Reisverhaal van Mariska

Na een mooie reis op Limnos heb ik een geweldige reis mogen maken naar Zuid- en West-Kreta, Kythira en de Peloponnesos. Mijn reis begint met de vlucht van Amsterdam naar Chania op Kreta.

Zuid-Kreta

Bij aankomst op de luchthaven worden we ontvangen door de hostesses van Zuid- en West-Kreta, om vervolgens op weg te gaan naar Plakias op Zuid-Kreta. Helaas was het bij aankomst te donker om nog te genieten van de mooie omgeving. Deze avond heb ik samen met onze agent van Atropa Travel een hapje gegeten. Hierna ben ik met de gehuurde auto naar Huize Anemos gegaan, gelegen op de heuvels van Plakias. De volgende ochtend ben ik op tijd opgestaan en heb ik heerlijke verse broodjes gehaald bij de lokale bakker in het dorp. Wat een drukte, maar zeker de moeite waard! We ontbijten op ons balkon terwijl we genieten van het mooie uitzicht. Daarna benutten we dag goed om de omgeving van Plakias te verkennen. Met de auto zijn we richting Spili gereden. Spili is een leuk bergdorpje wat bekend staat om het overvloedige stromende water, vanaf de rotsachtige wand stroomt het hele jaar bronwater langs de fontein die maar liefst 19 leeuwenkoppen telt. Ook hebben we een bezoek gebracht aan de Drymos kloven. In de zomer kennen deze kloven over het algemeen droge stukken, in de winter en in het voorjaar kan er een aantal meter water in staan. Tevens worden er in deze kloof vele huwelijksfeesten gehouden, waarvan ik er zelf ook een mee heb mogen maken. Een erg bijzondere ervaring die ik niet snel zal vergeten. We sluiten de dag af met een bezoek aan zowel Huize Panorama als het prachtige strand in Souda.

De volgende dagen ga ik samen met de hostess op bezoek bij de woningen binnen ons aanbod. Zowel de huidige als nieuwe woningen in en rondom Plakias en Rethymnon staan op het programma. In Rethymnon strijken we neer op een terras op een gezellig studentenpleintje voor een heerlijke lunch, waarna we op verkenning gaan in de omgeving. Ook heel bijzonder tijdens mijn verblijf in Plakias was ‘de dag van het toerisme’. Hierbij wordt er door de bewoners van alles gedaan, ze dansen de typisch Kretenzer dans, er is kleine markt met typische Kretenzer producten en de toeristen mochten helpen met het stampen van de druiven om de wijn te maken. Erg leuk om meegemaakt te hebben. Dit festival wordt overigens jaarlijks georganiseerd!

West-Kreta

Tijdens de laatste dagen in deze omgeving heb ik onder andere een bezoek gebracht aan de stad Heraklion, vanwaar we zijn doorgereden naar West-Kreta. Na een warm welkom door de eigenaresse van Huize Artemis, waar we de komende nachten verblijven, zijn we het dorp Kalives gaan verkennen. Kalives heeft een gezellig, levendig en authentiek Grieks leven. De volgende dag gaan we met de hostess van West-Kreta op bezoek bij een aantal accommodaties in deze omgeving. Na enkele dagen in Kalives verhuizen we naar het appartement van Huize Katsikoulakis in het dorp Kamisiana. Huize Katsikoulakis beschikt over appartementen en studio’s verzorgd met eventueel een ontbijt bij de receptie. Uiteraard hebben we de tijd genomen ook het westen van het eiland te verkennen en het Elafonissi strand mocht hier zeker niet aan ontbreken. Dit is een mooi wit zandstrand dat langzaam afloopt in zee. Op sommige plekken heeft het strand een soort roze gloed, op deze gedeeltes liggen prachtige kleine schelpen. De tocht naar het strand leidt ons via een mooie, smalle weg door de bergen. Net als vele anderen deel ik de mening dat dit het mooiste strand van Kreta is.

Een absolute aanrader is het om een bezoek te brengen aan de stad Chania, en dan niet te rijden via de grote hoofdweg maar via de binnendoor weg langs de levendige kustplaats Agia Marina. In Agia Marina is het ook zeker de moeite waard om even een stop te maken. Na enkele geweldige dagen sluit ik dit deel van mijn reis op Kreta af, op naar mijn volgende bestemming, het eiland Kythira.

Kythira

We nemen vanaf Kreta de middagboot naar Kythira. Als we aankomen in de haven is het inmiddels donker, gelukkig staat onze huurauto al klaar. We rijden naar Huize De Negen Muzen in Agia Pelagia. De volgende dag bekijken we de accommodaties in Agia Pelagia, zoals Huize Filira. Als we hier aankomen worden we ontvangen met een kopje koffie en heerlijk zelfgemaakte appeltaart. De middag gebruiken we om zelf het eiland te verkennen. We rijden via de hoofdweg richting het zuiden naar de hoofdstad Chora en het oude kasteel. Op de weg terug bezoeken we een aantal bezienswaardigheden, zoals de watervallen en watermolens in Mylopotamos. Het eiland staat bekend om de rustige en authentieke sfeer, het is een waar paradijs voor wandelaars. De dagen op Kythira vliegen voorbij, wat een heerlijk eiland.

Peloponnesos

In de haven van Diakofti wacht de boot om uit te varen richting Githion op de Peloponessos. Als we hier aankomen brengt de taxi ons naar Stoupa. Onderweg maken we nog een stop bij een nieuw hotel in ons aanbod, Porto Vitilo. Hierna is het nog een half uurtje naar Stoupa. We verblijven de komende nachten in Huize Ktima me Thea. Hier tref ik Ross Holidays collega Karin en samen zoeken we een leuke taverne om wat te eten. De volgende dag is een drukke dag, samen met Karin en de hostess staan de accommodaties in Stoupa op het programma. De avond sluiten we met z’n allen af onder het genot van een hapje en drankje. De dag erna rijden we in de richting van Pilos en Gialova, om ook de woningen in deze omgeving te leren kennen. Op de route terug van Pilos naar Messinia maken we een stop om een kijkje te nemen bij de bekende opgravingen van Oud Messinia. Er waren veel ruïnes te zien en er stonden nog delen van oude muren. Het is een lange en indrukwekkende dag die we afsluiten bij een taverne aan de boulevard van Kalamata, de hoofdstad van de Peloponessos.

Een bezoek aan het zuiden en oosten van Mani mag ook zeker niet overgeslagen worden. We gaan naar de Diros Grotten, die bekend staan als de mooiste druipsteengrotten van heel Griekenland. Een onwijs leuke ervaring waarbij we in een bootje door de grotten heen varen. Dit is dus ook zeker een aanrader als u hier bent. Vervolgens rijden we richting Gythion en vanaf hier via een binnenlandse weg naar Stoupa. Ook een rit naar Messina en omgeving gereden is de moeite waard. We stoppen diverse malen om te genieten van de mooie omgeving, het heeft me prachtige foto’s opgeleverd. We hebben onder andere een bezoek gebracht aan de mooie dorpen Pilos, Methoni en Koroni. Langs de kust zijn de mooiste stranden te vinden, strandliefhebbers kunnen hier hun hart ophalen. Tevens zien we hier veel mensen kitesurfen. Ik geniet optimaal van al het moois deze laatste dag. De volgende ochtend worden we alweer vroeg op de luchthaven van Kalamata verwacht. Ik had nooit gedacht dat Griekenland zoveel moois heeft te bieden en mijn verwachtingen zijn meer dan overtroffen.

Deel met vrienden of reisgenoten

Om Rossholidays.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleidAkkoord