Overzicht studiereisverhalen
Home > Klantenservice> Het Kafenion> Studiereisverhalen> Joost de Waal bezoekt Corfu, Epiros en Lefkas

Joost de Waal bezoekt Corfu, Epiros en Lefkas

Om nog meer kennis te krijgen van de bestemmingen, bezoekt ons team deze regelmatig. Deze keer de beurt aan Joost. Lees hier zijn verhaal.

“Zo veel te zien!

Op zaterdagochtend land ik op Corfu, waar ik samen met Titia, coördinator reisleiding, de reis ga maken. Ik ben onder de indruk van Huize Naftis in Pelekas. De ligging direct aan het strand is werkelijk geweldig. Daarna vervolgen we onze tocht langs de westkust van Corfu waar ik overvallen wordt door prachtige vergezichten. Huize Pelagos in Agios Gordios is ons volgende doel. We worden hartelijk ontvangen door de eigenaresse die ons een rondleiding geeft. Hierbij laat zij vol trots de nieuwe zonnebedden zien die daags voor ons bezoek waren gearriveerd. Inmiddels warmt de zon lekker op. Vanuit Agios Gordios rijden we verder naar het zuiden om Huize Nikos en Huize Nikiforos te bezoeken en we worden overal erg warm en gastvrij ontvangen. Zelf noemen ze dit de stijl van Corfu, later deze reis kom ik erachter dat dit ook vooral de Griekse stijl is.

Tijdens het bezoek in Huize Nikiforos genieten we van de gastvrijheid van de eigenaresse en haar zus. Onder het genot van koffie en een huisgemaakte versnapering. Na dit bezoek rijden door naar Huize Balis in Chlomos, een pittoresk bergdorp met een dorpsplein en een kerk. We lopen het dorp in en genieten van een fantastisch uitzicht bij de lokale taverne. Heerlijk rustig slaapt een hond voor de deur. Door de nauwe, steile straatjes wanen we ons in een andere tijd. Ik zou hier wel dagen kunnen verblijven, maar we moeten weer verder. Op Corfu is zoveel te zien dat de tijd niet onze beste vriend is geworden. Gelukkig zijn wij goed voorbereid en rijden we probleemloos langs de mooiste stranden.

In Agios Georgios lunchen we en komen we nog meer in de Griekse sfeer. Ik realiseer me wat een geluksvogel ik ben. Na de lunch een bezoek aan Lake Korisson. Het gebied rond Lake Korisson is erg mooi en bruist van de flora en fauna, we worden dan ook begroet door de vele vogels, vissen en een klein addertje. Door al dit moois ben ik nieuwsgierig naar de rest van het eiland, dus we zetten onze tocht voort via het prachtige binnenland naar Messonghi, waar we een lekkere avondmaaltijd nuttigen. De sfeer in deze plaats spreekt me aan. Gezellig, levendig maar toch van een innerlijke rust.

Bijzonder goed doel

De ochtend worden wij door de eigenaresse van Huize Nikiforos verrast met een heerlijk ontbijt. Dit is voor onze gasten ook bij haar te bestellen. De moeite waard met allemaal zelf gebakken brood en cake. Wat een verwennerij. We zijn klaar voor een nieuwe dag en rijden naar Dassia, waar we Huize Giorgos bezoeken. Vol trots laat de eigenaar ons de nieuwe bedden zien. Ik check even een matras en geef een oke! Uiteraard wil ik op Corfu ook kennis maken met de door Ross Holidays geadopteerde ezel in de Donkey Rescue. Hier worden we ontvangen door Elma, een Nederlandse vrijwilligster die ons rondleidt over het terrein. De passie waarmee zij over deze dieren spreekt is fantastisch, wat een goed doel is dit. Ik ben blij dat ik hier ben geweest zodat ik eindelijk een beeld heb gekregen bij de mooie verhalen en natuurlijk heb ik ook ezel Kopella, geknuffeld. Vanuit de Donkey Rescue rijden wij naar Palaeokastritsa, een prachtig dorp waar we door de hoge ligging getrakteerd worden op een adembenemend uitzicht. Helaas kunnen we niet te lang blijven, want we hebben in Corfu-stad afgesproken met Esther, de hostess voor de gasten van Ross Holidays. Met haar maken we een wandeling door de fraaie stad die we afsluiten met een drankje op het Liston en uiteindelijk een heerlijke maaltijd bij een van de tavernes in de stad. Deze wandeling is ook voor onze gasten beschikbaar. Vraag erom bij de hostess. Ook deze dag is weer voorbij gevlogen. We gaan op tijd terug naar Huize Nikiforos waar we logeren, om de volgende dag vroeg op de boot te stappen naar Epiros. Zou deze bestemming mijn verblijf op Corfu weten te overstemmen?

Mooie panorama’s in Epiros

In een goed uur bracht de ferry ons over naar het vasteland van Epiros. De route leidt ons langs de prachtige `wetlands´ tussen de groen beklede bergen en heuvels. In Parga worden we ontvangen door hostess Stephanie die met ons de verschillende accommodaties bezoekt, waaronder het erg leuke Huize Renata en Huize Tsovilis vlakbij de burcht van Parga. De andere accommodaties hebben ook ieder hun eigen charme en iedere aanwezige gast maakt graag een praatje met ons. Iedereen is enthousiast en geniet van de gastvrijheid van de eigenaren en het gezellige Parga. Later ervaar ik de levendigheid van de boulevard en de achterliggende straatjes ook aan den lijve. Ik sluit me volledig aan bij de mening van de gesproken gasten van Ross Holidays.

We rijden nog even naar het kasteel van Ali Pasja om Parga van bovenaf te bekijken. Het kasteel en de prachtige panorama’s verassen mij wederom. Tegen het einde van de middag lopen we Parga in om in dit zeer gezellige badplaatsje aan het water een kop koffie te drinken. Na een wandeling over de boulevard strijken we neer bij een restaurant dat prachtig is aangekleed met een glazen vloer die neerkijkt op de wijnkelder; een heerlijke ambiance en werkelijk fantastisch eten. Het restaurant is gevestigd in het oudste hotel van Parga, Hotel Acropol. Geweldige keuken en een aanrader.

Een droom die uit komt

De volgende dag gaan we naar het gebied dat al heel lang op mijn persoonlijke verlanglijst staat, het Zagoria-gebied en de Vikos-kloof. Ik had mij al vele voorstellingen gemaakt van dit overweldigend mooie gebied maar, en hoe kan het ook anders, toch word ik verrast door deze indrukwekkende kloof. Vanuit Oxia kijken wij meer dan een kilometer diep de kloof in. Rijdend door de kloof valt mij op dat er eigenlijk geen toerist te bekennen is, dit verwondert me enerzijds, maar stelt mij ook tevreden. Ook de Zagoria-dorpen zoals Papingo en Ano Pedina maken een onvergetelijke indruk. Terwijl we door de dorpen lopen realiseer ik me dat de tijd hier echt heeft stilgestaan, het lijkt wel of ik door een filmset loop. Bij een kleine kafenion drinken we wat en meteen komt de eigenaar erbij zitten om een praatje te maken.

Onvergetelijke indrukken

Ook de volgende dag bestaat grotendeels uit een bezoek aan het Zagoria-gebied. We ondernemen vandaag veel te voet langs de bekende boogbruggen en vele kerkjes. De inmiddels opgekomen lichte bewolking geeft een wat mysterieuze sfeer. Met enige pijn in mijn hart verlaten wij tegen de middag dit bijzonder mooie gebied, ik zou hier wel een week rond kunnen wandelen.

En opnieuw word ik verrast als we richting Lefkas rijden. De zon schijnt ons weer tegemoet als we het Orakel van Nekromanteion, ofwel Dodenorakel, bezoeken. Het is bijzonder goed bewaard gebleven en ook hier, het wordt wat afgezaagd, is het weer ontzettend mooi. Met het invallen van de avond rijden we Lefkas-stad binnen. Gelukkig hadden we onderweg uitgebreid geluncht, waardoor we meteen doorrijden naar Huize Klio, waar we zullen overnachten.

Een dag vol nieuwe indrukken

Vandaag staat in het teken van kennis maken met de eigenaren van de woningen uit ons aanbod. Ik ben benieuwd. We beginnen met een rit naar de zuidpunt, naar Vassiliki, waar we een bezoek brengen aan Huize Queen Bay. Uiteraard is Dimitris aanwezig en ontvangt ons hartelijk. De woning is eenvoudig maar heeft een ongekend goede atmosfeer. En zo dichtbij het strand gelegen! Dat wil ik wel beter verkennen en we maken een rit naar het strand, bekend bij windsurfers. Na ons bezoek aan Huize Seven Islands in Lygia waar we genoten hebben van het uitzicht van de balkons en niet te vergeten de gastvrije taverne beneden. Door naar Huize Lidy in Katouna. Wat een bijzondere vakantiewoning is dit! Zo authentiek en rustig met het dorpspleintje met de enige taverne van het dorp om de hoek. Zet mij hier maar neer voor een week! Maar wij moeten door naar Lefkas-stad. We wandelen door het autovrije centrum en de achterliggende straatjes. De haven ligt vol met de mooiste zeilboten. Als man met een horeca achtergrond blijf ik mij verbazen over het hoge gastronomische niveau van Griekenland.

Toeren op Lefkas

Nadat we de laatste dag bij Huize Gea zijn geweest gaan we het eiland verkennen. Langs het strand van Milos en via de westkust rijden we zuidwaarts. Het was mij al bekend dat de azuurblauwe zee, de witte stranden en groene achtergrond zorgen voor een waar kleurenspektakel. Ik werd niet teleurgesteld. Het is werkelijk mooier dan ik tot nu toe op foto’s van Lefkas heb mogen aanschouwen. Ik prijs mij gelukkig dat ik veel van deze wereld heb mogen zien, maar een zee zo blauw met zoveel verschillende tinten had ik tot vandaag de dag nog niet gezien. Als toetje rijden we langs het strand van Porto Katsiki waar alles samen komt. Vanuit Porto Katsiki rijden we naar het klooster Moni Faneromenis waar men alles gereed aan het maken is voor Tou Agiou Pnevmatos. De Griekse versie van Pinksteren, net als Pasen dit jaar een week later dan in Nederland. Het is heel bijzonder om dit klooster te bezoeken, waar ook een museum in gevestigd is vol met de mooiste iconen, psalmenboeken uit de 16e en 17e eeuw en de verschillende gewaden van de priesters zelf. Lefkas is meer dan alleen de mooie stranden, dit wordt mij al snel duidelijk als we verder door het binnenland rijden.

Net buiten het bergdorp Karia stoppen we bij het Folkloristisch Museum waar we door de eigenaar ontvangen worden. Deze oudere man heeft het museum in zijn eigen huis gebouwd. Het staat volledig in het teken van de borduurkunst en met name de kunstwerken van zijn tante. Vol trots vertelt hij over hoe deze vrouw borduurde zodat het er van beide kanten perfect uitziet. Heel erg kneuterig maar onwijs leuk. Hoewel het maar een klein museum is weet de man ons ruim een uur te vermaken met zijn mooie verhalen en honderden verschillende werkjes. Na een lekkere lunch in Karia leidt onze rit via het mooie Melissa-gebied naar Nidri. Terwijl we over de boulevard wandelen genieten we van de spelende kinderen en de mooie boten in de haven. De avond is weer gevallen en onze reis zit er bijna op.

Mooie herinneringen

De volgende ochtend rijden we naar de luchthaven van Preveza waar we deze fantastische reis onder het genot van een kop koffie nogmaals doornemen. Het was een onvergetelijke studiereis en een combinatie die ik iedereen kan aanraden. Mocht u meer willen weten over deze bestemmingen, dan belt u gerust. Mijn collega’s en ik vertellen u heel graag meer hierover.“

Heeft u ook zo genoten van het reisverhaal van Joost? Onze medewerkers vertellen u graag over hun ervaringen op onze bestemmingen. Lees ook onze andere studiereisverhalen.

Deel met vrienden of reisgenoten

Om Rossholidays.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleidAkkoord