar Stoupa liggen diverse accommodaties die we natuurlijk ook een bezoek brengen, zoals Hotel Camvillia Resort, Huize Vardia en Boutique Hotel Melitsina. De laatste is erg gunstig gelegen, direct aan het water. Het dorp Kardamili is een erg leuke, oude plaats. Het water heeft een schitterende kleur en de sfeer van het plaatsje is geweldig.

Bij aankomst in Stoupa gaan we ook eerst naar de accommodaties. We beginnen bij Huize Didima, dat vlakbij een supermarkt is gelegen, heel ideaal. De accommodaties zijn kleinschalig en dat geeft een erg fijn gevoel. Net buiten het centrum maar toch op loopafstand van alle faciliteiten. Hierna door naar Huize Electra, direct in het centrum. Deze accommodatie heeft mij zeker verbaasd. Het is zo centraal gelegen maar toch ook rustig. Twee fijne woningen met elk een studio en een appartement en het zwembad maakt het plaatje compleet. Direct aan het strand of de boulevard liggen Huize Ostria en Hotel Kastro en vervolgens gaan we nog naar Huize Ktima me Thea en Huize Myrto, één van mijn persoonlijke favorieten. We worden hartelijk ontvangen door de eigenaren, die erg vriendelijk en behulpzaam zijn. De ligging is erg mooi, de woningen zijn tegen de heuvel aan gebouwd. Het bezorgt ons een schitterend uitzicht over zee en de omgeving.

De geweldige sfeer van de Peloponnesos

Na alle bezoeken bedanken we de agent en zoeken een taverne op voor de lunch. Kardamili heeft zo’n goede indruk op ons gemaakt dat we besluiten daar naartoe te rijden. In deze periode is het vakantieseizoen nog niet begonnen waardoor het vrij rustig in het dorp is. Toch vermaken wij ons prima en we genieten van de fijne sfeer. In de middag gaan we naar Kalamata, dat met een lange boulevard, verschillende restaurants, in het hoogseizoen erg gezellig zal zijn. Door het oude gedeelte van de stad, waar we veel oude gebouwen en kerken zien, wandelen we naar het Kastro. Tevens zijn hier leuke winkels en er zijn meerdere straten en pleintjes met leuke restaurantjes en tavernes.

Halverwege de avond rijden we weer terug naar Stoupa, wat een erg bijzondere reis is door de bergen. In een van de tavernes aan de boulevard drinken we wat, om daarna terug te gaan naar ons hotel. Hier blijken we de enige gasten te zijn. We zijn verbaasd als we de volgende ochtend genieten van een heerlijk, zeer uitgebreid ontbijt dat speciaal voor ons wordt verzorgd. We zijn helemaal klaar om onze weg te vervolgen richting Monemvasia. Onze eerste stop is de plaats Itilo, waar wij Hotel Porto Vitilo bezoeken. Een indrukwekkende accommodatie waar wij, op het moment dat wij naar binnen lopen, direct een fijne, rustgevende sfeer voelen. De accommodatie straalt luxe uit maar heeft ook een hele landelijke sfeer. Alles is tot in de puntjes verzorgd, zo ook het terras, dat prachtig uitkijkt op het zwembad en de zee.

Neo Itilo is een kleine, rustige plaats. Het oude dorp Itilo, is hoger gelegen en is echt schitterend. Hier voelt het alsof de tijd heeft stilgestaan en ervaren we het echte Griekenland. Na een kop koffie op het terras bij Hotel Porto Vitilo, besluiten we ook vandaag de gehele “vinger” rond te rijden, zoals gisteren van Pylos naar Methoni, Koroni en door naar Kalamata. Als eerste gaan we naar de Diros grot waar we een boottocht door de grot maken. Een hele gave ervaring, die we iedereen aanraden. Vanaf de Diros grot rijden we naar Droalis en Gerolimenas, via Vathia om vanaf daar de weg naar boven te vervolgen. We rijden door enkele verlaten dorpjes, en stuiten op enkele doodlopende zandweggetjes die omgeven worden door een geweldig mooie en indrukwekkende natuur.

We vervolgen onze weg, eerst terug naar Areopoli, om vanaf daar door te rijden richting Monemvasia. Op de route bezoeken we Githion, een gezellig vissersdorp met veel leven langs de boulevard. Zeker de moeite waard om te gaan lunchen of gewoon wat te drinken en langs het water te lopen. Dan gaan we naar Monemvasia, een indrukwekkende plaats die zeker niet overgeslagen mag worden. De plaats zelf is misschien niet de mooiste van de Peloponnesos maar het schier/bergeiland dat door middel van een brug verbonden is met het dorp is adembenemend en heel onwerkelijk.

Tussen de Grieken

Op vrijdag wordt in Griekenland Onafhankelijkheidsdag gevierd. Elk restaurant, taverne en hotel wordt druk bezocht door de Grieken, die deze dag in het bijzijn van familie en vrienden vieren. Meer “tussen de Grieken” dan op die dag kan het niet meer worden.

Voordat we de volgende morgen door reizen naar Nafplion, nemen we de tijd om het eiland te bekijken. Van afstand lijkt het of er alleen een oud Kastro aanwezig is. Maar eenmaal door de ingang kunnen wij niet meer verrast zijn. Wij liepen plots in een heel oud dorpje, met smalle straten en oude gebouwen. Eigenlijk valt het niet eens in de juiste woorden samen te vatten dus probeer ik het met wat foto’s..

Na deze schitterende plek te hebben bezocht is het helaas weer tijd om verder te gaan. Of ik hier terug ga komen? Zeker!

Via Sparti rijden wij naar Nafplion, een knusse havenstad met veel invloeden uit zowel Griekenland, Italië als Turkije. Er zijn diverse winkels, restaurants en tavernes te vinden. Zeker een plaats om enkele dagen door te brengen aangezien er zoveel verschillende dingen te doen zijn. Denk aan rond wandelen door de smalle straten, genieten op een van de terrassen aan het water of een bezoek brengen aan het fort.

De beste afsluiting van onze reis

De volgende ochtend rijden wij na het ontbijt weer terug naar Athene om hier de hele dag te kunnen doorbrengen. De laatste nacht slapen wij wederom in het Best Western Museum Hotel, maar dan in een van hun mooiste kamers, met in ieder geval het mooiste balkon. Het is namelijk een L-vormig balkon met uitzicht over de gehele stad. Wij kunnen ons geen betere afsluiting van onze reis wensen. Omdat de wijk Plaka ons zo goed was bevallen besluiten we ook vandaag daarheen te gaan. Om toch nog even echt de toerist uit te hangen beginnen we met een tocht op de hop-on hop-off bus om zo een indruk te krijgen van de hele stad. Uiteindelijk stappen we weer uit in Plaka om de dag af te sluiten met een hapje en een drankje. We lunchen in Couleur Locale, een onopvallend restaurant in een van de zijstraten met een gezellige ruimte op de begane grond en vanaf de eerste verdieping een schitterend uitzicht op de Akropolis. We sluiten onze reis af in deze wijk en voelen ons nog even een met de Grieken. Wij willen niet meer anders!

Deel met vrienden of reisgenoten

Om Rossholidays.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleidAkkoord