Sven ontdekt Epiros en Lefkas

Ik werk sinds kort bij Ross Holidays en ondanks de enthousiaste verhalen van mijn collega’s en de klanten die ik dagelijks spreek aan de telefoon, was ik blij het zelf te mogen gaan ervaren. 30 september was het zover, ik ging op studiereis naar Epiros en Lefkas. Het leuke was dat mijn vriendin Jennifer mee mocht met mijn kennismaking met Griekenland. Ik was zelf nog nooit op deze twee plekken geweest en ik kon niet wachten totdat het vliegtuig van de grond los zou komen. Ongeveer drie uur later landden we in Preveza, waar de hostesses Inge van Lefkas en Stephanie van Epiros ons al enthousiast opwachtten. Fijn om ze dan beiden eindelijk te ontmoeten. We spreken natuurlijk veel met ze, maar ik had ze nog nooit in levende lijve ontmoet.

Epiros

Ons avontuur begon bij de Acheron rivier, bij het plaatsje Gliki. Ik had er al veel over gehoord en ik had natuurlijk al wat filmpjes erover gezien. Toch besefte ik pas hoe mooi het is toen ik er zelf stond. Het heldere water van de rivier in combinatie met de groene natuur zorgen voor een fraaie aanblik. Wat ik hier zo bijzonder aan vond, was dat men hier ook langs het water kan eten en drinken. De volgende keer dat ik er ben, ga ik dat zeker doen. Overigens is er nog veel meer te doen in dit gebied, waaronder paardrijden, raften, kanoën en men kan hier een wandeling door het landschap en het water maken. Na ons bezoek aan de Acheron-rivier, reden we door naar het Lichnos-strand. Het eerste wat me opviel was de azuurblauwe kleur van de zee en de witte gloed van het zandstrand. Wat passen deze kleuren toch goed bij elkaar! Ondertussen hoorden we onze magen al knorren, dus we hebben hier nog genoten van een hapje en een drankje.

Na het Lichnos-strand vervolgden we onze ontdekkingsreis richting Huize Petrino in Parga, waar we zouden overnachten. In Nederland zijn we natuurlijk niet gewend aan steile hellingen, maar eenmaal boven bij Huize Petrino werden we beloond door een prachtig uitzicht, tussen de bergen door, over de zee.
Nadat we onze spullen netjes hadden achterlaten in onze studio, zetten we onze reis voort naar Parga; een tegen de hellingen gebouwd dorp, waar op de top van de heuvel de ruïnes van het Venetiaanse fort prijken. De pittoreske straatjes, de verschillende tavernes en de kleurrijke winkeltjes zorgden voor een gezellige sfeer. ’s Avonds hebben we bij een van de tavernes heerlijk gegeten en genoten van de zon die langzaam onderging in de zee.

Goed uitgerust, hebben we de volgende dag onder de ochtendzon heerlijk ontbeten bij Huize Petrino, waarna we vol energie op pad zijn gegaan. Als eerste bezochten we
Huize Pateras. Wat me hier opviel was de gemoedelijke sfeer en de citrus boomgaard. Ik kan me voorstellen dat dit een geschikte plek is voor een heerlijk ontspannen vakantie. Als tweede bezochten we Huize Tsovilis, een centraler gelegen accommodatie die ons vanaf zowel de voor als de achterzijde een prachtig uitzicht bood over het dorp. Wat deze ligging zo aantrekkelijk maakt, is het feit dat alles zich op loopastand bevindt. Zowel het strand als de tavernes en de winkeltjes zijn binnen handbereik.

Om ons verblijf in Parga compleet te maken, hebben we ook nog een bezoek gebracht aan het oude Venetiaanse fort. We konden deze bijna tot aan boven beklimmen en vanaf dit punt hadden we aan de ene kant een mooi uitzicht over het Valtos-strand dat naast Parga ligt en aan de andere kant werd ons aanzicht gevuld met de kleurrijke huizen van het centrum van Parga en het ernaast gelegen Krioneri-strand. Overigens kan men ook het fort in en hier wat eten en drinken en ik hoorde dat voor de liefhebbers wekelijks ook verschillende activiteiten worden georganiseerd.

Lefkas

Het werd tijd om Parga te verlaten en onze reis voort te zetten naar het eiland Lefkas. Na ongeveer 1,5 uur met de auto, kwamen we aan bij de bekende draaibrug van Lefkas en werden we enthousiast ontvangen door hostess Inge. Na een stevige lunch nam ze ons mee naar Lefkas-stad. De prachtige haven, de leuke winkelstraat, het gezellige plein en de verschillende Venetiaanse kerkjes hebben veel indruk op me gemaakt. Ik had hier nog wel wat langer willen blijven.
Op Lefkas stonden echter andere dingen op het programma. Zo vervolgden we onze weg naar Villa Klio, Chloi en Erato. Deze zijn rustig gelegen met een gedeeld zwembad. De sfeer was hier gemoedelijk en voor de natuurliefhebber is dit een ideale plek om de vakantie door te brengen.
Toen kwam het moment waar ik stiekem wel al langer naar uitkeek: Ons bezoek aan Villa Siroco. Ik had al verschillende foto’s gezien van deze nieuwe accommodatie in ons aanbod voor 2018 en ik was daar al erg van onder de indruk en niets was minder waar. De villa is prachtig en ik zou hier zeker met een goed gezelschap willen verblijven. Op het terras is een complete overdekte buitenkeuken aanwezig, waar men lekker kan barbecueën en ontspannen aan het privé zwembad én in het bubbelbad.

Na Villa Siroco hebben we ook nog Huize Zoi, Huize Alisachni, Huize Diana en Queen Bay bezocht. Persoonlijk vond ik de ligging van Huize Alisachni erg aantrekkelijk. Deze vakantiewoningen liggen direct aan het strand, waardoor men kan genieten van de blauwe kleur van de zee en de bergen in de verte. Ik kan me voorstellen dat een zonsondergang vanaf hier, heerlijk is om naar te kijken. Huize Zoí is super centraal gelegen en heeft alles wat het hebben moet. Queen Bay ligt zeer gunstig ten opzichte van de haven en het strand van Vasiliki.

Laatste bezichtigingen

Onze volgende stop was in het plaatsje Nydri, een drukbezochte, maar kleine havenplaats met veel verschillende terrassen, tavernes en winkeltjes. Hier kan men genieten van een levendige en gezellige sfeer. ’s Avonds hebben we hier aan het water gezeten en lekker wat gedronken. Overigens is er ook een mogelijkheid tot het maken van verschillende boottochten naar bijvoorbeeld Meganisi of de Forgotten Islands.

Een van onze laatste bestemmingen was Agios Nikitas. We hadden tot op dat moment nog niet op het strand gelegen, dus dit was onze kans. We hebben hier nog een drankje gedronken en we hebben ons in de zee gewaagd. In het begin was het water even fris maar toen ik eenmaal aan de temperatuur gewend was merkte ik daar niks meer van. Toch bijzonder dat in Griekenland het weer in oktober het nog toelaat om een frisse duik in het water te nemen.

Vervolgens zijn we verder naar het noorden gereden en hebben we het Faneromeni-klooster bezocht, wat absoluut een aanrader is. Het klooster wordt omringd door een prachtige tuin en binnenin het klooster werden wij verrast door echt vakmanschap. Prachtige muurschilderingen versierden de muren en het plafond en de manier waarop het hout was bewerkt was erg indrukwekkend om te zien. Ik ben ook nog in de toren geklommen, waarvandaan ik een mooi uitzicht had over de zee in de verte.

Als laatste zijn we doorgereisd naar Lygia om een hapje te eten met onze hostess Inge. Bij taverna Makis hebben we genoten van verschillende Griekse voorgerechten, waaronder taramasalata, een Griekse salade, brood en olijven. Een heerlijke afsluiter van zowel deze dag als onze reis naar Epiros en Lefkas.

Met vriendelijke groet,
Sven van de Wassenberg

Bekijk vakanties op EpirosBekijk vakanties op Lefkas

Deel met vrienden of reisgenoten

Om Rossholidays.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleidAkkoord