Overzicht studiereisverhalen
Home > Klantenservice> Het Kafenion> Studiereisverhalen> Mijn ontdekkingsreis naar Lesbos, Samos, Chios & Andros

Mijn ontdekkingsreis naar Lesbos, Samos, Chios & Andros

Ik heb inmiddels kennis gemaakt met diverse bestemmingen uit ons aanbod. Wat is het een geweldig land, iedere bestemming met zijn eigen, unieke karakter. Ik ben dan ook verheugd om weer op reis te gaan om nog meer eilanden te leren kennen. Ditmaal begint mijn reis op Lesbos, gevolgd door Samos, Chios en Andros.

Lesbos, levendig en afwisselend

Van alle eilanden die ik tot nu heb mogen ontdekken is Lesbos het eiland dat mij het meest verrast heeft. De rit van Mytilini naar Molivos is werkelijk prachtig met de combinatie van heuvels, zee en natuur. Als we langs de baai van Kalloni rijden zien we in de verte een kolonie flamingo’s, mijn verblijf op Lesbos kan dan al niet meer stuk! Aangekomen in Molivos geniet ik werkelijk van het mooie uitzicht. De huizen en kronkelende steegjes van het dorp zijn kriskras tegen de helling opgebouwd, waar op de top het kastro pronkt. Aan de haven is het heerlijk ronddwalen, een gezellige drukte en veel lekkere vistavernes. Samen met de hostess genieten we van een heerlijk etentje en uitzicht aan de haven.

Ik overnacht in Huize Orfeas in Molivos. Bij aankomst krijg ik een warm welkom van de gastvrije eigenaar. Hij maakt mijn verblijf erg aangenaam en doet alles voor zijn gasten. De volgende morgen geniet ik van een heerlijk ontbijt dat de eigenaar heeft klaar gemaakt. Men heeft volop keuze in de maaltijden die hij met veel zorg bereidt. Dan gaan we op weg om de overige accommodaties en hotels op het eiland te bezoeken en rijden door de mooie landschappen van Lesbos en genieten van de prachtige flora en fauna en de uitzichten. Het dorp Skala Sykaminia mag zeker niet overgeslagen worden. Een prachtige haven met een authentieke kerk en een aantal leuke tavernes aan het water. Hier proef ik weer overheerlijke Griekse gerechten. Gefrituurde courgettebloemen en de typische kaas van Lesbos, gebakken in de oven met citroen erover. Ik vond deze combinatie erg bijzonder, maar ik werd positief verrast.

Huize Eleia in Anaxos is nieuw in ons aanbod en echt een pareltje. Prachtig op een heuvel gelegen met weids uitzicht en zo ontworpen dat je zelfs vanuit je bed en bad uitzicht hebt over de zee en in de verte Molivos. Elke villa heeft veel privacy en een eigen zwembad en parking. Bij de inrichting is het oog voor detail werkelijk verbluffend.

Het dorp Petra, gelegen in het noorden van Lesbos aan de kust is ook zeker een bezoek waard. Het is een klein dorp maar uitermate gezellig met de terrassen aan zee en de slingerende straten met verschillende winkeltjes. Op Lesbos zijn er steeds wondermooie zonsondergangen, ook deze avond genieten we hier van. ’s Avonds werden we door de eigenaar van Huize Orfeas uitgenodigd voor het eten. Hij heeft heerlijke kip in ouzo saus klaargemaakt. Weer iets nieuws voor mij, waar ik erg van geniet. De ouzo van Lesbos genaamd Plomari is een goede ouzo die ik zeker als souvenir meeneem. De volgende morgen moet ik met pijn in mijn hart alweer vertrekken, maar de volgende bestemming roept. Ik weet nu al dat ik zeker nog terugkom op Lesbos.

Het afwisselend landschap en de azuurblauwe zeeën van Samos

Ik kom aan op Samos en samen met de hostess verken ik een klein stuk van de zuidkust, waar Ireon is gelegen. Het is een gezellig vissersdorp met traditionele vistavernes. Een leuk strand is Papa Beach, omgeven door rotsen en gezellige terrassen. Ook het achterland van Ireon is heel mooi en bij uitstek geschikt om te wandelen. Zo kan men vanaf hier een bezoek brengen aan de overblijfselen van de tempel van Hera. De komende nachten verblijf ik in Huize Zafiria in Agios Konstantinos, prachtig gelegen aan de Nachtegaalvallei. Wandelaars kunnen hier hun hart ophalen. ’s Avonds maken wij een wandeling langs de zee en wij observeren het authentieke Griekse leven. Ik heb geluk want vanavond is er live muziek in een van de tavernes. Ik geniet van het eten, het uitzicht en de Grieken die op straat dansen.

Vandaag ontmoet ik de hostess op het kantoor in Samos-stad en samen bezoeken we een aantal hotels en villa’s die stuk voor stuk de moeite waard zijn. Villa Elia & Pefko zijn prachtige villa’s met een prachtig uitzicht en geweldige eigenaren die aan het strand ook een gezellige beachbar uitbaten met heerlijke Griekse specialiteiten. Op wandelafstand ligt het schitterende en mooie Kerveli strand. Daarna genieten we van een welverdiende lunch aan het prachtige strand van Kokkari, een pittoresk vissersdorpje met een leuke en ontspannen atmosfeer. Op de route van Kokkari naar Agios Konstantinos liggen veel mooie baaien met stranden, allemaal met een eigen sfeer. Ik noem de stranden van Lemonakia, Tsamadou, Avlakia en Tsabou. Er is voor ieder wat wils en zeker de moeite waard om te verkennen.

Het is weer een speciale dag, ik heb het geluk mijn vriend te mogen afhalen van de luchthaven. Hij is ook al helemaal verkocht aan Griekenland en neemt graag het aanbod aan om samen verder op pad te gaan. We bezoeken Pythagorion, een leuke stad met een gezellige haven. Hier strijken we neer op een van de terrassen , terwijl we de gang van alledag en de bootjes in de haven aanschouwen. Het is een heerlijk warme dag en zoeken wat verkoeling bij het Psili Amos strand, een erg mooi zandstrand met faciliteiten zoals ligbedden en parasols en enkele tavernes. Daarna zetten we ons tocht verder naar de Nachtegaalvallei. Ik wordt verrast door de adembenemend mooie en prachtige natuur. We gaan met de auto naar boven en genieten van prachtige uitzichten. We rijden door het bergdorpje Manolates, een Grieks dorp met enkele ambachtelijke winkeltjes, kronkelende straatjes en steegjes. Zo gezellig en totaal onverwacht. ’s Avonds gaan we romantisch dineren in Kokkari. Het is lastig een keuze te maken uit de diverse tavernes die er allemaal erg gezellig uit zien, zo mooi verlicht aan zee. We sluiten de avond af met een cocktail op een hippe rooftopbar met prachtig uitzicht over Kokkari en de zee.

De volgende dag starten we met een ontbijt op de boulevard in Ormos. Het is er gezellig en we genieten van het uitzicht en de rust. We verkennen de huidige en nieuwe accommodaties in ons aanbod en de streek en stranden van Kambos, Votsalakia en Limnionas. Ik vind dit gedeelte van Samos bijzonder mooi qua natuur, uitzichten, stranden en gezelligheid. Daarna zetten we ons reis verder richting Karlovassi, waar we even stoppen in Potami. We genieten van een heerlijke lunch aan de relaxte beach bar Hippy’s. Als we voldaan zijn beginnen we vol verwachting aan onze wandeling naar de watervallen van Potami. Dit was voor ons een onvergetelijke ervaring en absoluut het hoogtepunt van Samos. Het is avontuurlijke tocht door de prachtige natuur, langs paden en trappen omhoog naar een eerste waterval. Maar ik zou zeker aanraden om nog even door te wandelen en de tweede waterval is dan echt de kers op de taart. We hebben weer genoten van alweer een heel bijzonder en uniek eiland, morgen op naar de volgende bestemming.

Benieuwd wat Karin nog meer heeft meegemaakt? Volgende week volgt het tweede deel van haar rondreis, waarbij zij ons meeneemt naar Chios en Andros. Kunt u ook niet wachten? Lees dan een van onze andere studiereisverhalen.

Deel met vrienden of reisgenoten

Om Rossholidays.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleidAkkoord