Overzicht studiereisverhalen
Home > Klantenservice> Het Kafenion> Studiereisverhalen> Ilse en Quirine op Samos, Chios en Lesbos

Ilse en Quirine op Samos, Chios en Lesbos

Daar zijn we dan! Op studiereis naar Samos, Chios en Lesbos. We gaan op zoek naar al het moois wat de eilanden ons te bieden hebben en we gaan ook een kijkje nemen in de woningen die we aan we bieden. We hebben er zin in!

Dag 1

Welkom op Samos!

Na onze ontvangst op de luchthaven zijn wij doorgereden naar Ágios Konstantínos om Huize Zafiria en Huize Dimitra te bekijken. We vonden het heel leuk dat wij hier een praatje konden maken met verschillende gasten die overigens uiterst tevreden waren. Vervolgens zijn wij doorgereden naar Kokkári en brachten we onder andere een bezoek aan Huize Green Hill. Wat hebben we genoten van het uitzicht over het dorp! Na een heerlijke lunch in de haven hebben er een korte strandwandeling gemaakt. Tevens is er sprake van een nieuwe vakantiewoning voor komend jaar. We zijn er vast gaan kijken en voor sommigen zal dit een goed bericht zijn! Het uitzicht was er in ieder geval fantastisch! Houd ons in de gaten! We vervolgen onze weg naar Iréon, om hier Huize Déspina te bezoeken. Het is inmiddels van een nieuw kleurtje voorzien en het helle blauw is vervangen door zacht grijs. ‘s Avonds hebben we heerlijk gegeten aan de boulevard in Pythagórion.

Dag 2

Een dag op Samos

Wat een goed begin van de dag! Na het welkomstbezoek van de hostess voor de gasten van Ross Holidays, Herma, bijgewoond te hebben, zijn we met haar op stap gegaan. Onze eerste stop was in het dorp Órmos, bij Huize Pántheon. Na hier de appartementen bekeken te hebben, zijn we door gegaan naar Huize Galíni. Een mooie plek en leuke huisjes. Zo dicht aan het strand! Vervolgens hebben we genoten van een wandeling over het strand van Órmos en lekker gegeten bij een leuke taverne in de haven. Daarna begon onze tour over het eiland. Met stops in Marathokambos en Karlovasi zijn we uiteindelijk uitgekomen bij de watervallen van Potami. Het was een leuke wandeltocht door de mooie natuur en langs oude kerkjes. Wat ons bij is gebleven, zijn de verschillende bruggetjes gemaakt van takken. We vonden het best een beetje spannend om hierover te lopen. Op naar de Nachtegaalvallei, wat een prachtig natuurgebied. In het bergdorp Manolates hebben we gezellige dorpssfeer kunnen proeven. Vanaf de taverne heb je een adembenemend uitzicht over de bergen en het dal. Via Vourliotes zijn we teruggereden naar Kokkári, waar we diverse stranden hebben bekeken. Onze dag eindigde in Ano Vathi. De rust is hier opmerkelijk, zeker ten opzicht van het drukkere, lager gelegen Samos-stad.

Dag 3

Vertrek naar Chios

Vandaag vertrekken we naar Chios, maar niet voordat we de overige studio’s van Huize Déspina te hebben bekeken en nog even te stoppen bij de overblijfselen van de tempel van Hera. De gastvrijheid van de eigenaren van Huize Despina hebben we aan den lijve kunnen ondervinden, gezien we hier overnacht hebben gedurende ons bezoek aan Samos. De bootovertocht naar Chios duurt ongeveer vier uur. Hiervandaan zijn we naar Agía Fotíni gereden om niet alleen het dorp en het mooie strand te bekijken, maar ook om een bezoek te brengen aan Huize Alíki en Huize Yolánda. Huize Aliki ligt echt perfect direct aan zee. We kunnen het ons helemaal voorstellen; een dagje over het eiland en dan hier terugkomen, drankje erbij en genieten van het uitzicht op de zee. Huize Yolanda is al even mooi. Ruime studio’s, ideaal gelegen en op loopafstand van de tavernes van Agia Fotoni.

Samen met de hostess voor de gasten van Ross Holidays Patty hebben we Huize Stélios in Kallimassiá bezocht, waar we gasten ontmoet hebben. Wat heb je een mooi uitzicht zeg, en wat een rust! Het was gezellig maar ons programma riep ons. We wilden graag zoveel mogelijk zien, dus op pad maar weer. Op naar Katarráktis, Huize Óstria. De eigenaar liet ons verschillende appartementen en studio’s zien en we vonden ze allemaal even mooi. Een aantal hadden een kleine verfbeurt ondergaan waardoor sommige wanden niet meer wit waren maar een kleurtje hadden gekregen. Hierna hebben we een nieuwe accommodatie van dit seizoen bezocht, Huize Faní in Kómi. Een prachtige, net gebouwde woning met twee appartementen. Het strand en tavernes zijn in de directe omgeving. Na het bezoeken van het vulkaanstrand bij Emporio zijn we doorgereden naar Mesta. Een van de mastiekdorpen. We waren onder de indruk. Na een leuke wandeling door het dorp zijn we gaan eten op het gezellige dorpsplein. Vandaag sloten we af met een wandeling door Pirgi, een speciale plek met bijzondere huizen. We hebben nog even aan de motieven gevoeld en gekeken of het nu wit geverfd was en het grijze gekrast, of andersom.

Dag 4

Een nieuwe dag op Chios

We begonnen onze dag met een bezoek aan een oude bekende. Wellicht dat deze woningen volgend jaar weer terug in ons programma komen. We houden het nog even spannend en verklappen nog niet om welke het gaat. We worden er wel blij van! Vervolgens door naar Karfas. Het strand is hier werkelijk prachtig; fijn wit zand! Via de ‘maanlandschapsroute’ zijn we doorgereden naar Volissos, in het noordwesten van eiland. Opeens waren er praktisch geen bomen meer en leek het net of we op een andere planeet reden, het contrast met andere delen van Chios waar we eerder waren was groot. Midden in het oude dorp Volissos hebben we vier verschillende woningen bekeken die door de eigenaresse zijn gerenoveerd. Het karakter van het dorp is traditioneel en alle woningen worden in de oude stijl opgeknapt. De inrichting is echter voorzien van alle moderne gemakken waaronder een vaatwasser en wasmachine. Hier leef je echt tussen de Grieken. We vervolgen onze weg via Pyrgos naar Giosonas, waar we Huize Argo en het strand hebben bezocht. Het was prachtig weer en we hebben genoten van het zicht op een helderblauwe zee. Eenmaal terug in Karfas hebben we Huize Evangelia bezocht. Een aangename verrassing was het nieuwe gemeenschappelijke terras aan de voorzijde. De foto’s op de site laten nog struiken zien die als afscheiding dienden tussen Huize Evangelia en de parkeerplaats. Deze is nu geheel omgevormd tot een plaats met diverse zitjes, parasols en bloemen. Na een bezoek aan Huize Marisia tevens in Karfas gelegen en een snelle lunch aan de boulevard in Karfas. Vanaf het terras is er een geweldig uitzicht op het strand van Karfas. Door naar de Kambos waar Huize Venetis gelegen is. Prachtige, authentieke appartementen in een grote tuin vol met druivenstruiken en fruitbomen. Achterin de tuin is een extra terras gecreëerd naast de oude waterput. Ook zijn er tussen de druivenstruiken en de fruitbomen verschillende zitjes geplaatst. Ook de eigenaren waren hier heel gastvrij en Inge, afkomstig uit België, kon een hoop vertellen over het eiland.

Dag 5

Vertrek naar Lesbos

Het was al vroeg dag voor ons; om 05:30 uur vertrokken we met de boot naar Lesbos. Vanuit Mytilini waar we aankwamen, zijn we doorgereden naar Petra, waar we Huize Mousses hebben bezocht en een korte strandwandeling hebben gemaakt. Daarna door naar Huize Kaliroi, waar we alle appartementen hebben bekeken. Het is mooi gelegen, naast verschillende fruitbomen van de eigenaar. De tuin stond volop in bloei en er waren prachtige rozen te vinden. We gingen vanuit hier verder naar de laatste woning in Petra, Huize Gea. Leuk gelegen en heel dichtbij het strand en dorp. Toch heerlijk rustig. Via Molivos en Petri zijn we doorgereden naar Stipsi, Ypsilometopo, Pelopi en Kapi om uit te komen in Mandamados. Dit dorp staat bekend om de productie van schapenkaas, yoghurt en keramiek, waarna we doorreden naar het klooster van de aartsengel Michalis dat we uiteraard bezocht hebben. Onze laatste stop van vandaag was in Skala Sikaminia. Hier hebben we in de haven gegeten en genoten er van het Griekse leven. Er zaten verschillende vissers hun netten te knopen of te herstellen. Ook hingen er verschillende inktvissen aan een lijntje te drogen voor de naastgelegen taverne. Vanuit hier zijn we Lepetimnos, Argenos en Vafios weer teruggereden naar Molyvos.

Dag 6

Lesbos tour naar het zuiden

Vandaag begonnen we met een bezoek aan verschillende woningen in Molivos; Huis Dimitra, Huize Pinelopi en Huize Eleni. Daarna werd het tijd om het eiland te ontdekken. Molivos is een heel gezellige plaats en rondom de haven hangt een levendige sfeer. De dorpswoningen zijn rustig gelegen maar toch op loopafstand van alle tavernes en winkeltjes. Ook hier zal een oude bekende wellicht weer toegevoegd worden aan ons aanbod. We vonden dat heel leuk. We zijn via Agiassos naar de dorpen Ambeliko, Dan Akrasi, Melinda en Plomari, helemaal in het zuiden, gereden. Het bekijken van deze dorpjes was een lust voor het oog, steile straatjes belegd met natuursteen. De Griekse bevolking is op hun gemak bezig met de alledaagse werkzaamheden en je ziet geurende specerijen en lekkernijen op bijna elke hoek van de straat. Het strand van Melinda staat bekend om de groene en turkooise steentjes. Vonden we erg leuk om te zien. Na een korte stop zijn we doorgereisd naar Plomari voor een bezoek aan de ouzodestilleerderij. Daar werden we gastvrij ontvangen en we kregen meteen de vraag of we het leuk vinden de diverse soorten Ouzo te proberen. Om weer terug naar Molyvos te komen zijn we langs Agios Isodoros, Plagia, Paparos en Paleaokypos gereden

Dag 7

Naar het westen

We begonnen de dag met een bezoek aan Huize Rodi en een woning die volgend seizoen aan ons aanbod toegevoegd zal worden. Daarna werd het tijd om het westen van Lesbos te ontdekken. Onze eerste stop op de route was een poel met waterschildpadjes, heel erg grappig om te zien en wat waren het er veel. Daarna op naar het prachtige Ypsilou-klooster, een klooster dat heel hoog op een berg ligt en daarom een mooi uitzicht heeft over het eiland. Ook een bezoek aan het Versteende Woud stond op de planning. Het Versteende Woud is samen met het Versteende Woud in het Nationaal Park van Arizona het belangrijkste versteende woud van de wereld. Het woud werd miljoenen jaren geleden gevormd uit de fossiele resten van planten en bomen. Ook zijn er losse plantfossielen te vinden in onder andere Molyvos, Polichnitos, Plomari en Akrasi.

Na het Versteende Woud bezocht te hebben maakten we een korte stop in Eressou en reden we door naar Skala Eressou waar we geluncht hebben in een van de tavernes aan het strand. Daarna zijn we via Kalloni terug naar Molyvos gereden. Als laatste woning stond Huize I Daskala op het programma, een prachtige woning in hartje Molyvos gelegen.

Dag 8

Terugreis naar Nederland

Vandaag was de dag dat we weer naar Nederland gingen vertrekken, jammer! We stonden om 06:30 op om ons klaar te maken naar de luchthaven te gaan, waar we na een rit van ongeveer anderhalf uur aan kwamen. Om 11:30 vertrok ons vliegtuig naar Nederland.

Dag Griekenland, hallo mooie herinneringen en ervaringen!

Deel met vrienden of reisgenoten

Om Rossholidays.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid Akkoord