Daniëlle op vakantie naar Kreta

Sinds enkele maanden ben ik werkzaam op de marketingafdeling bij Ross Holidays en na het zien van alle bestemmingen in onze brochures en op de website ben ik dan eindelijk in de gelegenheid om het met mijn eigen ogen te gaan bekijken tijdens een vakantie. Mijn vriend en ik kiezen voor het veelzijdige eiland Kreta, en zullen eerst het westen bezoeken en vervolgens het zuiden.

Let’s go!

We landen rond 10.00 uur in Chania en dan kan de vakantie echt beginnen. We halen onze huurauto op en beginnen onze vakantie met een rit naar Kamisiana om in te checken bij Huize Mari Helen. De eigenaren verwelkomen ons hartelijk en wijzen ons onze studio. Ik word blij als ik zie dat we de komende dagen vanaf ons balkon mogen genieten van een prachtig uitzicht over de groene omgeving en de zee. Hierna gaan we op zoek naar een plek om te lunchen en wandelen daarvoor naar de nabij gelegen baai en vinden een gezellige taverne. We besluiten ’s middags naar het strand van Balos te gaan, via een behoorlijke hobbelweg die we eerst met de auto en het laatste stuk te voet afleggen. Op weg er naartoe worden we al getrakteerd op een prachtig uitzicht, maar bij het zien van Balos heb ik even geen woorden. We nemen een duik in de mooie, helderblauwe zee en rusten wat uit op het strand.

Tijdens mijn vakantie kan ik natuurlijk niet zonder het bezoeken van de woningen op dit eiland. Samen met Jacqueline, hostess voor Ross Holidays op West-Kreta bezoeken we Huize Kalives en Huize Artemis, beide gelegen in het gezellige dorp Kalives. Hierna rijden we door naar Vamos om Huize Elianthos en Huize Jasemi te bekijken. Vervolgens weer terug naar Kalives om hier te lunchen. Bij taverne Pavliotes, direct gelegen aan de baai, genieten we van de heerlijk Griekse keuken. We zijn weer vol energie en zetten onze tocht voort naar het levendige dorp Agia Marina waar Huize Alexandros op de heuvel prijkt. Wat een geweldig uitzicht over het dorp en de zee. Tot slot bezoeken we de andere woningen in Kamisiana, Huize Katsikoulaki en Huize San Antonio. De woningen op West-Kreta hebben allen zo een eigen sfeer, waardoor er voor iedereen een woning naar zijn smaak te vinden is.

Het paradijslijke westen

Dat de stranden in West-Kreta zo geweldig zijn wilden we met eigen ogen gaan zien. We rijden een route door het berglandschap naar het zuidwesten van het eiland. Tijdens onze rit stoppen we bij de Agia Sofia grot die in de bergen is gelegen. Na het beklimmen van de stenen trap komen we aan in de grot en zien hier al direct de vele stalagmieten en stalactieten en bijzonder is het kerkje dat in de grot is gebouwd. Met onze zaklamp lopen we door de grot en bekijken de indrukwekkende druipstenen. We rijden door, het is een werkelijk prachtige route langs de Topolia kloof voordat we aankomen bij de westkust.

Hier zien we al vrij snel een bord dat ons wijst op het Chrisoskalitissa klooster en ik herinner me de mythe over de gouden trede. Voor mij een reden om de trap zelf te bestijgen, maar helaas verscheen er geen gouden trede. Nu is het dan echt tijd voor het strand, we komen aan op het paradijselijke Elafonissi strand. We zijn niet de enige op zoek naar verkoeling op deze warme dag, het is druk met andere vakantiegangers en ook de Grieken komen hier graag. Via de westkust bezoeken we ook nog wat andere stranden zoals Sfinari en Falassarna, waar we vanuit een loungebar gekeken hebben naar de mooie zonsondergang.

Chania, wat een geweldige stad!

De volgende dag nemen we een kijkje bij ons agentschap Crete Travel Service en brengen een bezoek aan twee nieuwe accommodaties in Chania. Een mooie gelegenheid om deze stad te leren kennen. Wat een heerlijke stad om rond te wandelen. Door de gemoedelijke straatjes, terrassen en prachtige haven bekroon ik Chania nu al tot mijn favoriete stad van dit eiland. We spenderen hier onze middag en sluiten daarmee onze vakantie op West-Kreta af. ’s Avonds zetten we onze weg in naar Plakias op Zuid-Kreta.

De indrukwekkende natuur van het zuiden

Een prachtige route via de Kourtaliotiko-kloof leidt ons naar de zuidkust. Bij aankomst in Plakias bezoeken we ons agentschap Atropa Travel waar Gerrie en Marianne, hostesses voor Ross Holidays op Zuid-Kreta, me hartelijk ontvangen. We checken in bij Huize Elli en lopen naar de gezellige boulevard om een hapje te eten. Taverna Gio-ma is echt een aanrader, heerlijk eten en een fraai uitzicht over de baai.

De volgende ochtend spreken we af met Gerrie om de villa’s Lemonia, Levanda en Dafni te bezoeken in het authentieke dorp Lefkogia. Ook neemt zij ons mee naar Rodakino waar we verwacht worden in Huize Virgin Mary. We worden dan ook vriendelijk ontvangen door de huiseigenaren in hun eigen taverne bij de woning. Na terugkomst rijden we naar de gemoedelijke bergdorpen Sellia en Myrthios, waar we tevens lunchen terwijl we genieten van een geweldig uitzicht over Plakias. We rijden langs de kust van Plakias naar Souda en zien de meest mooie baaien. Via een trappetje belanden we op een klein privéstrand waar we met onze snorkel de onderwaterwereld gaan bekijken. Ook deze is al net zo fraai als het land boven water.

En dan staan de andere woningen op Zuid-Kreta op het programma. Samen met Marianne bezoeken we in Plakias Huize Ariadni, Huize Eleonas vanwaar een weids uitzicht over het dorp, Huize Albatros, Huize Anemoni, het op een heuvel gelegen Huize Anemos dat uitkijkt op de prachtig groene omgeving en Huize Panorama in Souda. Deze laatste doet zijn naam absoluut eer aan. ’s Middags rijden we naar Rethymnon, een grote maar toch gemoedelijk aandoende stad. Met een mooie Venetiaanse haven een heerlijke plek om te vertoeven.

Tijdens onze vakantie op Kreta willen we graag ook een kloof lopen. Echter is het zo warm dat we besluiten niet de bekende Samaria-kloof of de Imbros-kloof te lopen. De eerste vinden we te lang en de tweede staat op dit moment droog waardoor er onderweg geen verkoeling is. Daarom rijden we naar Patsos en wagen ons aan de Agios Antonios kloof. We worden omgeven door de indrukwekkende natuur, wat een enorme rotspartijen. We vinden onze route door de kloof, die ongeveer 7 kilometer lang is. Op sommige momenten moeten we bijna door het water dat in de kloof staat. Het biedt ons een heerlijke verfrissing op deze warme dag. Na deze klim trakteren we onszelf op een koud drankje in de gezellige taverne aan het begin van de kloof. Op onze terugweg maken we nog een snorkelstop bij het strand van Shinaria.

Terugkijken op een geweldige vakantie..

Aangezien we laat in de avond terugvliegen vanaf het vliegveld van Heraklion besluiten we onze laatste dag rustig onze route hiernaartoe in te zetten via het zuiden. Zo bezoeken we het erg leuke bergdorpje Spili, het klooster van Preveli en Festos, waar we de opgravingen gaan bekijken. We eindigen op het terras in de stad Heraklion waar we de hele week nog eens met elkaar doornemen. Wat hebben we een heerlijke vakantie gehad.

Heeft u ook zo genoten van het reisverhaal van Daniëlle? Onze medewerkers vertellen u graag over hun ervaringen op onze bestemmingen. Lees ook onze andere studiereisverhalen.

Deel met vrienden of reisgenoten

Om Rossholidays.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleidAkkoord